|
کدخبر: 157116

چرا حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی اصلاح نمی شود؟

دهقان کیان، رئیس کانون بازنشستگان تامین اجتماعی تهران گفت: عدم پرداخت بدهی ۳۶۰ هزار میلیارد تومانی دولت به سازمان تامین اجتماعی مانع بزرگ اجرای متناسب سازی (همسان سازی) مستمری بگیران این سازمان است.

«علی دهقان کیا» در گفتگویی تاکید کرد: زمانی که دولت روحانی در سال ۹۲ کار خود را آغاز کرد، بدهی دولت به سازمان تامین اجتماعی ۶۳ هزار میلیارد تومان بود، اما در سال ۹۹ بدهی دولت به این سازمان به ۳۶۰ هزار میلیارد تومان افزایش یافت.

وی با بیان اینکه از ۳۶۰ هزار میلیارد تومان بدهی دولت دهقان-کیابه این سازمان بیمه گر ۴۲ هزار میلیارد تومان آن از بابت بدهی جاری دولت در سال ۹۹ است، گفت: در این حالی است که به طور متوسط دولت ماهانه ۳۵۰۰ میلیارد تومان بابت عدم پرداخت سهم کارفرمایی خود به تامین اجتماعی بدهکار می شود و دولت بر اساس ۲۶ قانونی که در مجالس گذشته مصوب شده سهم بیمه کارفرما را به تامین اجتماعی پرداخت کند.

رئیس کانون بازنشستگان تامین اجتماعی تهران اظهارداشت: اصل ۲۹ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران دولت را مکلف به ارائه خدمات بازنشستگی از کارافتادگی و درمانی به آحاد مردم کرده است نه سازمان تامین اجتماعی را که بدهی دولت مانع رسیدگی به وضعیت معیشت بازنشستگان این سازمان شده است.
 

 در برنامه ششم توسعه دولت مکلف شده بدهی خود را به سازمان تامین اجتماعی صفر کند در حالی که به جای انجام این مهم در پایان سال جاری بدهی دولت به ۳۶۰ هزار میلیارد تومان رسیده و انتظار داریم دولت در سال ۱۴۰۰ با توجه به لایحه بودجه سال آینده بیش از ۹۰ هزار میلیارد تومان از بدهی های خود را به تامین اجتماعی پرداخت کند
 

انتظار داریم دولت در سال ۱۴۰۰ با توجه به لایحه بودجه سال آینده بیش از ۹۰ هزار میلیارد تومان از بدهی های خود را به تامین اجتماعی پرداخت کند

دهقان کیا تصریح کرد: در برنامه ششم توسعه دولت مکلف شده بدهی خود را به سازمان تامین اجتماعی صفر کند در حالی که به جای انجام این مهم در پایان سال جاری بدهی دولت به ۳۶۰ هزار میلیارد تومان رسیده و انتظار داریم دولت در سال ۱۴۰۰ با توجه به لایحه بودجه سال آینده بیش از ۹۰ هزار میلیارد تومان از بدهی های خود را به تامین اجتماعی پرداخت کند.

 رئیس کانون بازنشستگان تامین اجتماعی تهران در پاسخ به سوال خبرنگار بازار مبنی بر اینکه در لایحه بودجه دولت چه میزان منابع مالی برای متناسب سازی حقوق بازنشستگان سازمان تامین اجتماعی در نظر گرفته بود گفت: وقتی این لایحه به مجلس تقدیم شد دولت در بند (و) تبصره ۲ این لایحه ۹۰ هزار میلیارد تومان بابت متناسب سازی بازنشستگان کشوری، لشکری، ایثارگران، هیات های علمی، فرهنگیان، تامین اجتماعی را مطرح کرده بود و با کلی گویی مشخص نبود سهم سازمان تامین اجتماعی از این مبلغ چه میزانی بود.

وی یادآورشد: با توجه به این لایحه مدیران عامل سازمان تامین اجتماعی و معاونین و بازنشستگان این سازمان در جلسات مختلف با رئیس سازمان برنامه و بودجه، حاجی بابایی رئیس کمیسیون برنامه و بودجه، الیاس نادران و همکاران دفتر رئیس مجلس برگزار شد تا این ۹۰ هزار میلیارد تومان به ۱۵۰ هزار میلیارد تومان افزایش یابد تا بخشی از بدهی ۳۶۰ هزار میلیارد تومان دولت به تامین اجتماعی پرداخت و این سازمان نیز بتواند مرحله دوم طرح متناسب سازی و همسان سازی حقوق بازنشستگان خود را اجرایی کند.

رئیس کانون بازنشستگان تامین اجتماعی تهران خاطرنشان کرد: دولت در سال ۹۹ از محل پرداخت ۳ درصد سهم بیمه گران نیز بیش از ۱۳ هزار میلیارد تومان به تامین اجتماعی بدهکار شده است و ضروری است که دولت امسال برای همسان سازی حقوق بازنشستگان خود مبلغ قابل توجهی را به این سازمان پرداخت کند.
 

 در صورتی که دولت بتواند ۹۰ هزار میلیارد تومان از بدهی های خود را به تامین اجتماعی پرداخت کند در این صورت ما می توانیم مرحله دوم طرح متناسب سازی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی را در سراسر کشور عملیاتی کنیم تا این قشر زحمتکش جامعه با افزایش مستمری خود تا حدودی از زیر بار هزینه های زندگی خود رهایی پیدا کنند
 

 دهقان کیان تاکید کرد: در صورتی که دولت بتواند ۹۰ هزار میلیارد تومان از بدهی های خود را به تامین اجتماعی پرداخت کند در این صورت ما می توانیم مرحله دوم طرح متناسب سازی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی را در سراسر کشور عملیاتی کنیم تا این قشر زحمتکش جامعه با افزایش مستمری خود تا حدودی از زیر بار هزینه های زندگی خود رهایی پیدا کنند.

به گفته رئیس کانون بازنشستگان تامین اجتماعی تهران ، هم اکنون تامین اجتماعی برای پرداخت مستمری بازنشستگان خود بایت تسهیلات بانک رفاه کارگران ۳۵ درصد سود تسهیلات پرداخت می کند در حالی که دولت نمی تواند بدهکاری خود را به این سازمان پرداخت کند.
 

دولت باید بخش زیادی از بدهی های خود را به تامین اجتماعی پرداخت کند
 

رئیس کانون بازنشستگان تامین اجتماعی تهران اظهارداشت: انتظار ما از نمایندگان محترم مجلس انقلابی نظارت بر لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ است تا دولت مکلف شود بخشی از بدهی های خود را به تامین اجتماعی پرداخت کند.

دهقان کیان تصریح کرد: اگر دولت از بابت بدهی ۳۶۰ هزارمیلیارد تومانی خود ۹۰ هزار میلیارد تومان پرداخت کند، تامین اجتماعی به سهولت می تواند مرحله دوم طرح همسازی سازی و متناسب سازی حقوق بازنشستگان خود را به مورد اجرا بگذارد.

خوشبختانه روز گذشته کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۰ مجلس بار دیگر پرداخت ۱۵۰ هزار میلیارد تومان منابع مالی از طرف دولت را برای متناسب سازی حقوق بازنشستگان کشوری و لشکری را مصوب کرد و معتاقب آن «ولی اسماعیلی» نائب رییس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی در توئیتی به این مصوبه مجلس جهت کمک به صندوق های بازنشستگی اشاره کرد و آن را امیدوار کننده دانست.

نماینده مردم گرمی در مجلس و نائب رییس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی در این پیام توئیتی نوشت: با مصوبه امروز مجلس مبلغ ۱۵۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰ ریال جهت کمک به صندوق های بازنشستگی، تامین منابع مالی رتبه بندی معلمان، تامین منابع پاداش ایثارگران بازنشسته و... در نظر گرفته شد.

انشالله در سال آینده متناسب سازی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی را کلید خواهیم زد و شرمنده این قشر فرهیخته نخواهیم شد.

بررسی مجدد این مساله حیاتی برای بازنشستگان تامین اجتماعی در کمیسیون تلفیق نشان از اراده دولت و مجلس برای اجرای کامل این طرح برای همه مستمری بگیران به خصوص برای همه ۳ میلیون و ۵۰۰ بازنشسته تامین اجتماعی در کشور است.

 

با توجه به گرانی اجناس و تورم بیش از ۴۲ درصدی در کشور وضعیت معیشتی بسیار ناگواری برای بازنشستگان و مستمری بگیران به وجود آمده است و هیچ روزنه ای هم که نشان دهد در آینده وضعیت اقتصادی کشور بهتر خواهد شد، وجود ندارد.

افزایش چند برابری قیمت مواد غذایی و سایر مایحتاج عمومی کاملا مشهود است و حتی در چند روز اخیر قیمت گوشت قرمز گوسفندی و گوساله بیش از ۲۵ هزار تومان و قیمت مرغ بیش از ۱۲هزار تومان در هر کیلوگرم افزایش یافته است.

 خط فقر در کشور برای تامین هزینه های زندگی و معیشت خانواده ها به بیش از ۱۰ میلیون تومان رسیده است و پرداخت مستمری ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تومانی بازنشستگان تامین اجتماعی به هیچ عنوان پاسخگوی نیازهای اساسی معیشتی مستمری بگیران این سازمان نیست

 

خط فقر در کشور برای تامین هزینه های زندگی و معیشت خانواده ها به بیش از ۱۰ میلیون تومان رسیده است و پرداخت مستمری ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تومانی بازنشستگان تامین اجتماعی به هیچ عنوان پاسخگوی نیازهای اساسی معیشتی مستمری بگیران این سازمان نیست.
 

این در حالی است که در ماده ۹۶ قانون تأمین اجتماعی تأکید شده است که مستمری بازنشستگان باید به اندازه تامین هزینه های زندگی آنها باشد در حالی که واقعیت این است که این مستمری تنها برای یک هفته آنها هم پاسخگو نیست.

شرایط بد اقتصادی سبب شده که ارزش پول ملی ایران نیز به یک چهارم کاهش پیدا کند و این در کاهش قدرت خرید مردم به خصوص بازنشستگان در دو سال اخیر بسیار تاثیرگذار بوده است.

با توجه به افزایش افسار گسیخته قیمت ها مستمری و حقوق بازنشستگی تامین اجتماعی حتی برای یک هفته نیاز خانواده های مستمر بگیران را نیز تامین نمی‌کند و بازنشستگان در تلاشند به هر نحوی شده با اجرای طرح همسازی حقوق تا حدودی قدرت خرید را خود را تقویت کنند و در این راستا پرداخت بدهی ۳۶۰ هزار میلیارد تومانی دولت به این سازمان مشکلات تامین اجتماعی را به حداقل می رساند.

منبع: بازار
  • محسن رجبی ارسالی در

    خبرنگار با شرف لطفا پیگیری کن : قرار بود تو اسفند ماه احکام حقوقی کارگران بازنشسته مشاغل سخت و زیان آور اصلاح بشه و حقوق مون را زیاد کنند اما مثل اینکه یادشون رفته ... تو رو خدا پیگیری کنید ممنون

  • مستمری بگیر ارسالی در

    سلام، چقدر با نجابت بازنشستگان تامین اجتماعی بازی میکنید،مگر کشوریها و لشگریها از دولت پولی طلبکار بودند که اینقدر حقوق آنان را افزایش دادند، باز هم از متناسب سازی نه همسانسازی صحبت میکنید یعنی باز چندرغاز دادن با منت که روسای کانونهای بازنشستگی هم دنبال آن به به و چهچه کنند، بابا دست بردارید.

  • ناشناس ارسالی در

    کاش زود چندماه مانده از ریاست جمهوری تما م بشه تا ریس جمهور این کلیدشا که هیچ قفل ی را باز نمیکنه رابردار وبر

  • ناشناس ارسالی در

    خط فقر در کشور برای تامین هزینه های زندگ ی و معیشت خانواده ها به بیش از ۱۰ میلیون تومان رسیده است و پرداخت مستمری ۲ میلیو ن و ۸۰۰ هزار تومانی بازنشستگان تامین اجت ماعی به هیچ عنوان پاسخگوی نیازهای اساسی معیشتی مستمری بگیران این سازمان نیست.

  • ناشناس ارسالی در


    تاموقعی که از قشرگارگر توی مجلس و وزارت خانه کسی نباشه وضع همینه.وحق کارگر باطل میشه.

ارسال نظر