|
کدخبر: 159788

بایدن به داد طلا نرسید

هفته‌ گذشته در بازار جهانی برای طلا به دو بخش صعودی و نزولی تقسیم می‌شد؛ قیمت فلز زرد در روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه، نزدیک به ۳ درصد افزایش داشت تا جایی‌که ارزش هر اونس از این فلز ارزشمند تا مرز ۱۷۴۰‌دلاری پیشروی کرد‌ اما پس از آن در دو روز انتهایی هفته، پنج‌شنبه و جمعه، مجددا با تقویت نرخ سود اوراق قرضه بلند‌مدت آمریکا، جذابیت طلا برای سرمایه‌گذاران کاهش پیدا کرد.

اقتصاد بایدن به داد طلا نرسید

نرخ بهره اوراق قرضه در حالی‌که در روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه بیش از ۵ درصد کاهش پیدا کرده بود، در دو روز انتهایی هفته تمام ضررهای قبلی را جبران کرد تا مجددا به بالای مرز ۶/۱‌درصدی بازگردد. هفته گذشته ثابت کرد که تصویب بسته حمایتی جو بایدن در کنگره کمک چندانی به صعود قیمت طلا، حداقل در کوتاه مدت نکرده و طلا تقریبا کار خود را در هفته گذشته در قیمتی به پایان رساند که هفته را با آن شروع کرده بود.

افت و خیز طلا در هفته معاملاتی

با اینکه بسیاری از معامله‌گران انتظار داشتند که با تصویب بسته حمایتی هزار و نهصد میلیارد دلاری در کنگره و همچنین امضای آن توسط جو بایدن، طلا بتواند از کف ۹‌ماهه خود به‌راحتی کنده شود، اما استحکام ارزش دلار آمریکا و ادامه پیش‌روی‌های نرخ بهره اوراق عملا جلوی راه صعود طلا را گرفت. حتی انتظارات درباره ادامه اقدامات انبساطی از سوی دولت بایدن نیز نتوانسته است حداقل تاکنون سبب افزایش قیمت طلا شود. با اینکه هنوز تحلیلگران بر این باورند که تورم احتمالی در ماه‌های آینده می‌تواند مجددا قیمت طلا را افزایش دهد اما‌ افزایش نرخ بهره اوراق قرضه راه طلا را برای این خوش‌بینی‌ها مسدود کرده است. از سوی دیگر پیشروی سریع واکسیناسیون در آمریکا نیز سبب شده است تا ریکاوری بازار کار با سرعت مناسبی به‌کار خود ادامه دهد و پناهگاه‌های امن دارایی از این کانال نیز پشتیبانی خود را از دست داده‌اند. در حال‌حاضر سرمایه‌گذاران چشم‌انتظار نشست هفته بعد فدرال‌رزرو هستند، جلسه‌ای که در آن بخشی از جهت سیاست پولی بانک مرکزی آمریکا مشخص خواهد شد.

جلسه مهم فدرال‌رزرو

پس از فروش خیره‌کننده در بازار اوراق که سبب شده است نرخ بهره این اوراق به بالای مرز ۶/۱ درصدی برسد، بسیاری در بازارها در انتظارند تا واکنش فدرال‌رزرو به این افزایش در نرخ سود را مشاهده کنند. جلسه بانک مرکزی آمریکا که در تاریخ ۱۶ و ۱۷ مارس برگزار خواهد شد می‌تواند حاوی نکاتی از جمله تصمیم درباره نرخ بازدهی اوراق، حباب دارایی‌ها و همچنین مساله مهم تورم باشد. با اینکه سخنان مقامات فدرال‌رزرو این سیگنال را مخابره کرده که این نهاد با افزایش نرخ بهره در این مقطع غافلگیر نشده است، اما برخی تحلیلگران انتظار دارند که فدرال‌رزرو برای کاهش هزینه استقراض پول در حالی‌که هنوز شرایط کرونایی پابرجاست، دست به سرکوب و کاهش نرخ اوراق بزند. همچنین پیش‌بینی می‌شود فدرال‌رزرو به‌دلیل پیشرفت قابل‌ملاحظه فرآیند واکسیناسیون در آمریکا، پیش‌بینی جدیدی از رشد اقتصادی ارائه کند.

یورش نافرجام بیت‌کوین به قله تاریخی

در حالی‌که پُر‌طرفدارترین رمز‌ارز جهان هفت روز متوالی روند مثبتی را حفظ کرده بود، روز گذشته تا حدودی این روند با وقفه مواجه شد. بیت‌کوین روز پنج‌شنبه حتی وارد کانال ۵۸ هزار دلاری شد و فاصله‌ای تا گذر از بالاترین قیمت خود در تاریخ نداشت اما روز جمعه با تغییر مسیر قیمت این رمز‌ارز مجددا به محدوده‌های پایین‌تر از این کانال بازگشت. با این وجود بیت‌کوین در هفته‌ای که گذشت بیش از ۱۵‌درصد افزایش‌قیمت داشت. مقامات بانک گلدمن‌ساکس اعلام کرده‌اند که در حال بررسی این موضوع هستند که چگونه تقاضای رو به افزایش مشتریان خود برای سرمایه‌گذاری در بازار بیت‌کوین را پاسخ دهند.

 

منبع: دنیای اقتصاد

ارسال نظر