|
کدخبر: 162068

بی خیال این ۳ خودرو شوید!

بازار آشفته این روزها و قیمت‌های نجومی، جای اشتباه چندان زیادی برای خریداران باقی نگذاشته است. این قضیه زمانی مهم‌تر می‌شود که خریداران بخواهند به سراغ خودرو‌هایی بروند که تولید آن‌ها متوقف شده است و یا واردات ‌آن‌ها محدود شده است. برخی از این خودرو‌ها به‌ظاهر مقرون‌به‌صرفه به نظر می‌رسند، اما درواقع ارزش خرید بالایی ندارند.

اقتصاد بی خیال این ۳ خودرو شوید!

بازار آشفته این روزها و قیمت‌های نجومی، جای اشتباه چندان زیادی برای خریداران باقی نگذاشته است. این قضیه زمانی مهم‌تر می‌شود که خریداران بخواهند به سراغ خودرو‌هایی بروند که تولید آن‌ها متوقف شده است و یا واردات ‌آن‌ها محدود شده است. برخی از این خودرو‌ها به‌ظاهر مقرون‌به‌صرفه به نظر می‌رسند، اما درواقع ارزش خرید بالایی ندارند و عملاً خریداران را وارد چرخه مشکلات بسیاری می‌کنند. بسیاری از این خودرو‌ها اگرچه در زمان خود خودرویی پرطرفدار بوده‌‌اند و فروش بالایی را هم تجربه کرده‌اند، اما امروزه به دلایل بسیاری که در ادامه شرح خواهیم داد، نمونه‌های دست‌‌دوم آن‌ها در بازار دست‌دوم وضعیت خوبی ندارند و خودرو‌های خوش فروشی به‌حساب نمی‌آیند. در ادامه با همراه مکانیک باشید تا ۳ خودروی کارکرده که دیگر ارزش خریدن ندارند را به شما معرفی کنیم.

پروتون جن ۲ (Proton Gen 2)

اولین خودرو این لیست، لیفت بک کمپانی پروتون، جن ۲ است که اولین بار در سال ۲۰۰۴ در کشور مالزی عرضه شد. جن ۲ از یک پیشرانه ۱.۶ لیتری بهره می‌برد که توانایی تولید ۱۱۰ اسب بخار قدرت و ۱۴۸ نیوتن‌متر گشتاور را دارد. گیربکس ۴ سرعتِ اتوماتیک یا ۵ سرعتِ دستی، نیروی حاصل از این پیشرانه را به چرخ‌های جلو می‌رساند. جن تو توسط شرکت زاگرس خودرو در سال ۲۰۰۷ به خیابان‌های ایران راه پیدا کرد و امید می‌‌رفت که با توجه به‌ظاهر جذاب و متفاوت، بتواند حریف قدری برای رنو مگان و زانتیا سیتروئن باشد. واردات جن‌2 در ایران چندان ادامه‌دار نبود و عرضه آن تنها برای یک سال ادامه یافت.

 

پروتون جن ۲

پروتون جن ۲

یکی از مهم‌ترین علت‌های ناکامی جن‌2 در ایران، هم‌زمانی عرضه این خودرو با زانتیا بود که خودرویی به‌مراتب جذاب‌تر، قدرتمندتر بود و البته یکی از محبوب‌‌های بازار در میان خریداران محسوب می‌شد. درهرحال ازآنجایی‌که جن 2 در زمان خودش نیز، چندان قوی و پرقدرت بازار ظاهرنشده بود، در بازار راکد امروز عدم محبوبیت آن چندان دور از تصور نیست. عدم وجود قطعات یدکی و ظاهری خودرو به کسادی بازار خریدوفروش این خودرو دامن زده است و مشکلات و معایب مربوط به پیشرانه و گیربکس نیز مالکان این خودرو را با هزینه‌های سرسام‌آوری مواجه کرده است.

هیوندای ورنا (Hyundai Verna)

دومین خودرو لیست ما، سدان شرکت هیوندای است که مابین سال‌های ۸۳ تا ۸۹ در بازار ایران عرضه شده است. هیوندای ورنا که یکی از اقتصادی‌ترین محصولات هیوندای محسوب می‌شده است در حال حاضر در نسخه‌های دنده دستی و اتوماتیک در بازار درست دوم‌ها موجود است. مزایای چون کیفیت ساخت خوب، استهلاک پایین و سواری و هندلینگ مناسب ازجمله عوامل موفقیت این سدان کره‌ای در ایران بوده است و موجب شد تا در زمان خودش به فروش قابل‌توجهی دست پیدا کند. نسخه دنده دستی مجهز به پیشرانه چهار سیلندر ۱.۵ لیتری است که توانایی تولید ۹۱ اسب بخار قدرت و ۱۳۱ نیوتن‌متر گشتاور را دارد و نسخه اتوماتیک به پیشرانه ۱.۶ لیتری با توان ۱۰۵ اسب بخار قدرت و ۱۴۳ نیوتن‌متر گشتاور مجهز شده است.

 

هیوندای ورنا

هیوندای ورنا

اگرچه در حال حاضر نسخه دستی به لحاظ عدم دردسرهای کمتر گیربکس، نسبت به نسخه اتوماتیک ارزش خرید بیشتری دارد اما در کل مشکلات یافتن قطعات یدکی اصلی این خودرو نیز بر بازار دست‌دوم آن به‌شدت تأثیر گذاشته است. فروش ورنا کار چندان ساده‌ای نیست و با رنج قیمت این خودرو، مشتریان به دنبال خودرویی به‌روزتر و با خدمات پس از فروش در دسترس هستند.

سیتروئن زانتیا (Citroën Xantia)

یکی دیگر از خودرو‌های حاضر در این لیست، زانتیا است که از اوایل دهه 80 مهمان خیابان‌های ایران شده است. زانتیا در روزهایی که بازار ایران در تب‌وتاب تنوع می‌سوخت، با مزایی چون کیفیت ساخت بالا، پیشرانه قدرتمند و سواری بسیار خوب به‌سرعت به یکی از محبوب‌ترین‌های بازار تبدیل شد. زانتیا در دو نسخه با پیشرانه‌های ۱.۸ و ۲ لیتری و در سه تیپ ساده (X)، لوکس (SX) و سوپر لوکس به بازار عرضه‌شده است. محصول کمپانی سیتروئن، مانند دیگر خودرو‌های مشابه، با مشکلات فراوان فنی مانند معایب پمپ هیدرولیک، سیستم تعلیق هیدروپنوماتیک و سیستم انتقال قدرت روبرو است که با توجه به مشکلات یافتن لوازم‌یدکی اصلی یا حتی باکیفیت، هزینه‌ای زیادی روی دست مالکان خود گذاشته است. این خودرو که در حال حاضر بیشتر از 10 سال از توقف تولید آن‌ می‌گذرد چندان ارج‌وقرب گذشته را ندارد و ارزش خرید بالایی ندارد.

 

سیتروئن زانتیا

سیتروئن زانتیا

نتیجه‌گیری


خرید خودرو دست‌دوم به ذات خود کار پر ریسکی است و خرید خودروهای خارج از تولید و یا عرضه به‌روز یقیناً بر این مشکلات و چالش‌ها خواهد افزود. از سویی دیگر بنا به ذات مسئله خرید خودرو در ایران که به کالایی سرمایه‌ای بدل شده است، خرید خودروهایی که در بازار دست‌دوم طرفدار دارد و سریع‌تر به پول نزدیک می‌شوند، منطقی‌تر به نظر می‌رسد. بااین‌حال اگر با چالش‌های خودروهای یاد شده مشکلی نداشته باشید، خودرو‌های فوق از کیفیت ساخت خوبی برخوردار هستند.

 

منبع: پایگاه اطلاع رسانی طلا

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها