|
کدخبر: 161551

دلار عقب نشینی کرد

شاخص دلار که نرخ برابری آن در مقابل سبدی از ارزهای جهانی را اندازه می‌گیرد، ارزش آن در مقابل بیشتر ارزها کاهش یافت.

اقتصاد دلار عقب نشینی کرد

با اختلافات تازه در مباحث تجاری روند تامین قطعات مورد نیاز بسیاری از کارخانه ها واحدهای تولیدی دچار اختلال شده است. این مساله به ویژه در تامین قطعات وارداتی از چین نمود بیشتری پیدا کرده جایی که دولت بایدن کماکان موضع سرسخت دولت ترامپ را در قبال چین تغییر چندانی نداده است. در نتیجه همین اختلالات هم برخی از شرکت های خودروسازی اعلام کرده اند خطوط تولید خود را در برخی از نواحی تعطیل می کنند. در نتیجه این مشکل تازه تولید شده احتمالا شاهد کاهش حجم تولیدات صنعتی در آمریکا و اروپا خواهیم بود که این امر باعث خواهد شد فرآیند احیای رشد اقتصادی طولانی تر از قبل شود.

تضعیف چشم انداز اقتصادی اروپا در کنار ثابت باقی ماندن نرخ بهره در ژاپن باعث افزایش جذابیت دلار برای معامله گران شده است. اختلاف نظر بین انگلیس و اتحادیه اروپا بر سر مساله ایرلند و کنترل‌های مرزی باعث شده است تا بروکسل، لندن را به شکایت در مجامع جهانی تهدید کند. از سوی دیگر و با افزایش شمار مبتلایان به کرونا، انگیزه احتیاطی فعالان اقتصادی بالاتر رفته و این مساله باعث جذابیت دارایی های امن تر نظیر دلار برای آن ها شده است. با روند فعلی انتظار می رود که رشد اقتصادی سه ماهه دوم کشورهای اروپایی نیز نتواند به سطوح نیرومند مورد انتظار برسد.

جروم پاول- رییس بانک مرکزی آمریکا- در سخنانی که موجب اطمینان خاطر معامله گران شد، از افزایش نرخ تورم به ۲.۴ درصد در ماه های آتی خبر داد اما افزود که این افزایش کاملا برنامه ریزی شده بوده و بانک مرکزی توانایی خود را در مدیریت تورم حفظ کرده است. در انگلیس نیز بانک مرکزی این کشور اعلام کرد نرخ بهره را در سطح ۰.۱ درصد کنونی حفظ می کند و انتظار دارد روند افزایشی نرخ تورم در ماه های آینده نیز ادامه پیدا کند هر چند که این بانک از طریق ابزارهای در اختیار خود اجازه نخواهد داد تا این نرخ فاصله زیادی از سطح دو درصد بگیرد.

روابط آمریکا با چین بار دیگر دچار تنش های جدیدی شده است. آنتونی بلینکن- وزیر خارجه آمریکا- در سفر به ژاپن از چین خواست تا از سیاست آنچه که وی آن را تهاجمی در منطقه پاسفیک خواند دست بکشد. از طرف دیگر کشورهای عضو اتحادیه اروپا نیز بر سر اعمال برخی از مقامات چینی به اتهام نقض حقوق بشر به جمع بندی رسیده اند. چین بزرگ ترین شریک تجاری آمریکا و اتحادیه اروپا است و افزایش تنشهای بین طرفین می تواند به مانند دوره ترامپ بر مراودات تجاری و حجم سرمایه گذاری های متقابل دو طرف تاثیر منفی بگذارد.

پیش بینی می شود که اقتصاد آمریکا امسال به سریع ترین رشد ثبت شده یک دهه خود برسد اما با توجه به عملکرد بسیار بد سال قبل این امکان وجود دارد که اقتصاد آمریکا نیز به مانند بسیاری از کشورهای دیگر تا سال آینده نتواند سطح تولیدات ناخالص داخلی خود را به سطوح ثبت شده قبل از کرونا برساند. طبق پیش بینی نهادهای مختلف از جمله صندوق بین المللی پول، رشد اقتصادی آمریکا در سال ۲۰۲۱ نیز مثبت اما کمتر از چین خواهد بود. آمریکا به عنوان اصلی ترین کانون درگیر با کرونا در جهان مجبور شده است حدود ۱۰ تریلیون دلار به اقتصادش تزریق کند.

افزایش بازدهی اوراق قرضه کماکان توجه معامله گران بسیاری را جذب کرده است و آن ها منتظرند تا واکنش بانک مرکزی آمریکا را به معادله بدهی، نقدینگی و نرخ بهره ببینند. از ابتدای ماه مارس تاکنون گمانه زنی ها برای تغییر سیاست های پولی فعلی فدرال رزرو بالا گرفته است. بازدهی اوراق قرضه ۱۰ ساله وزارت خزانه داری آمریکا اکنون و برای نخستین بار پس از چندین ماه به بالای ۱.۶ درصد رسیده که این مساله جذابیت معاملات ارزی را کاهش داده است. در حال حاضر نرخ بهره آمریکا در محدوده صفر تا ۰.۲۵ درصدی قرار دارد و نرخ تورم در حال حرکت به سمت دو درصد است.

نگرانی ها از وضعیت واکسیناسیون در اروپا بار دیگر باعث احتیاط معامله گران و تردیدآن ها نسبت به احیای سریع رشد اقتصادی در قاره سبز شده است. پنج کشور عضو اتحادیه اروپا در بیانیه ای خواستار برگزاری نشستی پیرامون چگونگی توزیع واکسن ها شده اند. به گفته سباستین کورتس- صدراعظم اتریش- این امکان وجود دارد که برخی از کشورهای عضو اتحادیه با قراردادهای مخفی با سازندگان واکسن ها به دنبال دریافت مقادیر بیشتری از واکسن ها نسبت به میزان تعیین شده باشند. در نامه مشترک اتریش، جمهوری چک، لتونی، اسلوونی و بلغارستان نسبت به توزیع نامتوازن واکسن در کشورهای عضو ابراز نگرانی کرده اند.

جو بایدن- رییس جمهور آمریکا- از واکسیناسیون ۱۰ درصد جمعیت این کشور خبر داده و وعده داده است برنامه واکسیناسیون با قدرت هرچه تمام تر ادامه یابد. بایدن با بیان اینکه شمار کشته های ناشی از کرونا در آمریکا بیشتر از مجموع تلفات این کشور در دو جنگ جهانی و جنگ ویتنام بوده است، از ادامه یافتن حمایت های مالی از کسب و کارهای مختلف این کشور خبر داده و افزوده است: ما میزان زیادی واکسن خریداری کرده ایم. تا پیش از آغاز تابستان پیشرفت قابل توجهی در واکسیناسیون گروه های حساس و آسیب پذیر در مقابل کرونا خواهیم داشت.

اگرچه شدت شیوع کرونا در بسیاری از مناطق کاهش یافته است اما باید منتظر تداوم پیامدهای کرونا بر روی اقتصاد جهانی در مدت طولانی تری باشیم. اندرو بیلی- رییس بانک مرکزی انگلیس- با بیان اینکه خسارت کرونا به اقتصاد در طول ۳۰۰ سال اخیر کم سابقه بوده است، افزود: باید برای آن که آسیب های اقتصادی کرونا را به حداقل برسانیم، سرمایه گذاری های زیرساختی خود در بلندمدت و میان مدت را بیشتر کنیم. روند احیای اقتصادی قطعا زمان بر خواهد بود و حتی این امکان وجود دارد که شرایط هیچ گاه به شرایط قبل از آغاز شیوع ویروس برنگردد.

تاکنون بیش از ۱۲۳ میلیون و ۲۲۳ هزار و ۸۸۷ مورد ابتلا به کرونا گزارش شده است که در این بین دو میلیون و ۷۱۷ هزار و ۴۹۳ نفر جان خود را از دست داده‌اند. در بین کشورهای مختلف، بالاترین تلفات مربوط به آمریکا با ۵۵۴ هزار و ۲۷۹ نفر، برزیل با ۲۹۰ هزار و ۵۲۵ نفر، مکزیک با ۱۹۷ هزار و ۲۱۹ نفر، هند با ۱۵۹ هزار و ۷۴۰ نفر و انگلیس با ۱۲۶ هزار و ۱۲۲ نفر بوده است.

سیمون هاروی-استراتژیست ارشد ارزی در موسسه مونکس یوروپ- گفت: بازارها هنوز به قطعیت در خصوص مسیر آینده نرسیده اند چرا که اطلاعات دریافتی معمولا کم و متناقض است. تا وقتی که تصویر روشنی از اقتصاد و تصمیمات آتی فدرال رزرو نداشته باشیم حدس این که چه مسیری پیش روی دلار خواهد بود کار اسانی نیست. اگر بانک مرکزی آمریکا در عمل نشان دهد که تمایل دارد فضای مطلوب مالی برای فعالیت های اقتصادی را حفظ کند شاهد صعود دلار به قله های بالاتر خواهیم بود.

شاخص دلار

شاخص دلار که نرخ برابری آن در مقابل سبدی از ارزهای جهانی را اندازه می‌گیرد، در معاملات امروز با ۰.۱۴ درصد کاهش نسبت به روز گذشته در سطح ۹۱.۹۵۸ واحد بسته شد.

نرخ برابری هر فرانک سوئیس نیز معادل ۱.۰۷۵ دلار اعلام شد. (نرخ های فوق بر حسب ساعت پایانی معاملات بازارهای ارزی نیویورک محاسبه شده است.)

ارزهای اروپایی

در تازه‌ترین دور از معاملات، پوند با ۰.۰۱ درصد افزایش نسبت به روز قبل خود و به ازای ۱.۳۸۶ دلار مبادله شد. یورو ۰.۱۷ درصد بالا رفت و ماندن در کانال ۱.۱۹ به ۱.۱۹۳ دلار رسید.

ارزهای آسیایی

در معاملات بازارهای ارزی آسیایی، هر دلار با ۰.۱۵ درصد کاهش به ۱۰۸.۸۷۸ ین رسید. در برابر همتای استرالیایی، هر دلار آمریکا به ازای ۱.۲۹۳ دلار مبادله شد. همچنین نرخ برابری دلار معادل ۶.۵۰۸ یوان چین اعلام شد.

 

منبع: ایسنا

ارسال نظر