|
کدخبر: 149721

سفیر سابق ایران در انگلستان در گفت‌وگو با گسترش نیوز:

با این کار گشایش اقتصادی ایجاد می شود

با ورود جو بایدن به کاخ سفید و ابراز تمایل او و تیمش به بازگشت به برجام و کاهش تحریم‌ها، دوباره بحث پیوستن ایران کنوانسیون پالرمو و تصویب لوایح چهارگانه بر سر زبان‌ها افتاده است.

اقتصاد با این کار گشایش اقتصادی ایجاد می شود

روی کار آمدن دولت بایدن در آمریکا که با وعده رفع تحریم‌های ایران و بازگشت به مفاد معاهده چندجانبه برجام، فضای روانی اقتصاد ایران را تغییر داد، برای بسیاری از کارشناسان به مثابه نقطه عطف بازگشت به ثبات اقتصادی در کشور است. کاهش قیمت کالاهای وارداتی، دلار، طلا، خودرو و البته سقوط بورس، از جمله پیامدهای روانی روی کار آمدن دولت بایدن در ایالات متحده آمریکا بود. سید جلال ساداتیان، سفیر سابق ایران در انگلستان و نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با گسترش‌نیوز درباره شانس احیای اقتصاد ایران پس از بازگشت آمریکا به برجام واکنش داده است.

سفیر سابق ایران در انگلیس در پاسخ به تاثیرات احتمالی بازگشت ایالات متحده به برجام، بر اقتصاد ایران اظهار داشت: اگر این اراده در طرفین برای حفظ برجام وجود داشته باشد، امکانات خوبی برای احیای ظرفیت‌های معطل مانده اقتصاد ایران فراهم می‌شود. تحریم‌های ظالمانه‌ای که ترامپ در قبال ایران وضع کرد، در کنار عوامل درونی و بیرونی دیگر، بالاخره وضعیت اقتصادی مردم را دچار چالش‌های بسیار زیادی کرده بود.

جلال-ساداتیان

وی افزود: اینکه ما تا چه اندازه بتوانیم تعامل لازم را در این کار از خودمان نشان بدهیم و از حل موضوع استقبال بکینم، بسیار مهم است. از این رو که در حال حاضر از ایران، دو صدای متمایز شنیده می‌شود: از یک سو دولت از تعامل با جهان سخن می‌گوید و آمادگی کافی برای مذاکره و حل مشکلات را به شکلی منعطف از خود بروز می‌دهد و از سوی دیگر یک عده‌ای هستند که با اتکای به قدرت تریبون‌ها و منابع مالی خودشان، به رغم اقلیت بودن، منافع جناحی و جریانی را به مصالح ملی و همگانی ترجیح می‌دهند.

نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی در ادامه یادآور شد: صدای دولت شنیده شده اما جریان مخالف آن، معتقد است که ما نیازی به برجام نداریم و خودمان را با شرایط بدون برجام تنظیم کرده‌ایم و این در حالی است که در رویکرد یاد شده، اغراق ناخوشایندی به چشم می‌آید!

این دیپلمات ایرانی در واکنش به تقابل جریان مقابل برجام با دیدگاه صریح رهبر انقلاب مبنی بر رفع سریع تحریم‌ها علیه کشور، متذکر شد: همانطور که گفتم آن جریان اصولا فقط متکی به قدرت خاص خودشان، اظهار نظر می‌کنند و این در شرایطی است که سیاست‌های کلی کشور توسط رهبر معظم انقلاب تعیین مشی می‌شوند و دولت هم به عنوان مجرای قانونی دیپلماسی و پیگیری امور مربوط به سیاست خارجی از طریق وزارت امور خارجه، مسئولیت دارد و این افراد واقعا در جایگاه اظهار نظر نیستند.

ساداتیان گفت: متاسفانه این افراد همچنان به اظهارات خودشان مشغول هستند و با خرج کردن از سرمایه اجتماعی که پشتوانه قدرت نظامی و دفاعی مسلم کشور است، فکر می‌کنند که صرف داشتن قدرت نظامی برای به سامان رساندن تمامی امور کشور کفایت می‌کند در حالی که این رویکرد به لحاظ نظری و عملی قابل دفاع نیست و کشور علاوه بر تثبیت و تقویت قدرت دفاعی خود، نیاز به تقویت دیپلماتیک و اقتصادی خود نیز دارد.

این استاد دانشگاه اذعان کرد: اگر اتفاقی بیافتد و برجام احیا شود و تحریم‌ها نیز لغو شوند، در آینده درگیری بر سر مسائل سیاسی احتمالی خواهد بود و بعید است که رقابت‌های سیاسی و انتخاباتی آتی، بدون موضع در ارتباط با گشایش اقتصادی کشور باشد.

وی همچنین در ارتباط با امکان پیوستن ایران به معاهده منع پولشویی موسوم به FATF که اخیرا، دوباره در دستور کار مجمع تشخیص مصلحت نظام قرار گرفته است، خاطرنشان ساخت: امیدواریم که در پیوستن ایران به این پیمان و کنوانسیون پالرمو، تسریع صورت بگیرد. پیوستن به این پیمان‌ها باعث گشایش اقتصادی در کشور و کاهش بسیاری از آلام اقتصادی مردم خواهد شد. در صورت تصویب این مقاوله‌نامه‌های دیپلماتیک، می‌شود امیدوار بود که اجماع سازنده‌ای بر سر فهم مشترک از منافع ملی میان تصمیم‌سازان و تصمیم‌گیران مختلف کشور در همه سطوح، تحقق بیابد. در ارتباط با دلواپسان تضعیف محور مقاومت هم باید بگویم که این اتفاق به طور قطع باعث تقویت محور مقاومت خواهد شد اما یک جریان اقلیت بسیار کوچک، با تریبون‌های خودش در برابر منافع ملی و تثبیت محور مقاومت در حال ایستادگی کردن است.

 

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها