|
کدخبر: 106661

فرمول جدید برای خانه دار شدن

فرمول ممکن برای خانه‌دار شدن در شرایط فعلی بازار مسکن در قالب یک پژوهش توسط سه صاحب‌نظر اقتصادی، به دولت معرفی شد.

راه و مسکن فرمول جدید برای خانه دار شدن

 تداوم التهاب قیمت مسکن با سابقه حداقل یک‌سال اخیر در تهران و غالب شهرهای بزرگ و متوسط باعث شده است جمع زیادی از خانه‌اولی‌ها و سایر متقاضیان مصرفی، تحت‌تاثیر سقوط شدید قدرت خرید از بازار معاملات آپارتمان خارج شوند. هرچند متولی بخش مسکن اخیرا دو سیاست - یکی در آستانه اجرا و دیگری در حال اجرا - برای تنظیم بازار در دستور کار قرار داده، اما برای تعدیل قدرت خرید جامعه هدف (خانه‌اولی‌ها) و احیای پایدار نبض خریدهای مصرفی مسکن، هنوز اقدامی صورت نگرفته است.برای این منظور حسین عبده‌ تبریزی، امیر کرمانی و فخرالدین زاوه در مطالعه‌ای مشترک، طرح پرداخت نوع جدیدی از تسهیلات مسکن را به‌عنوان سیاست مکمل پیشنهاد کرده‌اند. این طرح براساس تجربه جهانی نظام تامین مالی مسکن، پرداخت «تسهیلات با اقساط در استطاعت و سقف ریالی موثر» را از دولت، سیاست‌گذار پولی و شبکه بانکی مطالبه می‌کند. پایه اصلی تسهیلات پیشنهادی بر «پرداخت فقط سود» از وام‌گیرنده (خریدار مسکن) به وام‌دهنده یا همان بانک استوار است. تسهیلات پیشنهادی ۵ تفاوت با تسهیلات فعلی مسکن دارد. مشمولان و شرایط پرداخت تسهیلات در این فرمول شرح داده شده است.

توفان قیمت‌ها در بازار مسکن تهران و دیگر شهرهای بزرگ دست‌کم تا خرداد امسال (طبق آمار رسمی) ادامه داشته و به‌رغم «تعریف برخی سیاست‌ها» از طرف دولت برای مهار التهابات ناشی از این توفان، هیچ اثری از اعلام یا اجرای آنها بر اوضاع روانی و شرایط واقعی بازار معاملات آپارتمان مشاهده نمی‌شود. میانگین قیمت مسکن در تهران در فاصله ابتدای سال تا پایان بهار بیش از ۲۰ درصد افزایش پیدا کرد که شدیدترین تورم ملکی محسوب می‌شود. طی دو سال گذشته نیز جهش مداوم قیمت، ضربه کاری به خانه‌اولی‌ها و سایر متقاضیان مصرفی وارد کرد به‌طوری‌که اکنون طبق اعلام واسطه‌های بازار ملک و شواهد میدانی در برخی مناطق تهران، سهم مصرف‌کننده از معاملات خرید مسکن در برابر تقاضای سرمایه‌ای به کمتر از ۳ نفر از هر ۱۰ قرارداد سقوط کرده است. میانگین قیمت خانه‌های لوکس‌ترین منطقه تهران در ابتدای سال ۹۲، امروز تقریبا در جنوبی‌ترین نقطه شهر هم پیدا نمی‌شود.

دو سیاست دولت در حوزه مسکن

دولت برای وضع موجود دو سیاست اعلام کرده است؛ اخذ مالیات از خانه‌های خالی و ساخت مسکن ارزان دولتی (اقدام ملی). سیاست اول هنوز اجرایی نشده و سیاست دوم اگر چه کلید خورده اما فعلا و حتی در میان‌مدت تاثیری بر تامین تقاضای مصرفی ندارد چون این نوع ساخت‌وسازها دو سال زمان می‌برد و شرایط آنها مطلوب همه خانه‌اولی‌ها نیست. در این مقطع اما یک تیم سه نفره از صاحب‌نظران ارشد اقتصادی مسلط به اوضاع اقتصاد مسکن و در عین حال مطلع از تجربه‌های جهانی در این حوزه، طرحی به دولت پیشنهاد کرده‌اند که اجرای آن می‌تواند آخرین تلاش این دولت البته از نوع «موفق» برای کمک موثر به خانه‌دار شدن اقشار آسیب‌پذیر محسوب شود.

عنوان طرح، «خرید مسکن با تسهیلاتی از نوع فقط پرداخت سود» است. این طرح نوعی وام مسکن را وارد بازار می‌کند که پنج تفاوت با تسهیلات فعلی خرید مسکن دارد. این تفاوت‌ها شامل «عادی بودن شرایط پرداخت تسهیلات برای شبکه بانکی، سقف بالاتر مبلغ وام برای پوشش مناسب قدرت خرید، در استطاعت بودن اقساط و در نتیجه قابل دریافت بودن آن توسط خانه‌اولی‌ها، مشارکت همه بانک‌های تجاری در تامین مالی مسکن و در نهایت مستقل بودن طرح از منابع دولتی» است. حسین عبده‌تبریزی، امیر کرمانی و فخرالدین زاوه نویسندگان این طرح معتقدند: تسهیلات مسکن از نوع «فقط پرداخت سود» در این مقطع می‌تواند تا حدودی به خانه‌اولی‌هایی که از خرید باز‌مانده‌اند و مرتب در حال فاصله گرفتن از بازار (ناشی از رشد قیمت) هستند، کمک کند.

متن کامل این پژوهش کاربردی را در زیر بخوانید:

مسکن یکی از مهم‌ترین دارایی‌های مقاوم در برابر تورم است و در نتیجه با افزایش نااطمینانی در مورد نرخ تورم، تقاضا برای مسکن به‌عنوان کالایی سرمایه‌ای افزایش می‌یابد. این امر در مقابل باعث افزایش قیمت مسکن و کاهش شدید قدرت خرید اقشار فاقد مسکن شده ‌است. در این طرح، با استفاده از ترکیب قرارداد «فقط پرداخت سود» و استفاده از منابع متقاضیان در صندوق پس‌انداز یکم و دارایی سهام عدالت آنان، امکان برخورداری از مسکن حداقلی برای بخشی از اقشار شاغلِ بی‌مسکن فراهم می‌شود.

در سراسر دنیا، مسکن یکی از امن‌ترین سرمایه‌گذاری‌ها برای مقابله با ریسک تورم است. در اقتصاد ایران نیز که در طول چند دهه گذشته، متوسط تورم سالانه بیش از ۲۰ درصد بوده و به علاوه بازارهای مالی از توسعه‌یافتگی چندانی برخوردار نبوده‌، مالکیت واحد مسکونی برای هر خانوار بهترین سپر در مقابل شوک‌های تورمی بوده ‌است. اما امروز در مقایسه با سه دهه قبل، نسبت شهروندانی که مالکیت واحدهای مسکونی خود را دارند، کاهش یافته است؛ جمعیت ۳۰ درصدی غیرمالک دهه ۷۰ به رقم ۴۰ درصد نزدیک شده و در تهران از مرز ۵۰ درصد هم گذشته است.

در ماه‌های اخیر، کسری بودجه شدید دولت، ‌کاهش شدید درآمدهای ارزی کشور و اتخاذ سیاست انبساطی بانک مرکزی موجب ایجاد بی‌اطمینانی نسبت به نرخ تورم و نرخ ارز شده است؛ در نتیجه، با توجه به نقش مسکن در حفاظت از دارایی‌ خانوارها و سرمایه‌گذاران در برابر شوک‌های تورمی، تقاضای مسکن به‌عنوان کالایی سرمایه‌ای افزایش یافته و دیگر تناسبی بین قدرت خرید افراد فاقد مسکن و قیمت‌ مسکن وجود ندارد.

