|
کدخبر: 168022

گسترش نیوز گزارش می‌دهد:

دیجی کالا و ۴۰ خاطره بد مخاطبان از خریدهای آنلاین

در این گزارش ما یک فراخوان ساده در شبکه های اجتماعی وابسته به گسترش نیوز دادیم و از مخاطبان خواستیم یکی از خاطرات تلخ خود از خرید اینترنتی مربوط به سایت دیجی کالا را برای ما بنویسند.

اقتصاد دیجی کالا و ۴۰ خاطره بد مخاطبان از خریدهای آنلاین

در ایامی زندگی ‌می‌کنیم که مردم به دلیل مشغله و کار زیاد، کمتر فرصت این را دارند که خریدهای خود را به صورت حضوری انجام دهند. به این مورد البته باید کمی تنبلی و مقدار زیادی شیوع کرونا را هم اضافه کنیم تا بدانیم این روزها تعداد افرادی که حتی خریدهای سوپرمارکتی را هم از راه دور انجام می‌دهند به شدت افزایش پیدا کرده است.

البته هرچه میزان تقاضاها برای خریدهای آنلاین بیشتر و بیشتر شده، کیفیت خدمات ظاهرا کمتر و کمتر شده است. بخشی از این کاهش کیفیت از روی خطای انسانی بوده و به دلیل حجم بالای سفارشات اتفاق می‌افتد که قابل پذیرش است.

اما گاهی به نظر می‌‌رسد رد پای سواستفاده های تجاری هم در میان است. بزرگترین شبکه تهیه و توزیع کالا در کشور به صورت مجازی با عنوان دیجی کالا فعالیت می‌کند. وب سایتی مشهور که در دو دهه اخیر تقریبا رقیب نداشته است.

در این گزارش ما یک فراخوان ساده در شبکه های اجتماعی وابسته به گسترش نیوز دادیم و از مخاطبان خواستیم یکی از خاطرات تلخ خود از خرید اینترنتی مربوط به سایت دیجی کالا را برای ما بنویسند. البته برخی از خاطرات ذکر شده نامعقول و برخی دیگر غیرقابل انتشار بودند و آنها را از فهرست اصلی خارج کردیم. اما در نهایت ۴۰ مورد از موارد منطقی را برای شما آماده کردیم که در ادامه بدون ذکر نام نویسنده پیام آمده است:

۱ اخیرا خریدهای ساده ای انجام دادم و هر بار مشکلی در کار بود! کاغذ کلاسور و دستمال مرطوب را اول ثبت کرد و بعد از مدتی ناموجود کرد. کالاهای دیگری را هم به بهانه ثبت سفارش مجدد دو روز با تاخیر ارسال کرد. من بین سفارش‌ها دستگاه تست قند خون هم خواستم که باز برای ارسال آن هم مشکلات زیادی برایم درست کردند.

۲ تخفیف های جمعه سیاه و حراجمعه در دی جی کالا معمولا غیر واقعی است. بهای یک محصول را تا حد بسیار زیادی بالا می‌برند و بعد یک تخفیف چشمگیر روی آن می‌گذارند. در واقع آن کالا نهایتا به همان قیمت اولیه یا حتی کمی گران تر فروخته شده و فقط چون مردم دقیقا از همه قیمت ها خبر ندارند، از لحاظ روانی به تخفیف های داده شده واکنش نشان می‌دهند و خرید مورد نظرشان را ثبت می‌کنند.

۳ ساعت هوشمند سفارش دادم و اصلا روشن نمی‌شد! چند روز بعد پس گرفتند و ساعت دیگری ارسال کردند البته رنگ بند آن با قبل فرق داشت و خیلی به دلم ننشست.

۴ من هرچی از قسمت سوپر مارکت خرید می‌کنم برای خودشان می‌روند دسته بندی را عوض می‌کنند که خرید سوپر مارکتی حساب نشده و به همین بهانه هزینه ارسال بیشتری از ما بگیرند. یعنی اگر شما ۱۰ نوع خرید از سوپرمارکت انتخاب کنید، نصف آنها را جزو کالاهای ارسال عادی محاسبه می‌کند. با این ترفند هم کالاهای سوپرمارکتی را نمی ‌توان به سقف۲۰۰ هزار تومان رساند که حمل آن رایگان بشود. هم این که ۱۰ تا کالا را برمی‌دارند ۴ بار میفرستند که هزینه حمل بیشتری بدهیم.

۵ یک باتوم گوهنوردی رو سه بار سفارش دادم. هر سه بار اشتباه آوردن و مرجوع کردم و البته پولش یک روزه واریز شد. چند بار هم زنگ زدم گفتن تقصیر فروشنده است.

۶ من پاوربانک شیائومی گرفتم. وقتی به دستم رسید احساس کردم کیفیت ظاهری آن واقعا خوب نیست و از لحاظ متریال بدنه (مواد تشکیل دهنده) با آنچه در تصویر دیدم فرق دارد. با خودم گفتم شاید من اشتباه می‌کنم. اما بعد از یک ماه خراب شد و متوجه شدم که واقعا جنس آشغالی بود.

۷ من پک شش تایی مکمل بنزین اکتان بوستر خریده بودم که قیمت بالایی هم داشت. به علت بسته بندی و جاگذاری ناصحیح وقتی بازش کردم از شش تا دوتاش کاملا خالی و یکیش هم تقریبا خالی بود، یعنی از حدود ۲ میلیون تومانی که برای این کالا پرداخت کرده بودم نصفش کاملا هدر رفت.

۸ کادو تولد از دیجی کالا خریدم. چندساعت قبل از زمانی باید سفارش را میفرستادند پیام دادند که امکان ارسال نیست! و دو روز بعد برام میارند. خب من مجبور شدم برم دوباره کادو بخرم!

۹ مدتی قبل یک شارژر دسته پلی استیشن ۴ سفارش دادم. آنچه من سفارش دادم یک برند ژاپنی بود اما چیزی که برایم ارسال شد یک کالای فوق‌العاده بی کیفیت چینی بود. از نظر ظاهری شبیه هم بودند اما از لحاظ کیفی هرگز! هر چقدر هم با پشتیبانی تماس گرفتم، بی نتیجه بود و کالا را پس نگرفتند.

۱۰ دو یا سه سال پیش یک دوربین گوپرو را ۵۰۰ تومن گرونتر به من فروختند. بعدشم هیچ کس پاسخگو نبود.

۱۱ اغلب قیمت‌هاشون به نسبت کیفیت بدک نیست. البته سوتی هم کن ندارند. دی جی کالا دوتا مشکل عمده دارد. اول اینکه عکس‌ها را جوری می‌گیرند که ابعاد و اندازه جنس بزرگتر از آنچه واقعا هست به نظر بیاید. دوم اینکه ارسال کالا را بدون هیچ عذر و بهانه ای بارها و بارها به تعویق می‌اندازند.

۱۲ من دو خاطره بد دارم. اول اینکه بدون اطلاع ساعت تحویل مرسوله را تغییر دادند که برای من واقعا ایجاد مشکل کرد. دوم اینکه رنگ محصول بدون اطلاع پس از ثبت کامل سفارش تغییر کرد که باز هم برای من مطلوب نبود.

۱۳ یک یخچال کوچیک خریداری کردیم که رنگ نوک مدادی آن از نقره ای ۷۰۰ هزار تومان گران تر بود. اگرچه ما هزینه نوک مدادی را پرداخت کرده بودیم اما نقره ای برای ما ارسال شد. پیگیری کردیم و قبول نمی‌کردند. کلی تماس گرفتیم و عکس ارساب کردیم. نهایتا بعد از چند ماه پول ما را برگرداندند و بعد عذرخواهی کردند. البته قرار شد برای دلجویی و جبران اشتباهشان برای ما ۳۵۰ تومان تخفیف خرید در نظر بگیرند که البته هیچوقت اتفاق نیوفتاد.

۱۴ یک تلمبه پدالی خریداری کردم که اصلا کار نمی‌کرد. قیمت بالایی هم داشت. هرچند حوصله پیگیری نداشتم اما تجربه بدی بود و دیگر از دی جی کالا خرید نکردم.

۱۵ کتاب از این سایت خریدم که متاسفانه کپی بود. در واقع از این مدل کتاب‌های دستفروشان انقلاب بود و این خاطره بدی برای من رقم زد.

۱۶ گیتار خریده بودیم. پیک دیجی کالا توی راه جعبه را باز کرده و گیتار را دزدیده بود. کلی هم شکایت کردیم اما پاسخ خیلی عجیب بود: گفتند باید به مراجع حقوقی مطرح کنید. با کلی درگیری و پیگیری های بعدی نهایتا موافقت کردند که خسارت بدهند. البته چون موجودی گیتار تمام شده بوده گفتند با آن اعتبار خرید دیگری انجام بدهیم.

۱۷ خواهرم از دی‌جی کالا چند قاب عکس گرفت. داخل بسته ها خالی بودند! یعنی فقط جعبه های خالی را پیک برای ما آورد. با کلی بدبختی ثابت کردیم که هیچی نفرستادند و بعد از مدتی بسته‌ها را که پس گرفتند. ولی خب از نظر زمانی خیلی طول کشید و این خسارت کمی نیست.

۱۸ من بخاطر خرید یک قلم جنس که قیمتش ۷۰ هزار تومن بود، ۴ قلم دیگه هم سفارش دادم. فاکتور ‌رسید به۲۷۰ هزار تومان. بعد یک هفته که قرار بود ارسال بشود پیام آمد که به موقع نمی‌شود تحویل بدهند. روز بعد پیام دیگری آمد و دیدم جمع فاکتور من شده ۱۵۰ هزار تومان. متوجه شدم اون جنس اصل کاری را از مجموع سفارشات من حذف کردند. من هم با پشتیبانی تماس گرفته و سفارش را لغو کردم.

۱۹ بهمن ۹۹ ماسک خریدم اما ماسک ها را به من تحویل ندادند. پس از مدتی هم پول من را پس دادند و گفتند ماسک نداریم!

۲۰ برای یکی از دوستانم‌ از دیجی کالا کادو‌ خریدم‌ و سفارش را هم طوری تنظیم کردم که خودشان‌ به دست ایشان برسانند. موقع خرید و ثبت‌ سفارش همه چیز اوکی بود. اما روز تحویل، با دوستم‌ تماس گرفتند که منزل شما‌ در محدوده‌ ما نیست‌ و خودتان برای گرفتن بسته باید اقدام کنید! جالب اینجاست‌ که آدرس را همان روز اول وارد‌ کردم‌ ولی این محدودیت به من اعلام نشده بود. جالب‌تر اینکه من می‌خواستم دوستم را غافلگیر کنم و دیجی کالا برنامه ریزی من را به کلی تغییر داد!

۲۱ سال‌های اول خیلی بهتر کار می‌کردند. حالا که مشهور شدند نه درست جواب مشتری را می‌دهند نه اشتباهاتشان را گردن می‌گیرند. دو سه خاطره بد دارم که مهم‌ترین آنها به سفارش اسباب بازی برای پسرم برمی‌گردد. محصولی که آورند از نظر کیفی به شدت با آنچه در بازار هست فرق داشت و البته قیمت ها یکسان بود!

۲۲ آخرین خریدی که کردیم قرار بود، یکشنبه به در منزل ارسال بشود. اول هفته بعد زنگ زدند و گفتند پول شما را برگشت دادیم. پیک به درب منزل شما آمده و گفتید که کالا را نیاز ندارید و می‌خواهید مرجوع بشود. در حالی که ما چهار روز منتظر ارسال کالا بودیم. نه پیکی دیدیم نه کالایی که چیزی به آورنده آ بگوییم!

۲۳ سفارش ما لباس بچه بود. البته کلاهی که ارسال شد با عکس سایت و اپلیکیشن کاملا فرق داشت و ما هم زمان و حوصله پیگیری نداشتیم.

۲۴ بنده توری شیشه ماشین از دیجی کالا گرفتم. کنارش پارگی داشت اما مرجوع نکردند و گفتند سالم بوده و ایراد از استفاده ما بوده است.

۲۵ ماسک سفارش دادیم که اول موجود بود و بعد ناموجود شد. بعد از مدت کوتاهی قیمت آن بالا رفت. اوایل کرونا بود و ما می‌ترسیدیم بیرون برویم بنابراین با قیمت جدید ثبت کردیم اما باز هم ناموجود شد و اصلا به سرانجام نرسید.

۲۶ لپ تاپ خریداری کردم و پس از تحویل متوجه شدم جعبه آن فرو رفتگی دارد. البته خود محصول سالم بود اما چون قصد داشتم آن را هدیه بدهم، بسته بندی آن اهمیت داشت. واقعا از لحظه ای که شروع کردم به بازگرداندن محصول تا زمانی که پولم را بگیرم، پروسه سخت و اذیت کننده ای بود.

۲۷ یک تلفن همراه برای من ارسال شد که به نظرم دست دوم بود. این را ثابت هم کردم. اما زمان واریز پولم به قدری طول کشید که در همان مدت زمان تلفن همراه خیلی گران تر از قبل شد.

۲۸ پیک گلدانی که سفارش داده بودم را زمین زد و شکست. من بعد از باز کردن بسته متوجه شدم. انقدر عصبانی بودم که نمی‌دانستم چه تصمیمی درست است اما به هر حال تماسی نگرفتم و دنبال موضوع را نگرفتم. دیگر هم خرید آنلاین نخواهم کرد.

۲۹ دوربین از دیجی‌کالا نخرید! من یک کانن خریدم و بعد دیدم سایت نورنگار با قیمت بهتری می‌فروشد.

۳۰ من خودم در دیجی کالا کار می‌کنم و لطفا مشخصاتم را درج نکنید. از نزدیکان من اگر کسی بخواهد خرید کند، توصیه می‌کنم اگر برایشان مقدور است خرید خودشان را از بیرون انجام بدهند. سرویس ها واقعا ضعیف شده و روز به روز هم بدتر می‌شود.

۳۱ تخفیف های دیجی‌کالا الان مثل قبل نیست. خیلی ضعیف و بی منطق شده. قبلا واقعا تخفیف های خوبی داشت و من وقتی خرید می‌کردم به نفعم بود.

۳۲ انگار می‌خواهند هر طور هست انبارشان را از محصولات قدیمی خالی کنند. به همین خاطر تصاویری که برای معرفی کالا استفاده می‌کنند با آنچه برای مشتری می‌فرستند متفاوت است. روی مسئله گارانتی ها هم نظارت درستی ندارند.

۳۳ هرچیزی که در تخفیف ها می‌خریم بیرون به قیمت ارزان تری موجود است. هدفون بی سیم خریداری کردم که در حراج های مناسبتی تخفیف خورده بود اما همان محصول بیرون با قیمت کمتری قابل خریداری بود.

۳۴ از سال‌ها قبل مشتری دیجی کالا بودم .ولی فقط تا زمانی خوب بود که کالای دیجیتال می‌فروخت. از وقتی در کنار دوربین و لپ تاپ و موبایل همه چیز فروش شد، مدیریتش بهم ریخت.

۳۵ ماشین کنترلی برای پسرم خریدم اما چیزی که آوردند بر خلاف تصاویر زیبایی که از محصول نشان داده بودند، بسیار بی کیفیت و زشت بود. ۳ ماه بعد هم کاملا خراب شد.

۳۶ چند سال قبل یک سرسره برای دخترم خریدم. قیمتش در مغازه و بیرون ۶۵۰ هزار تومان بود. دیجی کالا به ما ۸۵۰  هزار تومان فروخت. آن وقت‌ها این ۲۰۰ هزار تومان اختلاف قیمت برای یک سرسره معمولی واقعا قابل توجه بود.

۳۷ یک موبایل برای ما آوردند به نظرم تعمیر شده بود! روی بدنه گوشی جای خط و خش و پیچ گوشتی به راحتی قابل مشاهده بود. پسشان دادم و دیگر هم خرید این مدلی نخواهم کرد.

۳۸ چراغ جلوی پراید خریدم! قیمت با قیمت بازار تقریبا یکی بود اما چراغ سمت راننده انگار نیم سوز بود. کاش قبل از ارسال کالاها برای مردم یک چک نهایی بکنند. ما کلی اذیت شدیم تا اینها را ببندیم و بعد باز کنیم و پس بدهیم. از نظر قیمتی شاید به ضرر مصرف کننده نباشد اما از نظر زمان و انرژی واقعا به صرفه نیست.

۳۹ من دو سه هفته قبل کرم مرطوب کننده خریدم اما قیمت آن از بازار خیلی بیشتر بود. تازه برند خاصی هم نگرفتم. یک جنس ساده ایرانی.

۴۰ قیمت نرم افزارها بلااستثنا از بازار بالاتر است! من نمی‌دانم این همه نرم افزار کپی و دزدی که اصل هم نیستند چرا باید با قیمت های بالا و پایین به مردم و مشتریان فروخته شود!

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها