|
کدخبر: 166593

اختصاصی گسترش‌ نیوز:

اثر توافق جدید روی قیمت دلار

دستیابی به توافق جدید هسته‌ای باعث خواهد شد که قیمت دلار به عنوان نخستین پارامتر اقتصادی که از آن به عنوان متغیر ثبات یاد می‌کنند، تثبیت و سپس کاهشی شود.

اقتصاد اثر توافق جدید روی قیمت دلار

آغاز مذاکرات حتی پس از خرابکاری رژیم صهیونیستی در تاسیسات غنی‌سازی نطنز، نشان از عظم جدی طرف‌های مذاکره برای رسیدن به یک توافق جامع و پایدار دارد و به همین دلیل بازار پس از درک این موضوع، واکنش‌های توام با ثبات نسبت به قیمت دلار و طلا و سایر کالاهای سرمایه‌ای نظیر خودرو و مسکن نشان داده است. هرچند که پیش‌بینی می‌شد پس از خرابکاری صهیونیست‌ها بازارها واکنش احساسی از خود بروز بدهد با این حال، از سرگیری سریع مذاکرات باعث شد که حسن نیت عملی طرفین به ثبات در اقتصاد ایران و همچنین ثبات بین‌المللی منطقه منجر شود. 

توافقی به سود اقتصاد

پیشتر اقتصاد ایران طعم یک توافق بین‌المللی و عواید ثبات را در همین دهه چشیده است که به علت آزادسازی فروش نفت ایران، درآمدهای ارزی کشور افزایش چشمگیری پیدا کرد و بازار ارز به ثبات نسبی برای مدت دو سال رسید. بدیهی است که ثبات در بازار ارز باعث پایدارسازی تورم پولی در کشور می‌شود و هزینه واردات نیز به شکل نرمال و منطقی تعریف خواهد شد. همچنین این ثبات باعث جلب سرمایه‌گذاری و تکنولوژی خارجی خواهد شد.

مذاکرات_کمیسیون_برجام

در سال ۹۴ که قرارداد ۵ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری میان شرکت ملی نفت ایران و شرکت نفت توتال فرانسه امضا شد، زمینه‌های جلب سرمایه بسیار وسعت یافته بود و قرارداد ۷۰ میلیارد دلار خط اعتباری فاینانس میان بانک‌های خارجی و بانک‌های ایرانی به امضا رسیده بود. اکنون به مدت بیش از ۳ سال است که جلب سرمایه خارجی در کشور به صفر رسیده و حتی خروج سرمایه از کشور به رقم مهیب ۱۰۰ میلیارد دلار نیز رسیده است.

توافق جدید چه منافعی برای ایران دارد؟

دستیابی به یک توافق جامع و فراگیر باعث خواهد شد که اقتصاد ایران در اقتصاد جهانی ادغام شود و شوک‌های ارزی و حذف ایران از بازار نفت و گاز و پتروشیمی دیگر میسر نباشد و همچنین جلب گردشگر و امکان افزایش صادرات غیرنفتی نیز برای کشور میسر خواهد شد. به همین جهت، اولویت اصلی سیاست خارجی دولت در ۴ ماه باقی مانده تا پایان کار خود، باید دستیابی به توافق فراگیر و ادغام در اقتصاد جهانی باشد. ثبات قیمت دلار و تقویت ارزش ریال در برابر دلار نیز از نتایج فرعی یک توافق پایدار خواهد بود.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها