|
کدخبر: 151054

با آغاز دهه فجر دلار ریزشی می‌شود

برخی از معامله گران با قاطعیت از نزول قیمت دلار در ۱۰ روز آینده می‌گویند می‌دانید چرا؟ شروع دهه فجر. اما این اتفاق تاریخی چه ربطی به قیمت دلار دارد؟

اقتصاد با آغاز دهه فجر دلار ریزشی می‌شود

اگر این روزها به بازار ارز سری بزنید، از برخی معامله گران این جمله را می‌شنوید که« قرار است دلار تا ۲۲ بهمن ارزان تر شود». از نگاه این گروه، بانک مرکزی بازیگر بزرگ بازار است و توان جهت دهی به قیمت دلار را دارد. آنها عنوان می‌کنند، بانک قبل از آغاز دهه فجر، قیمت دلار را بالا برده است و با نزدیک شدن به ۲۲ بهمن، فروش‌های خود را بیشتر می‌کند. به باور این گروه، پایین آوردن قیمت دلار در نزدیکی سالگرد پیروزی انقلاب مورد تمایل بازارساز است. این صحبت‌ها در حالی توسط معامله گران سنتی بازار مطرح می‌شود که حداقل در سال‌های اخیر، قیمت دلار در بهمن ماه و در دهه فجر سیر صعودی داشته است.

روند دلار در سه بهمن

در دهه فجر سال ۹۸، اسکناس امریکایی درمقطعی از کانال ۱۳ هزار تومانی به کانال ۱۴ هزار تومانی رفت و در سال ۹۷، از کانال ۱۱ هزار تومانی به کانال ۱۲هزار تومانی رهسپار شد. سال ۹۶ نیز قیمت از ۴ هزار و ۶۰۰تومان به ۴ هزار و ۸۰۰ تومان رسید. آخرین باری که دلار در ده روز دهه فجر روند نزولی داشت، به سال ۹۴ برمیگشت و در سال ۹۵ نیز میزان نوسانات بسیار اندک بود.با توجه به این آمارها می‌توان گفت، انتظار معامله گران ارزی برای افت قیمت دلار در دهه فجر از پشتوانه آماری خاصی برخوردار نیست.

در معاملات پشت خطی روز شنبه نیز روند قیمتی به صورتی بود که حداقل از افزایش قیمت دلار در ابتدای روز یک شنبه حمایت می‌کرد. با این حال، بازار برای اینکه بالای مرز ۲۵ هزار تومانی تثبیت شود، نیاز به نرخ حواله درهم بالای مرز ۷ هزار تومان دارد. تا زمانی که درهم در مرز ۶ هزار و ۵۰۰ تومانی نیز قرار دارد، احتمال افت معنادار در بازار ارز داخلی دشوار است.

در بازار امروز قیمت طلایی درهم از سوی تحلیل گران فنی ۶۸۰۵ عنوان شده که گرچه در مقایسه با قیمت طلایی روز شنبه ۱۵۵ تومان بالا رفته اما از نگاه معامله گران قادر به شسکت مرز ۷ هزار تومان نیست. عدد طلایی در بازار یعنی سطحی که اگر قیمت ۱۰ دقیقه بالای آن معامله شود ظرفیت افزایش را

 

منبع: اقتصاد نیوز

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها