|
کدخبر: 157345

تجارت ایران با کره جنوبی چقدر است؟

دبیر اتاق بازرگانی مشترک ایران و کره‌جنوبی از کاهش حجم مبادلات دو کشور به حدود ۱درصد در امسال تحت تاثیر قطع ارتباطات بانکی خبر داد.

اقتصاد تجارت ایران با کره جنوبی چقدر است؟

پویا فیروزی با اشاره به اقدامات انجام شده برای آزادسازی بخشی از منابع بلوکه‌ شده ایران در کره‌جنوبی اظهار کرد: رسیدگی به این موضوع کاملا مرتبط به بانک‌مرکزی است و اتاق‌های مشترک اقدامی در این راستا انجام نداده‌اند، اما در پی مذاکراتی که همتی با طرف کره‌ای داشته قول‌های مساعدی گرفته‌ تا بخشی از منابع بلوکه شده کشور را آزاد کنند و ما هم به نتیجه آن خوشبین هستیم.

فیروزی از کاهش شدید حجم تجارت دو کشور در سال۹۹ خبر داد و گفت: میزان تجارت ایران و کره‌جنوبی در مقایسه با سال‌های گذشته به پایین‌ترین حد رسیده به طوریکه مجموع مبادلات دو کشور در امسال حدود ۱درصد بوده است، که البته این میزان هم مربوط به واردات آن دسته کالاهایی بود که از قبل ثبت‌سفارش شده‌اند.

این عضو اتاق بازرگانی با اشاره به علت افت تجارت خارجی دو کشور توضیح داد: محدودیت‌های بانکی و عدم امکان انتقال وجه، و همچنین خروج شرکت‌های کره‌ای از بازار ایران در پی خروج امریکا از برجام منجر به توقف واردات از کره و بلوکه شدن منابع حاصل از صادرات مواد پتروشیمی ایران در این کشور شد.

دبیر اتاق بازرگانی مشترک ایران ‌و کره‌جنوبی درباره آینده تجارت خارجی دو کشور اظهار کرد: تا زمانی که مشکلات زیرساختی از جمله موانع بانکی و مسائل مربوط به ارتباط شرکت‌های کره‌ای و ایرانی حل نشود، وضعیت تجارت دو کشور تغییری نخواهد کرد؛ حتی اگر شرایط برای بازگشت دو کشور به ارتباطی که در گذشته داشتند نیز فراهم شود، در کوتاه‌مدت شاهد افزایش حجم مبادلات با کره نخواهیم بود.

فیروزی خاطرنشان کرد: ما همچنان منتظر اقداماتی در جهت رفع موانع ارتباطی از سمت کره هستیم تا حداقل با تامین مواد خام و نیمه‌ساخته مورد نیاز شرکت‌های ایرانی تجارت دو کشور از نو آغاز شود؛ البته در پی کاهش تجارت‌ با کره‌جنوبی کشور‌های رقیب جای ما را در بازار این کشور گرفته‌اند که درصورت ارتباط مجدد، تجار ما با چالش بزرگی برای بازیابی جایگاه خود در کره مواجه خواهند شد.

دبیر اتاق بازرگانی مشترک ایران‌ و کره‌جنوبی در پایان به تاثیر برجام در روابط تجاری دو کشور هم اشاره کرد و گفت: اگر برجام به شرایط قبل بازگردد موانع تجارت خارجی ایران با همه کشور‌ها رفع خواهد شد، از آنجا که کره‌ای‌ها هم ادعا می‌کنند نقل‌و‌انتقالات پول به ایران و فعالیت شرکت‌هایشان در بازار ما تحت فشار‌های امریکا است، با بازگشت امریکا به برجام این ارتباط از سرگرفته خواهد شد؛ البته فعلا نمی‌توانیم برآوردی از وضعیت ارتباط و حجم تجارت دو کشور درصورت پایان تنش‌های سیاسی ایران و امریکا داشته باشیم.

 

منبع: اقتصاد آنلاین

ارسال نظر