|
کدخبر: 169028

آموزش عیب یابی کولرهای آبی و گازی + جدول قیمت در بازار

کولرآبی نسبت به کولرگازی در ایران بیشتر متقاضی دارد و شرکت‌های گوناگونی در کشور این نوع کولر را تولید می‌کنند. در این گزارش برای شما از نرخ و راهکارهایی برای تعمیر کولرآبی و گازی می‌گوییم.

اقتصاد آموزش عیب یابی کولرهای آبی و گازی + جدول قیمت در بازار

برای نخستین بار در سال ۱۹۰۲ ویلیس کریر مخترع امریکایی کولرگازی را در مقیاس بزرگ تولید و عرضه کرد. کولر ابتدایی کریر بیشتر به کنترل رطوبت تا کنترل دما می‌پرداخت. کولرگازی از طریق سیکل تبرید تراکمی، گرما را از اتاق می‌گیرد و آن را در خارج اتاق دفع می‌کند. کولرگازی از چهار جزء اصلی کمپرسور، کندانسور، اواپراتور و شیر انبساط یا لوله مویین تشکیل شده است. همچنین کولرآبی متشکل از بدنه و کف، دیواره‌های پوشالی و یا سلولزی، پمپ آب، موتورتسمه، موتور یاتاقان و پره‌های فن هست.

تفاوت‌های کولرگازی با کولرآبی

کولرگازی یک موتور گرمایی هست که گرما را از محیط سرد به محیط گرم‌تر یا بیرون انتقال می‌دهد؛ ولی کولرآبی یا کولر تبخیری گرمای محیط را به آب که مجبور به تبخیر می‌شود، در کابین کولر انتقال می‌دهد. نکته دوم این که در محیطی که کولرگازی نصب می‌شود، مکان باید از محیط بیرون ایزوله باشد؛ ولی در کولرآبی محیط ایزوله معنا ندارد چون کولرآبی باید در محیط بیرون نصب باشد. همچنین چرخه انتقال گرما در برخی کولرهای گازی می‌تواند معکوس شود و از آن می‌توان به عنوان بخاری نیز استفاده کرد؛ ولی در کولرآبی این امکان وجود ندارد. در نهایت این که استفاده از کولرهای گازی به عنوان جایگزین کولرهای آبی می‌تواند مانع ورود آلودگی از محیط خارج به داخل ساختمان شود و علاوه بر این هوای داخل نیز مورد تصفیه قرار می‌گیرد.

چند آموزش ساده برای عیب‌یابی کولرآبی

در این بخش از گزارش برای شما در خصوص چند مشکل کولرآبی صحبت می‌کنیم. با دانستن این موضوع‌ها کمتر به تعمیرکار مراجعه خواهید کرد.

پریدن فیوز کولرآبی هنگام روشن کردن

اگر فیوز کولرآبی هنگام در زمان روشن کردن پرید، احتمالاً مشکل در واترپمپ هست. این قطعه را جدا کنید و به صورت مجزا تست کنید. اگر واترپمپ سالم بود، احتمالاً مشکل در سیم‌کشی دارید.

باد گرم کولر در زمانی که موتور کار می‌کند

باد کولر می‌تواند ناشی از شل بودن تسمه کولر باشد. تسمه کولر باید به اندازه سفت باشد. ساده‌تر این که تسمه باید به گونه‌ای باشد که وقتی آن را در اطراف پولی جمع می‌کنیم، به اندازه یک‌بند انگشت اضافه داشته باشد.

روشن نشدن موتور کولرآبی

در این شرایط دو احتمال وجود دارد، یکی قطع بودن نول و فاز اصلی کولر و دیگری قطع بودن فیوز است.

چرا موتور صدا می‌دهد و ولی کار نمی‌کند

برای عیب‌یابی این موضوع باید ابتدا خازن چک شود و اگر مشکل از خازن نباشد، باید قطعات دیگر از جمله سیم‌پیچ دور تند، فن، کلید، تسمه، سیم‌پیچ دور کند و … چک شوند.

