|
کدخبر: 163147

بررسی بازدهی بازارهای مالی / دلار به کانال ۲۴ هزار تومانی نزول کرد

در چهاردهمین روز فروردین ماه ۱۴۰۰، بازار ارز، سکه، طلا و سهام تضعیف ارزش را تجربه کردند.

اقتصاد بررسی بازدهی بازارهای مالی / دلار به کانال ۲۴ هزار تومانی نزول کرد

دلار و سکه دو کانال حیاتی را از دست دادند و شاخص کل بورس در کانال یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومانی عقب نشینی بیشتری را به ثبت رساند. طلای ۱۸ عیار نیز از مرز یک میلیون و ۱۰۰ هزار تومان فاصله بیشتری گرفت و به میانه کانال یک میلیون تومانی نزدیک شد. دلیل افت تمام بازارها چه بود؟ بیشتر تحلیل گران اعتقاد داشتند، اخبار مثبت برجامی موجب شد که انتظارات تورمی کاهش پیدا کند و معامله گران تمام بازارها موقعیت فروش را برای خود تنظیم کنند.

از دست دادن کانال۱۱ میلیونی سکه

صبح امروز در گزارشی  خبر از احتمال سقوط سکه به کانال ۱۰ میلیون تومانی داد. اتفاقی که به سرعت در همان ابتدای روز افتاد و در ادامه روند نزولی، فلز گران بهای  داخلی حتی تا محدوده ۱۰ میلیون و ۶۰۰ هزار تومانی نیز عقب نشست. سکه روز شنبه با افت حدودا ۴.۵ درصدی مواجه شد و در قعر جدول بازدهی تاریخ ۱۴ فروردین ماه قرار گرفت. سکه برای اینکه در کانال نزولی بماند، نیاز دارد که به بالای سطح ۱۰ میلیون و ۸۰۰ هزار تومانی بازنگردد. سکه از لحاظ بنیادی ظرفیت افت قیمت بیشتر را دارد، ولی در انتظار اخبار بیشتر از مذاکرات هسته ای باقی خواهد ماند و پس از آن، موقعیت آتی صعودی یا نزولی خود را تنظیم خواهد کرد.

نزول دلار به کانال ۲۴ هزار تومانی

معامله گران دلار صبح روز شنبه سعی کردند، قیمت دلار را در کانال ۲۵ هزار تومانی حفظ کنند ولی میزان فروش ها به اندازه ای بود که ساعت ۱۲ ظهر دیگر قیمت به کانال ۲۴ هزار تومانی رسیده بود. ساعت ۴ بعدازظهر کسی حاضر نبود دلار را بالای ۲۴ هزار و ۶۰۰ تومان خریداری کند و در صورتی که محدوده ۲۴ هزار و ۵۰۰ تومانی از دست برود، احتمال افت بیشتر قیمت اسکناس آمریکایی وجود خواهد داشت. با این حال، بازیگران ارزی در اواخر روز کمی فعالیت خود را در بازار بیشتر کرده بودند و همین مساله احتمال افت قیمت ها را پایین آورد.

افت قیمت دلار موجب شد که بازیگران بازار طلا  نیز تمایل چندانی به خرید نشان ندهند. هر گرم طلای ۱۸ عیار بیش از ۳ درصد از ارزش خود را در روز شنبه از دست داد و در محدوده یک میلیون و ۵۰ هزار تومانی قرار گرفت. در بازار سهام نیز شاخص کل با افت ۱۱هزار و ۶۴۸واحدی به رقم یک میلیون و ۲۸۲هزار و ۸۷۴واحد رسید. افت بازار سهام نسبت به سایر بازارها  در روز شنبه محدودتر بود.

بازدهی+بازار

منبع: اقتصاد نیوز

ارسال نظر