|
کدخبر: 158183

چند عامل امیدبخش بازار دلار

با وجود رشد قیمت دلار در انتهای وقت جمعه، برخی از فعالان باور دارند، بازار سایه مذاکرات جدید را بر سر خود می بیند.

اقتصاد چند عامل امیدبخش بازار دلار

نوسانات قیمت دلار ساعتی شده است. تا بعدازظهر روز جمعه، برداشت کلی معامله گران بازار این بود که دلار هفته جاری را با افت قیمت آغاز خواهد کرد و در کانال ۲۴ هزار تومانی پایین تر خواهد رفت. با این حال، شبانگاه، با اعلام خبر تحریم های جدید وزارت خزانه داری آمریکا علیه ایران، ذهنیت معامله گران تغییر کرد و این بار چشم انداز افزایشی تقویت شد.

در معاملات پشت خطی، دلاری که تا محدوده ۲۴ هزار و ۸۰۰ تومانی عقب نشینی کرده بود، در انتهای وقت بالای ۲۵ هزار و ۵۰ تومان معامله شد.

نزول پس از صعود

با وجود رشد قیمت دلار در انتهای وقت جمعه، برخی از فعالان باور دارند، بازار سایه مذاکرات جدید را بر سر خود می بیند. از نگاه این دسته از فعالان، معامله گران از اخبار منفی، برای بالا بردن دلار و خالی کردن بخشی از ارزهای خود استفاده می کنند. به اعتقاد آن ها، بازار می تواند در ابتدای روز شنبه شاهد رشد قیمت باشد، ولی به تدریج بار دیگر در موقعیت نزولی قرار خواهد گرفت، چرا که آمریکا هم زمان با تحریم های جدید بار دیگر عنوان کرد که آماده از سرگیری گفتگوها با ایران در کنار کشورهای اروپایی ست. گفتمان مذاکره این روزها در بازار غالب تر از افزایش بیشتر تنش هاست. از نگاه برخی معامله گران، بحث بر سر چگونگی و شرایط شکل گیری این مذاکره است؛ گویا دو طرف بر اصل مذاکره توافق پیدا کرده اند.

 افزون بر این، آزادسازی تدریجی پول های بلوکه شده، دست بازارساز برای مداخله در بازار پیش از انتخابات ریاست جمهوری را باز می گذارد. شاید افت قیمت دلار در سامانه نیما را بتوان نشانه ای از فعال تر شدن بیشتر بازارساز بتوان در نظر گرفت.

امید افزایشی های دلار به سکه بازان

در حالی که برخی از معامله گران امیدوارند، امروز قیمت دلار به نوسان در کانال ۲۴ هزار تومانی ادامه دهد، گروهی از فعالان معتقدند، سکه بازان برای حمایت از دارایی خود اقدام به خرید اسکناس امریکایی خواهند کرد. افت اونس طلا در روزهای انتهایی هفته موجب شده است که قیمت سکه تحت فشار کاهشی های بازار قرار بگیرد. شماری از سکه بازان ممکن است برای جبران اثر نزولی اونس، اقدام به خرید دلار کنند.

یکی از عوامل مهم دیگری که می تواند، دلاری ها را به رشد قیمت امیدوار کند، برگشت نرخ حواله درهم به بالای مرز ۷ هزار تومانی است.

منبع: اقتصاد نیوز

ارسال نظر