دلیل سوختن موتور کولرآبی

یکی از علت‌های اصلی سوختن موتور کولرآبی، عمر طولانی موتور است. همچنین موتور کولر پس از مدت زیادی کار کردن به صورت مداوم ممکن است بسوزد. همچنین سفت کردن و یا برعکس بستن تسمه موجب می‌شود موتور به سختی کار کند و در مدت‌زمان کوتاهی بسوزد. سرویس نکردن کولرآبی هم اصلی‌ترین علت خنک نکردن کولرآبی است که منجر به سوختن موتور کولر می‌شود. منظور از سرویس کولر، تعویض پوشال‌ها، روغن‌کاری قطعات کولر مانند موتور، بررسی شیلنگ‌ها و … است.

مشکلات شایع کولرهای گازی

کولرهای گازی با توجه به سیستم خاصی که دارند، ممکن با مشکلاتی مواجه شوند. البته بعضی از این مشکلات ساده نیست و نیاز به تعمیرکار دارد. بعضی از این مشکلات هم به سادگی در خانه رفع می‌شود.

کثیفی فیلتر هوای کولرهای گازی

اگر فیلتر هوای کولرگازی را به موقع سرویس نکنید، عملکرد کولر را پایین می‌آورد و ممکن به قطعات آسیب بزند.

کاهش سرمایش کولرگازی

باد گرم و کاهش درجه خنکی کولرگازی مشکلی هست که به واسطه اختلال در مبرد و سیستم کولر شکل می‌گیرد. اگر این مشکل در نخستین فرصت بر طرف نشود، با مشکلات جدی مواجه خواهیم شد.

خرابی برد الکتریکی کولرگازی

خرابی برد فرمانی یا مدار الکتریکی دستگاه مشکل شایعی هست که در صورت بروز مشکل برای این قسمت امکان به وجود آمدن هر مشکلی است. ممکن با مشکلاتی مثل خاموشی کولرگازی یا طبق برنامه نبودن عملکرد دستگاه، روشن نشدن کولرگازی و … مواجه شویم.

مراقب کابل‌ها باشید

اگر کولرگازی به صورت خودکار خاموش و روشن می‌شود، آمپر مصرفی کولرگازی بالا هست و مشکل در سیم‌کشی دارید. سیم‌کشی معیوب ممکن منجر به آتش‌سوزی شود.

آبریزی کولرگازی

سرریز شدن آب از پنل داخلی کولرگازی هم دیگر مشکل کولرهای گازی هست که این نشانه مسدود شدن راه آب خروجی کولرگازی است. این مشکل با سرویس کولرگازی رفع می‌شود.

وجود برفک روی لوله‌ها

دیگر مشکل شایع کولرگازی، برفک زدن لوله‌های کولرگازی هست که نشانه کاهش میزان شارژ گاز دستگاه یا کثیف بودن فیلترها است.

صدای غیرمعمول یا لرزش کولرگازی

صدای کولرگازی ممکن آسایش شما را مختل کند. صدای غیرمعمول کولرگازی ممکن از یونیت داخلی (پانل) کولرگازی باشد، همچنین نا بالانس بودن فن یونیت خارجی کولرگازی یا فن یونیت داخلی کولرگازی این مشکل را به وجود می‌آورد.

تعمیر فن کولرگازی

خرابی فن کولرگازی نیز مشکل شایعی هست که باید اول فیلتر هوا را بررسی کنیم، در صورت مسدودی مانع را برطرف کنید. همچنین اگر یخ روی کویل سردکننده و لوله‌های مبرد وجود دارد، اجازه دهید یخ آب شود سپس کولر را سرویس کنید.

قیمت کولرآبی و گازی

همان طور که در ابتدای متن گفتیم، کولرآبی ارزان‌تر از کولرگازی هست. اگر به دنبال خرید کولرهایی با قیمت مناسب هستید، در جداول زیر کولرهای آبی کمتر از ۵ میلیون تومان و کولرهای گازی کمتر از ۲۰ میلیون تومان را برای شما آورده‌ایم.

جدول

جدول1

 

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها