|
کدخبر: 156401

دلار به دریافت مالیات از سود سپرده بانکی چه واکنشی نشان می دهد؟

امسال پایه‌های مالیاتی جدیدی وضع شده است و برخی در این میان سراغ مالیات بر سود سپرده بانکی را می‌گیرند. غلامرضا سلامی، کارشناس اقتصادی به این سوال پاسخ می‌دهد که مالیات‌ستانی از سود سپرده‌های بانکی در شرایط فعلی اقتصاد کشور مفید است یا مضر؟

اقتصاد دلار به دریافت مالیات از سود سپرده بانکی چه واکنشی نشان می دهد؟

بعد از تحریم صادرات نفت ایران و کاهش شدید درآمدهای نفتی دولت، افزایش درآمدهای مالیاتی یکی از اصلی ترین گزینه‌ها برای تامین منابع مالی دولت اعلام شد.

در بودجه ۹۹ دولت از محل مالیات، درآمدی در حدود ۱۷۵ هزار میلیارد تومان در نظر گرفته بود که این رقم در مقایسه با درآمدهای مالیاتی مصوب در بودجه سال ۹۸، رشدی ۲۵ درصدی را نشان می‌داد. بنابراین با شروع بررسی لایحه بودجه سال ۹۹ در کمیسیون تلفیق بودجه، سعی شد تا پایه‌های مالیاتی گسترش پیدا کند و دولت بتواند آنچه را که برای درآمدهای مالیاتی در سال آینده در نظر گرفته است، محقق سازد.

به همین منظور موضوع مالیات‌ستانی از سپرده‌های بانکی از سوی هادی قوامی، سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه مطرح شد. این موضوع هیاهوی زیادی به پا کرد و موافقان و مخالفان زیادی داشت. به هر حال در نهایت رئیس کل بانک مرکزی آب پاکی را روی دست همه ریخت و خبر داد که در سال ۹۹ خبری از مالیات‌ستانی از سود سپرده‌ها نیست.

در بودجه ۱۴۰۰ باز هم درآمد مالیاتی دولت بیشتر شد. پس مجلس هم اخیرا پایه‌های مالیاتی جدیدی وضع کرده. از جمله مالیات اینفلوئنسرها، سلبریتی‌ها و…. بنابراین حالا موافقان مالیات بر نرخ سود سپرده در فضای مجازی بار دیگر سراغ این مالیات را از مجلسی‌ها می‌گیرند و می‌پرسند چرا دارندگان سپرده‌های کلان بانکی با معافیت مالیاتی روبرو هستند؟

مالیات بر سود سپرده، خوب یا بد؟

غلامرضا سلامی، کارشناس اقتصادی در پاسخ به این سوال به تجارت‌نیوز می‌گوید: در حال حاضر نرخ سود سپرده حداکثر ۱۸ درصد است آن هم درحالی که نرخ تورم تا ۵۰ درصد می‌رسد. این یعنی سپرده‌گذار در حالت عادی چیزی نزدیک ۳۰ درصد زیان می‌کند.

او با بیان اینکه نقدینگی افسار گسیخته در دست مردم است و آن‌ها در صورت احساس خطر تبدیلش می‌کنند، وضعیت چند سال اخیر بازارها را یاد آور می‌شود و می‌گوید: درهم ریختگی بازارهایی مثل ارز و سهام در سال جاری ناشی از همین غیرمنطقی بودن نرخ سود سپرده‌هاست. وقتی نرخ سود سپرده اینقدر پایین است نقدینگی در بازار رها می‌شود و بازارها را بهم می‌ریزد نتیجه هم همین است که شاهدیم: بالا رفتن قیمت مسکن، ارز و …

او تاکید می‌کند: سپرده‌گذاران کلانی که پول در بانک گذاشته‌اند اگر ببینند قرار است روی آن مالیات بدهند طبیعتا آن را به دلار و طلا و.. تبدیل می‌کنند و این در حال حاضر اصلا اتفاق خوبی برای اقتصاد ما نیست.

او در پاسخ به این سوال که آیا با خروج سپرده از بانک‌ها، آن‌‌ها متضرر می‌شوند؟ می‌گوید: بانک تحت هر شرایطی سود می‌کند چون پول از بانک خارج نمی‌شود بلکه به شکل دیگری در بانک قرار می‌گیرد که بانک‌ها روی آن بهره ندهند و این به سود بانک‌هاست.

منبع: تجارت نیوز
  • ناشناس ارسالی در

    دیگه رسما دیوانه شدین احمقها الان سودسپر ده ها منفی 35 درصدهست یعنی سپرده گذاردار ه درسال 35 درصدداراییش ازبین میره برخلاف بازارهای سوداگری ارز سکه خانه ماشین اون وقت بجای اینکه بااون بیشرفها برخوردکنین وازاونا مالیات بگیرین وسودسپرده هارودوبر ابرکنین زورتون به سپرده گذاران رسیده

  • ناشناس ارسالی در

    یادولت داره لجبازی میکنه یاواقعا اینهمه ازمرحله پرته که خودش باعث بهم خوردن اوضا ع ارز شد وقتی سود رااز ماه شمار به روز ش مارتبدیل کردن وسپس باناشیگری محض وبدون ت وجه به نظر کارشناسان سودسپرده ها روپایین اوردن خوب معلومه که پولی که می تونست مو لدباشدتواقتصادوتولید رفت به بازارهای کثی ف ارزسکه ماشین خانه ونقدینگی بدون پشتوان ه باقیمتهای کذایی دراین بازارها ایجادشدک ه هیچ چیزی به تولیدکشوراضافه نکرد مردم ف قیرترشدندسوداگران ودلالان بدون زحمت پول مردم راجاروکردندودلت هم تماشاچی نمونه ای ن بازی بود به نظرمسببین این اوضاع دردولت تدبیر بایدمعرفی ومحاکمه بشن

  • ناشناس ارسالی در

    خیلی بیشترازاین نرخها بایدافزایش یابدوقت ی تورم بالای 50درصده این سود یعنی منفی 3 5 درصد سود برای دارنده حساب درشرایط حاضر افزایش سود سپرده ها بهترین راه حله تا پ ولهای بی پشتوانه در بازارهای سوداگری مثل ارز سکه خانه ماشین و... وارد چرخه تولید واقتصادبشه عجیبه دولت این چیزهای ساده ر وهم متوجه نیست دراینصورت ابتکارعمل نقدین گی دست دولت خواهد بود ودلالان وسوداگران با هدایت نقدینگی به بانکهاجایی برای ا براز وجود نخواهندداشت وبه امید خدا نابو د میشوند

ارسال نظر