همچنین، حجم عظیم نقدینگی خلق‌شده، قبل از اینکه روی کالاها و خدمات بنشیند، به بازارهای سرمایه‌ای منتقل شده و روی دارایی‌های سرمایه‌ای موجود نشسته است؛ نقدینگی بزرگی که در اقتصاد ایران خلق شده، ابتدا در بازار سهام قیمت‌ها را به‌شدت افزایش داده، سپس به بازار مسکن رسیده و تقاضای سرمایه‌ای برای دلار و طلا گویا مقصد بعدی آن است. با توجه به این شرایط پیشنهاد می‌شود برای گروه هدف، از طرح «فقط پرداخت سود» یا IO با نرخ‌های جاری بانکی (۱۸ درصد درحال‌حاضر) استفاده شود. همچنین به منظور تامین بخشی از آورده اولیه خود، متقاضیان مسکن گزینه واگذاری یکجای دارایی سهام عدالت خود یا استفاده از منابع خود در صندوق پس‌انداز یکم را دارند.

طرح پرداخت فقط سود

در طرح «فقط پرداخت سود، » بانک به خریدار مسکن تسهیلات ۵ ساله با نرخ‌های جاری اعطا می‌کند و خریدار مسکن فقط سود این تسهیلات را به بانک پرداخت می‌کند، چرا که امکان پرداخت اصل و سود هر دو را ندارد. مثلا اگر بانکی با قرارداد «فقط پرداخت سود» (IO) مبلغ ۳۰۰ میلیون تومان تسهیلات خرید ۵ ساله مسکن با سود ۱۸ درصد در اختیار متقاضی قرار دهد، خریدار مسکن ماهانه معادل ۵/ ۴ میلیون تومان سود تسهیلات را به بانک بپردازد.

در این قرارداد، بانک با متقاضی خرید مسکن برای اعطای تسهیلات خرید مسکن، قرارداد اجاره به شرط تملیک ۵ ساله می‌بندد. خریدار مسکن فقط معادل سود پول را به‌عنوان اجاره به بانک پرداخت می‌کند. بعد از گذشت ۵ سال، تسهیلات‌گیرنده از بانک هنوز اصل پول را نپرداخته است و با پرداخت معادل رقم اصل ۵ سال پیش به بانک، صاحب تمامی ملک خود می‌شود. اما در این فاصله زمانی، قیمت مسکن بالا رفته و تفاوت قیمت نصیب خریدار می‌شود. خریدار مسکن که باید در پایان سررسید مبلغ اصل تسهیلات دریافتی را پرداخت کند و در این فاصله ارزش افزوده‌ای به‌دست آورده، اصطلاحاً از بانک درخواست تامین مالی مجدد می‌کند. یعنی این بار با عقد قرارداد «فروش اقساطی» یا «اجاره به شرط تملیک» تسهیلات جدیدی می‌گیرد که اصل و فرع را پرداخت می‌کند، چرا که بعد از گذشت ۵ سال، رقم اقساط دیگر قابل تحمل شده است. در اثر تورم‌های بالا در اقتصاد ایران، با گذشت زمان توانمندی خانوارها در بازپرداخت اقساط و بازتامین مجدد تسهیلات افزایش می‌یابد.

با درنظر گرفتن اهداف طرح، پیشنهاد می‌شود این امکان برای متقاضیان واحدهای حداکثر ۷۰ متری و با تقاضای وام حداکثر ۵۰۰ میلیون تومانی و ارزش فروش حداکثر ۷۰۰ میلیون تومان در شهر تهران و ۵۰۰ میلیون تومان در شهرهای بزرگ در نظر گرفته شود. بر اساس سازوکارهای طراحی بازار چنین سازوکاری برای خودگزینی افراد برای ورود به طرح مناسب است. به‌بیان دیگر، افرادی که توانمندی مالی مناسب‌‌تری برای خرید واحدهای بزرگ‌تر دارند، در طرح ثبت‌نام نخواهند کرد؛ ثبت‌نام‌کنندگان طرح بیشتر به گروه هدف (اقشار با درآمد متوسط رو به پایین) تعلق خواهند داشت.

بانک طبق معمول اعطای هر تسهیلات، سود ۱۸ درصدی خود را کامل دریافت می‌کند و با توجه به مفاد قرارداد اجاره به شرط تملیک، ریسک نکول برای بانک حداقل است. به علاوه، بانک با اعطای تسهیلات مصرفی، سبد اعتباری متنوع‌تر و کم‌ریسک‌تری خواهد داشت. بدترین وضعیت آن است که وضع مالی خریدار مسکن تضعیف شود و نتواند اقساط را بپردازد. در این وضعیت، بانک مشکلی نخواهد داشت، چرا که مسکن ترهین شده را تملک می‌کند و پس از دریافت کل مطالبات خود، مازاد را در اختیار خریدار مسکن قرار می‌دهد. بدهکار بانک نیز این مازاد قیمت را دستمایه رفع مشکلات خود می‌کند: یعنی یا اقدامی مشابه برای خرید خانه کوچک‌تر و ارزان‌تر می‌کند، یا حداقل این وجوه را ودیعه اجاره مسکن دیگری قرار می‌دهد. نکته محوری طرح آن است که ارزش افزوده مازاد به کسی می‌رسد که امروز فاقد مسکن است. اوست که از افزایش ارزش در طی زمان که حاصل تورم یا افزایش واقعی قیمت مسکن است، برخوردار می‌شود؛ درست مثل کسی که در سهام سرمایه‌گذاری کرده و از عایدات سرمایه‌ای آن برخوردار می‌شود. در واقع، رانت اخذ وام در شرایط تورمی میان افراد عادی هم توزیع می‌شود. در شرایطی که تورم دو سال اخیر بالای ۴۰ درصد بوده و تورم سال ۱۳۹۹ هم بالای ۳۰ درصد پیش‌بینی می‌شود (بانک مرکزی خود ۲۲ درصد را هدف‌گذاری کرده)، دریافت اعتبار ۱۸ درصدی رانتی نهفته در دل خود دارد. پیام این طرح آن است که این رانت را در مسیر حل مشکل مسکن اقشار ضعیف به کار بگیریم. با اجرای این طرح، مردم عادی نیز از افزایش قیمت سود می‌برند و مشقت و رنج تورم برایشان تحمل‌پذیرتر می‌شود.

این طرح برای دولت هم بار مالی ندارد، چون آورده‌ای ندارد. بانک هم فعالیت معمول خود را انجام داده و امتیازی به کسی نمی‌دهد، چون به نرخ معمول خود به مردم تسهیلات می‌دهد. بانک مرکزی فقط به بانک‌ها اجازه می‌دهد به نرخ جاری به اقشار فاقد مسکن تسهیلات اعطا کنند. بانک مرکزی باید به بانک‌ها مجوز اعطای این تسهیلات را بدهد، چراکه پرداخت این تسهیلات ریسک کمتری از تسهیلات تجاری جاری بانک‌ها دارد. از این‌رو، اجرای طرح درآمد بانک‌ها را کاهش نمی‌دهد. بنابراین، بانک مرکزی فقط به بانک‌های تجاری کشور و بانک مسکن اجازه می‌دهد که به افراد شاغل بی‌مسکن که متقاضی مسکن زیر هفتاد متر هستند، تسهیلات «فقط پرداخت سود» اعطا کنند. بدیهی است که به دلیل سوابق گذشته، موقعیت مالی قوی‌تر و داشتن ساختار اداری و اجرایی مناسب‌تر، بانک مسکن می‌تواند نقش بزرگ‌تری در اجرای این طرح ایفا کند. همچنین بخشی از تامین مالی این طرح می‌تواند از طریق انتشار اوراق (صکوک) رهنی و فروش در بازار سرمایه تامین شود. رتبه اعتباری این اوراق، به دلیل وثایق ارزشمند خود، بعد از اوراق دولت قرار می‌گیرد و نگرانی از نکول اوراق رهنی وجود ندارد.

میزان تسهیلات اعطایی باید اول تابعی از درآمد فرد باشد تا ریسک نکول به حداقل برسد و دوم اینکه مشروط به حداقل (مثلا) پانزده درصد آورده اولیه خانوار باشد؛ و در قالب شرط سوم در هر شهر به نوعی باشد که امکان خرید مسکن حداقلی را برای بخش قابل ملاحظه‌ای از اقشار شاغل بی‌مسکن فراهم آورد.

اگر با توجه به تقسیمات جغرافیایی کشور، متوسط تسهیلات اعطایی را ۲۵۰ میلیون تومان بگیریم، اعطای ۴۰۰ هزار فقره تسهیلات، به ۱۰۰ هزار میلیارد تومان منابع در طول باقی مانده عمر دولت نیاز دارد که تجهیز این منابع از امکانات بازارهای پول و سرمایه ایران خارج نیست. با اعلام رسمی طرح، بخش عرضه نیز به تکاپو افتاده و ساخت واحدهای ارزان‌قیمت در سراسر کشور شکل خواهد گرفت و به این ترتیب خطر کمبود عرضه نیز تا حدی رفع خواهد شد. اگر این نوع منابع در آینده نیز در بخش مسکن بچرخد و بازار اوراق رهنی بزرگ‌تر شود، کار تامین منابع خرید مسکن در سال‌های آتی آسان‌تر می‌شود، چرا که به‌طور دائمی بخشی از وجوه به شکل اقساط وام‌های قبلی به نظام بانکی برمی‌گردد و امکان اعطای تسهیلات به واحدهای بیشتر عملی خواهد بود. همچنین، برای کمک به تامین آورده اولیه خانوارها، توصیه می‌شود به خانوارهای متقاضی مشارکت در این طرح اجازه واگذاری یکجای تمامی سهام عدالت‌شان و صرف مستقیم آن در خرید یا ساخت خانه داده شود. فروش یک‌‎جای سهام عدالت به متقاضی یا متقاضیان (زوجین) کمک مناسبی در تامین این مبلغ اولیه می‌کند. بانک‌ها از طریق بازوی «شرکت‌های تامین سرمایه» خود می‌توانند این سهام را در بازار عرضه کنند و از محل وجوه آنها، بخشی از ملک را به نام متقاضی منتقل کنند، و برای بقیه مبلغ خرید مسکن تسهیلات دهند.

استفاده از منابع فروش یک‌جای سهام عدالت در چارچوب «طرح اقدام ملی مسکن» برای تامین آورده اولیه متقاضیان مسکن نیز قابل‌توصیه است. با توجه به هزینه اعلام‌شده برای «طرح اقدام ملی مسکن» در شهرهای کوچک‌تر (۵/ ۲ تا ۵/ ۳ میلیون تومان در مترمربع) آورده اولیه مورد نیاز حدود ۳۰ تا ۴۰ میلیون تومان برآورد شده است که با منابع حاصل از فروش یکجای سهام عدالت، بخش عمده آن تامین می‌شود. همچنین بانک مسکن می‌تواند برای شرکت‌کنندگان در «صندوق پس‌انداز یکم» که هنوز تسهیلاتی دریافت نکرده‌اند، این گزینه ‌را قائل شود که در صورت تمایل، منابع‌شان نزد بانک مسکن را صرف آورده اولیه مشارکت در این طرح کنند. بدیهی است عده‌ای خارج از این طرح باقی می‌مانند، چرا که حتی نمی‌توانند اجاره را که همان سود وجوه است، پرداخت کنند. هیچ طرحی نمی‌تواند پاسخگوی همه نیازها در حوزه‌ای خاص باشد و فقط مشکل عده‌ای را حل می‌کند. اما اجرای درست این طرح به چند صدهزار نفر امکان می‌دهد که صاحب خانه شوند. به این ترتیب آنان توان آن را خواهند یافت که با اخذ تسهیلات از بانک‌ها در شرایط تورمی، رویای خانه‌دارشدن خود را تحقق بخشند. البته این صاحب خانه‌شدن مرحله‌ای است و در طول زمان انجام می‌شود.

علت اینکه بانک‌های تجاری تا این تاریخ از اعطای تسهیلات ۱۸ درصدی به مردم برای خرید مسکن سر باز زده‌اند، غیر از نبود مجوزهای بانک مرکزی، به عدم توان متقاضیان به پرداخت اقساط اصل و فرع برمی‌گردد. برای اینکه تسهیلات اعطایی در استطاعت خریداران مسکن باشد یا همچون وام بانک مسکن، سود باید به ۸ درصد تقلیل یابد یا به جای اصل و فرع، خریداران فقط سود را پرداخت کنند. چون اکنون در شرایطی هستیم که دولت نمی‌تواند یارانه سود خرید مسکن به اقشار ضعیف پرداخت کند و بانک‌ها باید سود معمول خود را از مشتری خرید مسکن دریافت کنند، اجرای طرحِ «فقط پرداخت سود» تنها روش عملی و ممکن در این برهه زمانی به نظر می‌رسد. برای اجرای موفقیت آمیز طرح به تدبیر در اجرا نیاز است. گروه هدف باید به اقشاری محدود شود که (۱) خانه ندارند؛ (۲) به دنبال مسکن حداقلی هستند و (۳) توان بازپرداخت اقساط بر پایه طرح «فقط پرداخت سود» را دارند. بانک مرکزی با همکاری بانک‌ها و کارشناسان مسکن مبلغ تسهیلات در هر گروه شهری (مثلا شهر تهران، کلان شهرها، مراکز استان ها، سایر شهرهای بزرگ، شهرهای کوچک و شهرهای بسیار کوچک غیرتوریستی) را تعریف می‌کند. در پایان ذکر این نکته ضروری است که این طرح جایگزین طرح‌های فعلی دولت در تامین مسکن اقشار ضعیف نیست، بلکه مکمل طرح‌های موجود است. به‌طور مثال دولت هم چنان می‌تواند از طریق بانک مسکن و نهادهای امینِ مشابه خود همچون سازمان تامین اجتماعی، بنیاد مسکن و...، با واگذاری زمین ارزان‌قیمت به سازندگان بخش خصوصی در اجرای این طرح، قیمت مسکن را کاهش دهد. شهرداری‌ها هم می‌توانند با کاهش عوارضِ واحدهای مسکونی این طرح، تمهیدات بیشتری برای موفقیت در این زمینه به عمل آورند. این کمک‌ها اجرا و موفقیت طرح را تسهیل می‌کند، اما طرح پیشنهادی مستقل از این کمک هاست و بدون این امکانات هم پیش می‌رود. وجود امکانات دولت و شهرداری‌ها وضعیت را تسهیل می‌کند و تعداد بیشتری از مردم را مشمول طرح می‌کند.

منبع: دنیای اقتصاد
  • ناشناس ارسالی در

    با این سود ۱۸٪ وام نگیری بهتره...

    • ناشناس ارسالی در

      جناب آقای کارشناس تنها راهش دولت باید برا مردم خانه بسازد نمیتونید کاسه کوزه رو بدید یک نفر ارمنی نه مسلمان اونوقت می بینی چطور درست میشه بجای این نطرات جلو دزدها رو بگیرید یک وام شصدمیلیونی به چه درد میخورد

    • ناشناس ارسالی در

      باسلام طرحهای پیشنهادی شماکارشناسان مح ترم کمک بسزایی به گران شدن دوباره مسکن م یکنه وهیچ کمکی به خانه اولی ها نمیکنه من چندساله توکارملک هستم اونم بصورت عملی ن ه مثل شماها تئوری وروی کاغذ
      من طرح هایی دارم که باهزینه کمتر خیلیهاروصاحب م سکن میکنه ولی حیف که نظرماها اهمیتی ندار ه و همه چیزدست شما وامثال شماس که همیشه نتیجه طرحهاتون برعکس جواب میده.

    • علی ارسالی در

      این نظرات شماهیچ کمکی به خانه اولی هانمی کنه وفقط قیمت مسکن رو افزایش میده وسودخو بی هم گیردلالها وسرمایه دارهامیادکه به ا سم خانه اولی ها مسکن جدیدووام میگیرند
      من چندساله توکار ملک ومسکن هستم اگرا ختیاراتی دست من بودظرف یکسال خانه اولی ه ا روصاحب مسکن میکردم.

    • علی ارسالی در

      پرداخت تسهیلات وزمین به بخش خصوصی کمک بس یارخوبی به بسازبفروشهاست نه مردم عادی پرداخت وام ماهیانه ۴میلیونی هم فقط درتوان سرمایه داره وکمک به افزایش قیمت م سکن
      اگرمن نظرمیدادم خیلی طرح بهتری داشتم.

  • ناشناس ارسالی در

    ۴٫۵ ملیون سود پرادخت بشه ماهیانه دقت کنی د سود
    خدا پدرت بیامرزه طراحان بزرگ شما ایران زندگی نمیکنید.
    حقوق یک کارمند،گارگر خانه اولی چقدره ما کجای کار یم،درکجای زمین ایستادهایم

  • ناشناس ارسالی در

    سلام....بازهم کاری برای سرمایه دار.....ک دام مستاجر الان با این وضع اقتصادی وحقوق های ناچیز میتونه چهار میلیون نیم ماهی ق سط پرداخت کند....

  • آرام ارسالی در

    با سلام طرح بسیار خوبی است ولی واقعا امی دی به تصویب و اجرایی شدنش هست؟مطمئنم این طرح هرگز عملی نمیشود. بانک میخواد هرچه زودتر اصل وام و بهره اش برگردد .این طرح برای ایران نشدنی است دولت اگر میخواست مش کل مسکن مردم رو حل کند راه های ساده تری هم وجود دارد (جلوی تورم رو بگیرد)چطور ام کان داره وقتی تقاضایی برای کالا(خانه. ما شین دلار طلا و. غیر) یا خدمتی وجود ندارد قیمتها هر ساعت بالاتر میرود.توازن وقتی بوجود میاد که اصل ساده (تقاضا کم=کاهش قی مت و تقاضا بالا=افزایش قیمت) رعایت شود ک ه این اصل در ایران به ایران بدین صورت اس ت (تقاضا بالا باشه یا پایین باشه=قیمت اف زایش می یا بد.خلاصه کلام تا دولت نخواد ا کثر مردم که قشر متوسط و پایین هستند حتی نمی تونن خونه اجاره کنن خرید بماند برای رویاهشون.

  • مستاجر ارسالی در

    آقایون صاحب نظرتو را بخدا اینقدر با اراج یف بافتن مردم بویژه مستاجران را سر کار ن گذارید آخه آقای اقتصاد دان اولا وام مسکن زیاد شود ۲ برابر ان به قیمت یک آپارتمان اضافه میشود و گذشته از آن یک کارگر و یا کارمند مگر چقدر درآمد دارد که توان پردا خت اقساطی که بیشتر از درآمدشان است پرداخ ت کنند نمی خواهید کاری بکنید لااقل کار م ردم را سخت تر نکنید اگر راست میگید و در این گرانی ذینفع نیستید مردانه بیایید درب تمام بنگاههای مسکن را پلمپ کنید که باعث ۷۰ درصد این گرانی هستند و در عوض در هر منطقه از تهران دفاتری که کارکنان آن از ک ارمندان دولتی باشند جهت خرید و فروش و ی ا اجاره دایر کنید و هر منطقه بنا بر ساخت و موقعیت قیمت کف و سقف تعین گردد که هر کسی هر قیمتی که دلش میخواهد برای فروش مل ک ارائه ندهد و بدون تایید این دفاتر هیچ دفتر خانه ای حق نقل و انتقال هیچ سندی را نداشته باشد با این کار براحتی قیمت مسکن کنترل میشود و پایدار لطفا فکر کنید این طرح واقعا جواب میدهد ودر ضمن چرا بخاطر سلامت مردم از جهت ویروس کرونا امسال را ج ا بجایی مستاجران را ممنوع اعلام نمی کنید میدانید جهت جابجایی مستاجران در روز چند ین نفر افراد سالم و آلوده به کرونا به من زل دیگران جهت بازدید منزل رفت آمد میکنند و عامل پراکندگی بیشتر کرونا شده با ممنو ع شدن جابجایی مستاجران و تمدید خودکار اج اره نامه ها یکی جلو گیری از پخش شدن کرون ا و مهم تر شکستن قیمت اجاره بها خواهد شد و خانه های اجاره ای بیشتر و عملا ارزانت ر خواهدشد لطفا دقیق بخوانید به واله خیلی کار راحت و سودمند برای مردم میباشد بند ه با تعهد این کار را انجام میدهم با تعهد کتبی خیلی راحت البته اگر مسئولین محترم بخواهند کاری کنند ؟!؟!

    • محمد ارسالی در

      آفرین
      دم خروس قسم حضرت عباس
      حقوق وزارت کار ۲میلون اقساط خانه دارشدن ۴۵۰۰
      وقتی مسولین حقوقشون دولار خوب کافرهمه رابه کیش خودپندارد

    • ناشناس ارسالی در

      آفرین بر شرفت

  • محمد ارسالی در

    سلام. وقتی یک لیوان اب با شد ده نفر تشن ه هیچ طرحی جز اضافه کردن لیوان اب کار س از نیست با این طرح مواق نیستم تزریق پو ل به بخش مسکن با عث گرانی مسکن می شود فق ط ساخت وساخت مسکن گره گشاست این طرح مثل این می ماند که بانک ها هجوم اورند مسکن بخرند ببین قیمت چه شود

    • شکوهی ارسالی در

      این سه نفر مثلا طراح ،مطمئنا خودشون یا د لالاند یا مسکن انبوه دارند یا املاکی هس تند، و میخوان قیمت خونه رو بالا ببرند، ه دف دولت و اینجور آدما فقط نفع شخصیه ،اگه صدتومن وام بدند سریع دوست تومان میبرند رو قیمت خونه !! راه حل انبوه سازی توسط خ ود دولته که اونم عمرا انجام نخواهد داد،چ ون دولت عمدا داره این مشکلات رو بوجود می اره که مردمو ناراضی کنه !!دولت اگه قصد ح ل مشکل مسکن رو داشت جانی مثل عباس آخوندی رو وزیر نمیکرد که این افتضاح رو بال بیا ره ، حال هم دارن به ریش مردم می‌خنده !

  • ناشناس ارسالی در

    بااین گرونی مردم به زوردارندشکم خودشون و خونواده رو سیرمیکنندازکجابیارند ماهی ۴ونیم سود بانکی بدندیه طرح به دردبخوروعملی بدید.....

    • غلام ارسالی در

      لعنت این مردم بدبخت بر گردن پدر مادر شما بی خانواده ها که مردم رو بیچاره کردید

  • اسی ارسالی در

    بیخیال داداش چی زدی نخواستیم شما ها نظر بدید شماها به فکر بانکداری هستید نه به ف کر مردم ) افتاد?

    • ناشناس ارسالی در

      من نمیدونم واقعااین طرح ازکجادرمیادمردم به نون شب محتاج شدن

  • محمد ارسالی در

    صد رحمت به عقب مونده ذهنی

  • ناشناس ارسالی در

    مالیات بر خانه = خرید خانه در ترکیه

  • Sssmma ارسالی در

    اگه مسئولان مملکتی لطف کنند و به کار مرد م کاری نداشته باشند مشکلات حل میشه، بخدا قسم اینا فقط به فکر افزودن دارایی های خ ودشون هستند

  • پورحسن ارسالی در

    واقعا متاسفیم برای طراح این برنامه مگه ک ارگر ماهانه چقدر می گیره که بیاد 4/5 می لیون قسط پرداخت کنه

  • امیر ارسالی در

    سلام با اعطاء تسهیلات برای مسکن قیمتها پایین نخواهد امد و بالاتر خواهد رفت بهترین راه برای کنترل مسکن محدود کردن مالکیت به تعدادی تعیین شده است مثل اکثر کشورهای دنیا اینگونه دست سرمایه دار و دلال از خانه مازاد نیاز و احتکار شده کوتاه خواهد شد و تعیین مهلت و بعد مصادره به نفع نیازمندان

  • کارشناس.اقتصادی ارسالی در

    سلام.اولا.طرحی.که.دیگران .دادندرا.در.نظر خواهی.ها.در.ستون.نظرات.بیاورید.طرح ..ساد ه.شما.باید.اول.سوداگران.اپارتمان. خوار.ر ا.سرکوب.کنید.وفساد.را.ریشه.کن.کنید.و طرح .تفحص.انهاییکه.در.دولت. مدیر.و.مدیر.ارشد .وبالاتر.شدند.را.برسی.کنید..اگر.مشروع.بو د.که.هیچ.اگر.نا.مشروع.بود.محاکمه.ومصادره .به.نفع.انهییکه.خانه. ندارن.صرف‌شود.وانه اییکه.سوداگر.بالای .ده.تا.صد.اپارتمان.و. ویلا.و.رمین..در.سراسر.کشور. دارندرا.شناس ایی.کنید.ویا.سهام.چندین.ملیونی.در.بورس.د ارند.هر.روز.صد.ها.ملیون.به.ثروت.شان. اضا فه.می.شود.اگر.نامشروع.بود.محاکمه.و.رد .م ال...و.اشد.مجازات.شوند. که.باعث.فقر.شدند .واسلام.

  • راحل ارسالی در

    لطفا بدرد مستاجرا رسیدگی کنید داستان تعر یف نکنید بدبخخخخخخخخخخت کردین ما را لعنت بر شما

    • علی ارسالی در

      آنهایی که چندین ملک وسرمایه دارن یابراش زحمت کشیدن یا بهشون ارث رسیده که درهرصور ت حقشونه اگه ازاونابگیرن بدن به من وتو اولا بی عدالتیه ودوما باعث میشه هیچ کس ز حمت نکشه ومملکت میشه تبل سرا ودیگه هیچ ک سی تلاش نمیکنه مگه میشه کسی که زحمت کشید ه وتمام عمرش دویده باکسی که همه عمرش خوا بیده و ول گشته دریک سطح باشه؟

    • ناشناس ارسالی در

      کسی که نداره زحمت نکشیده

  • Javadjavadi ارسالی در

    یعنی واقعا خسته نباشید چقدر به فکر قشر ض عیف جامعه هستین.مرد حسابی ما همش دو تومن حقوق میگیریم چطوری این رو پرداخت کنیم. راه حل میدونین چیه هیچ کاری نکنین تو گوگ ل سرچ کنید ببینید بقیه کشورها چیکار میکن ن چطوری مسکن رو کالای مصرفی قرار دادن شم ا هم یاد بگیرید و قوانین بزارید.

  • ناشناس ارسالی در

    واقعن که با حقوق سه میلیون قسط بده چهار ونیم حالت خوبه ؟

  • ناشناس ارسالی در

    هرکس پول خونه نداره مجبور نیست ایران زند گی کنه ، ایران کشور پولدارهاست نه فقیر ه ا ، هرکی ناراحته خونه گرونه بنزین گرونه مواد غذایی گرونه خودرو گرونه یا حقوق کم است یا بیکار داریم باید خفه بشه از ایران روش را گم کنه بره بیرون البته بعد از پر داخت زوری عوارض خروج از کشور . ضد نظام ن باشد و ضد انقلاب ، بگویید همه چیز عالیه ، باریکلا.

  • ناشناس ارسالی در

    ای نامردای بیشرف شماهیچوقت به فکر مردم نبودید ونخواهید بود

  • ح_ح ارسالی در

    خدا وکیلی شما ۳ نفر که این پیشنهادو دادی ن در سال چند روز ایران زندگی میکنن؟؟ وما هانه قدر درآمد دارین؟؟ آخه بزرگوار کدوم خانه اولی میتونه ماهی۴/۵ سود بدد؟؟ کجای کارین؟؟!!!!!

  • ناشناس ارسالی در

    کارگری که 2500 حقوق میگیره کجا داره 4500 قسط بده نشستین وفقط فتوا میدین بمیریم بهتره.....

    • ناشناس ارسالی در

      دولت باید مسکن را ارزان کند...نه اینکه و ام بده مردم را بدهکار کند.....مبادا سود جویان این عرصه سودشون کم بشه......مردم ب دهکار میشن...سرمایه دار پولدارتر میشه

  • Ahanj ارسالی در

    بنظر من دولت قبلی که طرح مسکن مهر برای برون رفت از اوضاع بی خانمان ها ارائه کرد . خدا خیر بده . هر چند . هنوز هم بعد از گذشت ۱۰ سال هنوز تکمیل نشده . دولت فعلی هم فکر کنم زیاد فرصتی نداره . برای کار عملی . حالا فقط پناه برده به ایده و طرح و نظریه. این طرحها که کارشناسان عزیز و محترم ارائه میدهند . فقط برای پرکردن جیب بانکها خیلی پر بازده و مثمر ثمره . ولی حقوق کارگر و کارمند توان پاسخ گو این طرحها را نداره . اگه کارشناس وجود داره .که بتوان با جیب خالی کارگر و کارمند خانه بسازه اون کارشناس . و الا با وام های میلیونی که همه صاحب خانه هستند . کارشناس عزیز . ولی یک راهکار هست بنظر من ‌: بروید سمت روستاها که با داشتن آب و برق و گاز خالی از سکنه شده . فقط ییلاق آخر هفته شده . زمین ارزان انشعاب وصل . فقط یک آدم دلسوز میخواهد این زمین های کشاورزی که ۱۰ سال شاید ۱۵ سال کشاورزی نداره . قسمت بندی کنه . بدهد به بی خانمانها . آنوقت خودشون بلدن بسازن . والا . الان یک مسکن مهر حدود ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزینه داره . در شهر های جدید . و تا حالا هم نیمه کاره مانده . نمونه پردیس فاز ۸ . کارشناس برود سری بزند . ولی اگه دولت بیاد اراضی خالی از سکنه روستاها را دوباره احیا کنه . برای بی خانمانها . و با هزینه . به مراتب یک سوم کمتره نتیجه داره . تشکر .

  • ناشناس ارسالی در

    تنها راه ساماندهی یازار مسکن و سایر بازا رها تصویب و اجرای فوری قانون مالیات بر ع ایدی سرمایه با نرخ موثر ۷۰ الی ۸۰ درصد است که باعث می شود سود دلالی از سود تول ید کمتر و دست دلالان و سوداگران از بازار قطع و نقدینگی به سمت تولید هدایت شود م ثل تمام دنیا که این قانون ۱۰۰ ساله را ا جرا بازارهای خود را از تلاطم دور نگه داش ته و مردم را به سمت تولید هدایت کرده اند کافیست فقط قانون آنها ترجمه و از تجربی ات آنها استفاده کرد در حال حاضر کسی که سازنده بوده به علت اینکه سود دلالی و اح تکار بیشتر است پروژه جدید شروع نمی کند و واحدهای قبلی را احتکار می کند و چند ب رابر سودی که قرار است از تولید به دست آ ورد از احتکار و دلالی به دست می اورد . ای کاش مجلس قبل و دولت همان ۲ سال پیش این قانون را اجرا می کردند هرچند که اکن ون نیز هیچ چشم انداز خوبی به علت نفوذ ما فیای دلالها و سوداگران و تعارض منافع تصم یم گیرندگان برای این قانون متصور نیست

  • علی اکبر ارسالی در

    دولتونظام زحمت بکشد در باره خانه دار شدن نظر ندهد بهتر است چون هر وقت صحبت میکند ده برابر گران میشود البته چهل یک ساله نظر دا دن وهر روز گرانی بیشتر البته یک جورایی مملکت چهل ساله صاحب ندارد

  • ناشناس ارسالی در

    شما به فکر مردم نیستی وگرنه یه راه بیشتر نداره آقای دکتر احمدی نژاد چکارکردهمه ای ساختسارخابید و کل مردم خاندارشدن مگر اینکار درتاریخ بود از یادت برود منافه خودت دنباله میکنید

  • ناشناس ارسالی در

    این آقایون شکم سیر ازسر دل حرف میزنن آخه چرا نمیفهمید که مردم تو خرج ومخارج زندگی موندن با ماهی دومیلیون دارن زندگی میکنن بعد ۴و نیم قسط بدن یک کم درست فکر کنید

  • صالح کعب ارسالی در

    واقعا اولین فکری که کردی واین نوشتی
    چه گفتی به خودت پول از کجا والله دیگه
    نون پیاز هم نیست

  • فرهاد ساکی ارسالی در

    من با اینکه وام تو بانک مسکن دارم ولی بخ اطر گیرای الکی نمی تونم وامم آزاد کنم می گن حتی مسکن مهرم نمی تونی بخری.پس اگه مش کل دارن پس چرا ساختنشون.فقط کلاه میزارن سر مردم

  • ناجی ارسالی در

    علی برکت الله.خدا گرون کرده.😂😂😂😂😂

  • ناجی ارسالی در

    کارشناااااساااااان😂😂😂😂😂

  • فردین ارسالی در

    میخواستی طرحی بدید نشد کی الان ماهی ۴.۵میلیون میتونه بده کدام کارگر یا کارمند این مبلغ میتونه بده این طرح فقط به نفع فروشندگان خانه میخوره وبانک سود ۱۸درصد بگیره بعد تو قرارداد جوری مینویسند که بعد از پنچ سال بانک صاحب خونه میشه و تو را بیرون میکنه و تو میمونی یک تورم پنچ ساله خانه که دیگه باید بری تو خیابان بخوابی .میتوانید بابت رهن وام بدید بدون ضامن چطوری؟شما بجایی ۴۰۰میلیون وام و سود ۴.۵میلیونی بیایید ۵۰ میلیون وام بدید به این صورت که مالک بعد از بستن قرارداد مبلغ آورده مستاجر را گرفته و مابقی آن را با ارائه قولنامه از بانک دریافت کرده و بابت برگردان آن به بانک سند گروی بانک میماند و مستاجر سود ۵۰میلیون را میدهد در پایان قرارداد مالک باید پول ودیعه را به بانک داده و طرف حساب آن بانک است نه مستاجر و آورده مستاجر را بعد از تسویه حساب به آن پس بدهد در ضمن کارت یارانه و معیشتی ان در بانک از سود بانک به طور خود کار کم شود و مابقی سود را مستاجر بدهد ۵۰ میلیون نسبت به ۴۰۰میلیون سود تقریبا ۲۵۰تومان میشه حالا نسبت به شهر این مبلغ افزایش میابد و سود کمتر بانک به این روند سرعت بیشتری برای مستاجران میدهد

  • محمد ارسالی در

    شما‌زمین‌که‌خدا‌داده‌را‌به‌مردم‌ بدید.مش کل‌حل‌میشه‌مشکل‌زمین‌هست‌که‌فکر .کنم‌تحر یم‌ نباشه

  • بنده خدا ارسالی در

    تنها راه نجات مسکن تصویب قانون مالیات بر عایدی سرمایه است وسلام وگرنه تمام این خ یال بافی ها به درد مردم نخواهد خورد یکی نیست به این عالیجنابان بگه که حقوق یک کا رگر در ماه چقدر؟؟؟حقوق یک بازنشسته در ای ن مملکت چقدر است؟؟؟ نمیدونم چه فکری کردن در رابطه با این طرح مزخرف بازم میگم تنه ا راه نجات مسکن مالیات بر عایدی سرمایه ا ست که هیچ موقع هم تصویب نخواهد شد چرا که منافع آقایان و آقازاده ها به خطر خواهد افتاد

  • ناشناس ارسالی در

    خدا بزرگه خودش به دادمون میرسه برای ظهور اقا امام زمان دعا کنید تا حداقل صورت ماهشو ببینیم خدا دیر گیره اما شیر گیر هیچ ساعتی مارو تنها نمیزاره انشالله که همه مستاجرا هم یه روزی سقفی از خودشون بالای سرهممون باشه منم خودم مستاجرم دوسه هفته دنبال خونه میگیردم فعلا پیدا نکردم امیدم به خدا نه به بنده اش درست میشه اینجوری نمیمونه از طرف سیده

  • امین ارسالی در

    ما که ماهی دوتومان درامد نداریم چجوریاست 4/5،،،،،ما اگه توان همچین پولیو داشتیم مسکن به چه دردمون میخورد ،،،،مسعولین شرم کنید

  • ناشناس ارسالی در

    خدا وکیلی این کارشناسایی که این طرح دادن یهودین چون دقیقا میگن برید نوزول بگرید اگر مردم بخوان نوزول کنن دیگه نیازی به دولت وبانک نیست توبازار صدی ۱۰حساب میکنن لامذهبای بی دین

  • ناشناس ارسالی در

    هم دولت هم ملت این مملکت خلی باحالن,,باب ابخدا خیلی باهالین😂😂😂😂😂

  • ناشناس ارسالی در

    دولت اگر بخاد مشکل مسکن را حل کنه نیاز به این همه هیاهو. وطرح های صدمن یه غاز نداره دوساله میشه همه را صاب خونه کرد.... مردم باید نیازمندشون باشند تا......

  • ناشناس ارسالی در

    همه می دانند تنها راه نجات و خانه دار شدن مردم تصویب طرح مالیات بر عایدی است وچرا مسئولین به این قضیه اهمیت نمیدن معما شده وجواب این معما تمامی مردم الان می دونن که مسئولین خودشانبهترین ساختمانها دارن نه یکی بلکه بیشتر .فقط ما از آق امام زمان کمک می خواهیم و نیازی نیست که دیگه شما به فکر ما باشین .فقط می گوییم یا اقا ابا صالح فرجی کن

  • دوست ارسالی در

    انتقال بخشی از ادارات پایتخت به شهرهای د یگر
    عدم خرید فروش هر سه سال یکبار ملک بهترین گزینه است

  • ناشناس ارسالی در

    😂😂😂😂😂😂😂🤣🤣🤣🤣🤣😢😢😢😢😢😢😢😣😣😣😣واقعا دیگه دیونمو ن کردین زندگی زهرمار شده

  • ناشناس ارسالی در

    کورکن بیارین گور بکنن یا جایی برا مردن هم نیست

  • ناشناس ارسالی در

    با این اوضاع که بوجود آوردند باید به فکر چادر باشیم پشت بام احلره کنیم

  • می تراود مهتاب.... نیست یکدم شکند خواب به چشم کس و ... ارسالی در

    خدایااااا دیگه راحتمون کن. یا ما رو ببر راحت شیم. یا شر اینها رو کم کن. یه مشت م فت خور و فاسد فی الارض. از غده سرطانی بد ترن. خفه شدیم دیگه خدا خفتون کنه. این قد ر گفتیم مرگ بر آمریکا. عوضی گفتیم. مرگ ب ر مفسدان به ظاهر وطن دوست. مرگ بر منافق ناپاک و حق مردم خور. الهی غم عزیز ببینید همون طور که مردم نقره داغ کردید. الاهی بچه ها تون جگرسوز بشه همون طور که پدر و مادرهای این روزگار سرزمینم جگر سوز شدن. همه بگید آمین یا رب العاملین

  • کوروش ارسالی در

    شما نه کارشناس هستید نه صاحب نظر.دوستان گرامی مشکل کشور ما از دزدی که بگذریم بزرگترین معضل در مسکن،دلالی این صنعت هستش.با بستن کل بنگاه های کشور و ایجاد سازمانی در شهرداری که افراد امین در این سازمان کارگمارده بشن و قیمت واقعی مسکن رو بنابر شهر و محله تعریف کنند و همچنین ایجاد انبوه سازی با توجه به اینکه قیمت تمام شده و رانت موجود ددر اون روکاهش بدهند موضوع قابل حله.منتها خوب کارخونه فولاد مال خودشونه،کارخونه سیمان هم که مال خودشونه،زمین هم به الطبع اون هم مال خودشونه و هیچ کدوم از این آقایون از سود خودشون میگذرند چون از طرفی هم فکر میکنند مردم ایران از آفریقا نقل مکان کردن به ایران و اینها هم برده مطلق این ها هستند.از طرفی اگر بنگاه ها رو ببندند این همه افراد که بیکار میشن تکلیفشان چی میشه.این کار قدرتی میخواد ورای قدرت انسانی که بتونه درست فکرگنه،درد مردم رو بر همه بعد بیاد نظر و عمل معرفی کنه.نه این آقایون که با قدرت مالی زیاد و از سر شکم سیری بلند میشن و اعاده فضل میکنند.شما در حل قیمت تخم مرغ و پیاز و مایحتاج معمولی مردم ماندید،حالا بفکر حل مشکل مسکن هستید.لطفا سکوت کنید و نظر ندید.تشکر

  • ناشناس ارسالی در

    اینهمه زمین خدا از اطراف هرشهری اگه شروع کنید به زمین دادن مردم خودشون میتونن سر پناهی برای خودشون بسازند زمین که مال تما می ملته مال پدرتون که نیست بعدببینید چطو ر مسکن ارزون میشه .

  • رضا ارسالی در

    دروغه
    تا امروز چی ارزون شده این د ومیش باشه

  • ناشناس ارسالی در

    ای خدا چرا یه عده آدم بیشعور باید صاحب ن ظر و مملکت دار ما باشند. اخه احمقها کدوم کارگر و قشر ضعیف جامعه ماهی 4و نیم میلی ون درآمد داره. اگر راست میگید وام 4 درصد بدید. فقط به فکر خودتون هستید و لاغیر. الهی زودتر امام زمان ظهور کنه از دست شما ها رها بشیم.

  • ناشناس ارسالی در

    سلام با این طرح اول قیمت خونه دو برابر ا ین که هست بالا میرود و بعدش بانکها سود ز یادی از بابت وام مسکن به جیب میزنند این ی قیمت ماجراست و قسمت بعد اینکه وام گرفت ن از بانکها با این شرایط ضمانت که میخوان تقریبا غیر ممکن شده و با سود بالای این وامها تا آخر عمر باید برای بانکها کا کن یم اگر راست میگیم وام با سود تک رقمی یا قرص الحسنه بدهند.

  • غلامرضا بومه ارسالی در

    طراح محترم، لطفا بگید براتون اسپند دود ک نند، مبادا چشم بخوری، یه ان یکاد با خودت حمل کن

  • ناشناس ارسالی در

    سلام خیلی خلاصه وار بگم به والله بخاطر بی پولی بیماری و مستأجری چندین بار میخواستم خودکشی کنم ولی بخاطر دختر کوچیکم دلم نیومده آخه چه کنم سنم شده 45سال کل پول من 100ملیونه آخه چکار کنم خدا منو بکشه از این روزگار راحت شم شرمنده اهل عیالم نباشم

  • ناشناس ارسالی در

    خداجوابوتون بده به چه کنم تون بدازه

  • ناشناس ارسالی در

    واقعان آدم چی بگه فقط ازخدابترسین یه کم‌ هم به فکرمردم بیچاره کنید

  • .... ارسالی در

    تو رو خدا دیگه با ای حرفا و ایده های پت و متی داغ مردم بدتر نکنید بزارین تو بدبختیا خودشون بسوزن آخه خدا خیرتون نده ما از بی پولی با 700 هزار تومان اومدیم سر خونه زندگی مون بی سرو صدا ،په اگه ماهی 4500م میگرفتیم خو الان آقا زاده ی بودیم واسه خودمون ،لعنت به خودتون و ایده هاتون برید خفه بشین حرف نزنید ،بعد هم میگن ازدواج ازدواج ببا ما 6 ماه ازدواج کردیم باید بریم چادر بزنیم تو خیابون

  • ناشناس ارسالی در

    اینهمه اقتصاد دان فسفر سوزوندنو نتیجش ای نه که خونه گرونتر بشه . بابا یکم قیمتارو بیارین پایین مشکل حل میشه این دیگه نیاز به اقتصاد دان داره.؟ یه کارگر با حقوق ح داکثر ۲۵۰۰ چطوری ماهی ۴۵۰۰ قسط بده فهم ا ین خیلی سخته؟

  • ناشناس ارسالی در

    باسلام
    درهر شهری اگر دقت کنید چقدر زمین خالی هست دولت‌ها باید فکر توسعه شهری باشند زمین رایگان ارائه دهندگان مردم با خیال راحت ساخت کنند.
    توجه کنید اگر زمین رایگان هم بگیرید دولت با اخذمالیات و هزینه شهرداری و خدمات شهری پول خودشو برمی داره پس دیگه پول زمین را خواهشا از مردم نگیرید.
    نکته مهم اینکه قرآن می فرماید لله ملک السموات و الارض ملکیت آسمان و زمین مال خداست اونوقت ما آدما اومدیم براش قیمت تعیین میکنیم واقعا چه دنیایی هست.

  • ناشناس ارسالی در


    ابتدا باید شفافیت در عرضه و تقاضا و خرید و فروش ارز به وجود بیاد.
    ه ر کس که نیاز به ارز داره باید از یک بازا ر مثل بورس بخره و هر کس هم میخواد بفروشه باید در همون سامانه بفروشه.
    خارج از این سیستم هم خرید و فروش و نگهداری دل ار جرم تلقی بشه و مجازات سختی هم داشته ب اشه و برای معرف مجرم هم جایزه تعیین بشه.
    دلالی ،احتکار و سوداگری هم در زم ین و مسکن به صفر برسه به گونه ای که هر خ انواده فقط حق داشتن یک واحد مسکونی رو دا شته باشه و مازاد اون به عنوان کالای احتک ار شده به حساب بیاد و مصادره بشه.
    و در مورد زمین هم فقط تولیدکننده و اون ه م برای تولید اجازه خرید و نگهداری و استف اده داشته باشه.
    یعنی تقاضای سرمایه ای از بین بره و فقط بمونه تقاضای مصرفی.
    اونوقت شما خواهید دید که این نقدی نگی چگونه به سمت تولید رفته و باعث ثبات و از بین رفتن تورم، فقر و بیکاری خواهد ش د.

  • ناشناس ارسالی در

    خاک بر سرتون بااین پیشنهاد مسخرتون کارگر 2ونیم حقوق میگیره بیاد 4ونیم قسط بده حد اقل راه دزدی واختلاس به اونم یاد بدین شا ید بشه کاری کرد

  • یه بنده خدا ارسالی در

    خداوند لعنت کنه این بنگاه داران و دلالان ملکی رو .... هر چی مسکن مهر و خونه و زم ین و طرح هستش مال پولدارا و بنگاه داراس ... این بازیا چیه سر مردم در میارید. وال ا مردم میفهمن نمیتونن کاری کنن جز اینکه بسپارن بخدا هم این دنیا هم آخرت تقاص پس بدن

  • ناشناس ارسالی در

    ازاین دولت عزیز میخوایم لطف کنن به جای وام مسکن و وام کمک به مستٱجرین لطف کند وکفایتی از خودشون نشان بدهند وجلوی این قیمت‌های مسکن رو بگیرن وام رو خودشون ببرن ما توان باز پرداخت وام رو نداریم خیلی به مغزشون فشار آوردن

  • M. Y ارسالی در

    باسلام خدمت شما3مریضی که کارشناسی کردین. اگه میخواین مشگل مسکن مردم راحل کنیدخیلی راههای خوبی هم هست مثلا زمین‌هایی که دست دولت است وبه قیمت‌های جالبی به دوربره خودشان میبخشندمثله زمین‌های شهرجدیدسهند در تبریزکه برای زدن راه بین تبریزوسهندراه باید از زمین‌های سپاه ردمیشدکه سپاه قبول نمیکردودرآخربعدازچندسال باهم معامله کردن که چندین هزارمترزمین ازبهترین مناطق شهرجدیدسهندبه سپاه دادن تااجازه زدن راه از زمین سپاه داده شودباهمین چندهزارمترزمین براحتی می‌توانستندحداقل 500خانواده راصاحب خانه کنندمگر زمینهای ایران فقط ماله شمادولتیهاست ومردم حقی از این زمینها ندارن اگه راست میگین وبه فکرمردم هستین ازطرف شهرهازمینهایی رابامتراژمتوسط به کسانی که کم درآمدهستندبدهیدتاخودشان باپیش پوله رهنشان وکمی وام زمینهارابسازند،حتی به شکل 3طبقه هم میتوان ساخت یعنی باهر100مترزمین 3خانواده صاحب خانه میشوند وتاعمردارندشمارودعامیکنند. راه دوم کسانی راکه بیش از2خانه دارنددولت مصادره کندوبااقساط بانرخ اجاره بها وباتورم سالانه پوله خانه رابه صاحب خانه بپردازد.راه سوم دولت اگرمامورانی رامخویانه به شهرداری‌ها و شرکتهای عمرانی بفرستد وتمام زمینهای تحت نظرآن منطقه رارسیدگی کندمتوجه میشود که درهرمنطقه که تازه شهرک شده اند چندین قطعه زمین را بدون صنعت وبنام پیدا میکنندکه خودشان آن زمینها راچندسال همانطور بی نام ونشان رها میکنند وبعدازکهنه شدن آن منطقه بنام خودشان می‌کنند، بخداقسم من خودم دیدم که یکی از آشناهای ماازاین موضوع خبرداشت وآن زمین راساخت وصاحب آنجا شدجایی که الان فقط زمین خالی چندصدمیلیون ارزشش میباشدخودش قولنامه درست کرده وصاحب آنجا. همین زمینها درهر شهرمیتواند چندصدنفررا صاحب خانه کند

  • Hussein ارسالی در

    😂😂😂😂😂بانکداری اسلامی بانک فقط فکر سود خو دشه حاضر نیست حتی یک ریال به یک ایرانی ک مک کنه با این طرح واین سود بانکی فقط وفق ط بانکها و دلالان سود میکنن و شکم گنده ت ر میشن

  • ناشناس ارسالی در

    در شرایط اقتصاد غیر نفتی به مرور زمان مغازه و ملک و مسکن بی ارزش میشه. سرمایه غیر مولد یا همون انجماد شده. مواظب باشید سرتون کلاه نره

  • ناشناس ارسالی در

    ب یزدان ک ما گر خرد داشتیم ....کجا کین س رانجام بد داشتیم ....
    خود کرده را تدبیر نیست

  • ناشناس ارسالی در

    سواره از پیاده خبر نداره.توی ناز ونعمت ز ندگی میکنن بعد واسه مردم بیچاره راه کار میدن؟!؟فقط توف به شرف نداشتتون

  • مستأجر ارسالی در

    تف به شرفتون ،آخه یه کارگر روز مزدباکدوم حقوق چنین قسطایی پرداخت کنه دزادی کثیف

  • اژدری ارسالی در

    شما همان دزدان واختلاسگرانید

  • اژدری ارسالی در

    این بود فکرتان،خیلی خسته نشدید زیاد به م غزتان فشار نیاورید ،چون مردم به شماها نی از دارند به وقت طوریتون نشه

  • خسرو ارسالی در

    😆😆

  • ناشناس ارسالی در

    سلام.ایناهمش حرف مفت دولت نمیخادکمک مستا جر کنه.من خودم یه زمین مسکونی وهزارقرض و قوله توروستاخریدم میرم بنیاد مسکن وام نا میده.ازاونورم شورای روستامیگه دولت بمااج ازه امضا دادن واسه وامونمیده.بخداتوان اج اره خونه دادن پندارم.توروخدامسئولین رسید گی کنن.

  • ناشناس ارسالی در

    وام مسکن روستایی روپیگیرباشید.لطفا.خواهش ن.

  • علی ارسالی در

    باسلام دستتون درد نکنه وام 18درصد رو مرد م بدبخت وبیچاره کارگر میخوان چیکار چوب م لتوبخوریم بهتر است تا از دولت به ما نفعی برسد اگر اقسطش رو نتونستیم پرداخت کنیم مگر فرش کهنه زیراتاقمان روهم بفروشیم بدی م روی قسط همون خیری از دولت به مردم نرسه بهتراست

  • علی ارسالی در

    خواهشاً بیشتر ازاین روی زخم دل مردم نمک نپاشید18ذرصد کجا وشکم گرسنه مردم کجا

  • ناشناس ارسالی در

    اگه میتونستم ۴/۵میلیون ماهانه پرداخت کنم میرفتم بالا شهر مستاجری خاک برسرتون با این همه مخی که دارین مسئله رو حل کنید نه صورت مسئله رو پاک کنید هدفتون بدهکاری مردم به دولت است مثل کشورهای مثلا پیشرفته

  • مهدی ارسالی در

    آقایون حقوقتون چقدره که میگین مردم همچین سودی بدن؟؟؟!!!!اون مردمی که خونه ندارن حقوقشون دوتومنه واگر بیشتر بود تا الان خ ونه داشتن نیازی به طرح شما سه دلال نداشت ن.از کجا بیارن سه برابر حقوقشون سود بدن؟ !!!!اونی که همچین حقوقی میگیره صدتا خونه تا الان احتکار کرده شما باز میخواین این طرح را هم در اختیارش بذارین که بیشتر اح تکار کنه؟!!!!!جمع کنیدبابا،طرح مالیات ۱۰ ۰ درصدی به خانه دوم را اجرا کنید همه چیز درست میشه

  • ناشناس ارسالی در

    شتر در خواب پنبه دانه نگاه می کند!

  • جواد ارسالی در

    این سه آقا چه موادی میزنند ما برسم بخریم

  • علیرضا ارسالی در

    با ی نظر اجمالی به این متن ،
    یک نکته و یک واژه جدید در ذهنم شکل گرفت.
    نکته ؛ (( سه صاحب نظر اقتصادی ))
    که روی هم میشن ؛ ((امان از ذغال خوب و رفیق بد))آکسفورد تحصیل نکرده باشن اینا‌...

    و به یک واژه جدید هم رسیدم ؛ فرمولاجیف* .

    * فرمولاحیف = اراجیفی که به اسم فرمول و جهت عرض خود نمایی ، بی توجه به مبانی و
    بی التفات ، به واقع بینی ، نوشته ، ثبت و منتشر می شه.

  • ناشناس ارسالی در

    دوستان عزیز دارن ما را مسخره می کنن شما کجای کارید دلار را طی سه سال پنج برابر ک ردند یک برسی کنید در چه دولتی ما چنین تو رمی داشتیم ۸ سال جنگ بودیم ولی اینجور دل ار بالا نرفت شما فکر می کنید چطور مسکن م هر میشه قول میدم دلار را بر گردونن ۱۰ تو من نه بیشتر ببینیم خونه چقدر میشه

    خدااااااااااااا خسته شدم ای ک اش کرونا بگرفتم و بمردم مردن بهتر از ای ن زندگی هست
    زندگی که آرزوی یکسال بدون تورم را داشته باشی توقع زیادی هست ا ی مسئول ما انسانیم و حق زندگی کردن داریم ولی زندگی راحت و بدون استرس
    انصا ف داشته باشید و شک نکنید مرگ برای همه هس ت و از محکمه خدا نمی توان فرار کرد

  • ناشناس ارسالی در

    پس شما منطورتون اینه حالا حالاها قیمت مسکن بالا می ره که می گید تا ۵ سال دیگه قیمت ها بالا میره! خدایا رحمی بکن

  • جلال ارسالی در

    سلام دوستان چرا ناراحت میشین خب ۲۵۰۰۰۰۰م یگیریم مابقی روازطریق دزدی میدیم

  • سیدجلال حسینی ارسالی در

    سلام دوستان واقعا طرح خیلی خوبی هست اون دوستی که میگه با این‌حقوق نمیتونیم قسط بدیم اشتباه میکنه داداش گلم ما بقیش میتونیم از طریق دزدی تهیه کنیم چ اشکالی داره

  • علی نیا ارسالی در

    سلام خدمت رییس جمهور ووزیر محترم راه شهرسازی ..خواهش می کنم جان بچه هاتون به مردم زمین بدین ویا فیش های زمین که تعاونی های مسکن خیلی وقت صادرکردن ولی فعلا خبری از زمین نیست زمین و مجوز ساخت بدین به خدا قسم قول می دم مسکن ارزان می شود

  • ناشناس ارسالی در

    بعد پانزده سال مستاجری، حالا ميخوام خونه بخرم، شبانه روز دارم میگردم تا بتونم به اندازه پولی که دارم يه خونه خوب بخرم، اما گیر نمیارم از بس گرونه. خسته و نا امید شدم، خدایا یا خودت چاره ساز باش یا ریشه کن کسانی و که باعث این همه گرونی و فقر و بدبختی ميشن تو این مملکت.

  • وحید ارسالی در

    آخه کی میتونه ماهی ۴میلیون قسط بده اگه ۴ میلیون میشد قسط داد دیگه مستاجر نبودیم ک لاه شهری سر مردم میزارین

  • نور بالا ارسالی در

    حالا متوجه میشم چرا مملکت چرا انقدر گل و بلبله نگو این همه کارشناس حرفه ای داریم فقط خواهشا شما دیگه از مملکت بعنوان فرا ر مغززززز ها خارج نشید....کارشناس جون مُ ختو
    افتاد؟!÷(

  • حسین ارسالی در

    خدا باعث شو سرنگون کنه

  • مهدی ارسالی در

    خاک بر سر هر چی کارشناس بیسواد که بخاطر وجود امثال اینها وضع این مملکت اینجوری هست

  • م ارسالی در

    تورا خدا به داد مردم برسید

  • ناشناس ارسالی در

    اجاره به شرط تملیک مسکنو تحویل میدادن اج اره قیمت متوسط میگرفتنددرسال بعد کرایه ر ابیشترمیشدووو تا صاحب خانه میشدی

  • ناشناس ارسالی در

    خاک بر سر کسانی که چنین نظری برای خانه د ار شدن مردم میدن مفت خورهای پاچه خوار کثیف بی دین ریدم تو دهن گشادشون

  • کارو ارسالی در

    نظرات مریخی اقتصاد نادان برای ملت ونوسی تنها راه نجات بازار مسکن پلمپ کردن بنگاه های مسکن و جرم دانستن واسطه گری مسکن در ایران و همچنین تصویب صد در صد مالیات بر عایدی سرمایه برای هر سال برای محتکرین بی شرف بازار مسکن است و السلام

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها