|
کدخبر: 154048

آخرین قیمت دلار و سکه پیش از شروع بازار (۹۹/۱۱/۲۷)

پس از چهار رشد متوالی، نرخ دلار در روز دوم هفته، رفتار کاهشی را در پیش گرفت. ساعت ۳ بعدازظهر روز یکشنبه، اسکناس امریکایی زیر مرز ۲۶ هزار تومانی نوسان کرد و روی عدد ۲۵ هزار و ۹۵۰ تومان قرار گرفت.

اقتصاد آخرین قیمت دلار و سکه پیش از شروع بازار (۹۹/۱۱/۲۷)

دلار طی چهار روز کاری هزار و ۷۰۰ تومان افزایش نرخ را به ثبت رساند، در نتیجه طبیعی بود که برخی از معامله‌گران، اقدام به سودگیری کنند. در واقع کسانی که در روزهای قبل اقدام به خرید کرده بودند، روز یکشنبه سعی کردند از این ارزهای خریداری شده کمی کسب سود کنند. عده دیگری از معامله‌گران عنوان می‌کردند که افزایش فعالیت خالی‌فروشان ارزی زمینه‌ساز تغییر مسیر دلار شد. خالی‌فروشان کسانی هستند که دلاری ندارند، ولی سعی می‌کنند از انتظارات کاهشی خود کسب سود کنند.

با وجود اثرگذاری خالی‌فروشی‌ها و سودگیری معامله‌گران، عده‌ای از تحلیلگران بازار باور داشتند، تعطیلات سال نوی چینی سمت تقاضا در بازار را نسبت به هفته گذشته تضعیف کرده است. چین بزرگ‌ترین شریک اقتصادی ایران است و کاهش تقاضای مبادلات حواله‌ای با این کشور، می‌تواند منجر به کاهش فشار تقاضا شود. عده‌ای از معامله‌گران حتی باور دارند، رشدهای سنگین دلار در هفته گذشته تحت تاثیر تعطیلات چینی قرار داشت. در واقع از نگاه آنها بازیگران تجاری به دلیل تعطیلات چینی، ناچار شدند تقاضای خود را جلو بیندازند و همین مسئله نرخ دلار را تحریک بیشتری کرد.

رشد دلار قبل از تعطیلات چینی

نوزدهم بهمن ارزش دلار در بازار داخلی در محدوده ۲۴ هزار و ۳۰۰ تومان قرار داشت، ولی تا قبل از تعطیلات چینی، اسکناس امریکایی توانست تا محدوده ۲۵ هزار و ۷۰۰ تومانی رشد کند. روز شنبه، معامله‌گران با تحرکات خود توانستند نرخ را به بالای مرز ۲۶ هزار تومانی ببرند. با این حال از روز یکشنبه فضای بازار ارز آرام‌تر شد و دلار روز کم‌نوسانی را پشت سرگذاشت. نتیجه این روز کم‌نوسان، افت ۵۰ تومانی نرخ دلار بود. البته این میزان افت به اندازه‌ای نبود که خبر از تغییر انتظارات معامله‌گران بدهد. تحلیلگران فنی اعتقاد دارند، زمانی می‌توان از ورود موج نزولی به بازار سخن گفت که نرخ این ارز به زیر ۲۵ هزار و ۸۰۰ تومان برگردد.

عوامل افزایشی مخالف اثر تعطیلات چینی

با توجه به کاهش احتمالی تقاضای حواله‌ای به واسطه تعطیلات چینی، دلار تحت تاثیر عوامل دیگری می‌تواند راه صعود را ادامه دهد. یکی از عوامل خنثی‌کننده، اثر کاهشی تعطیلات چینی، تغییر فاز انتظاری برجامی معامله‌گران است. شمار زیادی از فعالان باور دارند، کاهش انتطار لغو تحریم‌ها توسط امریکا، یکی از مهم‌ترین عوامل زمینه‌ساز رشد نرخ در بازار بوده است. تعطیلات چینی از روز جمعه آغاز شده است و تا انتهای هفته جاری ادامه خواهد یافت. در این فاصله معامله‌گران کار دشواری برای نگه داشتن دلار در کانال ۲۶ هزار تومانی خواهند داشت. با این حال‌ عده‌ای از فعالان از بازگشت صف‌های خرید به بازار خبر می‌دهند. از نگاه آنها در صورت ادامه این فشار نرخ دلار حتی با وجود کاهش تقاضای حواله‌ای می‌تواند به رشد خود ادامه دهد.

سایه تردید در بازار ارز

به گفته یکی از بازیگران باتجربه بازار، فضای نااطمینانی همچنان در معاملات وجود دارد. آنها باور دارند، بازار وابسته به اخبار است و در صورتی که ایران و امریکا سیگنالی از مذاکره احتمالی بدهند، بازار به سرعت راه افزایشی رفته را بازخواهد گشت. مبهم بودن اتفاقات سیاسی آتی باعث شده است که برخی از معامله‌گران تمایلی به خرید و فروش دلار نداشته باشند. وجود سایه مذاکرات بر بازار، تقاضای هیجانی را عقب می‌راند ولی هر چقدر زمان طولانی‌تری سپری شود و گشایشی در اقتصاد صورت نگیرد، تقاضای خاموش نیز فعال خواهد شد.

تحلیل فنی رفتار دلار

به گفته فعالان، مرز ۲۶ هزار تومانی برای بازار اهمیت زیادی دارد؛ از نگاه، تحلیلگران فنی هر چقدر دلار بالای مرز ۲۶ هزار تومانی باقی بماند، احتمال ورود موج جدید خریداران به بازار بیشتر خواهد شد. یکی از بازیگران باتجربه بازار عنوان می‌کرد در صورتی که اسکناس امریکایی از محدوده ۲۶ هزار و ۲۰۰ تومانی عبور کند، ظرفیت صعود تا سطح ۲۷ هزار و ۵۰۰ تومانی را خواهد داشت. در کنار این رفتار حواله درهم نیز برای بازیگران ارزی اهمیت زیادی دارد. در صورتی که حواله درهم بالای ۷ هزار و ۱۰۰ تومان باقی بماند، می‌تواند نرخ دلار را بالای مرز ۲۶ هزار تومانی نگه دارد. به گفته تحلیلگران فنی، دلار زمانی در فاز نزولی قرار خواهد گرفت که محدوده ۲۵ هزار و ۸۰۰ تومان را از دست بدهد. در مورد درهم نیز به نظر می‌رسد مرز ۷ هزار تومانی اهمیت حیاتی دارد. نزول درهم به زیر ۷ هزار تومان می‌تواند زمینه‌ساز سقوط دلار تا ۲۵ هزار و ۵۰۰تومان شود.

واکنش سکه به افت دلار

سکه امامی دیروز در واکنش به منفی شدن روند دلار، در مسیر کاهشی قرار گرفت. ساعت ۳ بعدازظهر روز یکشنبه، سکه با نرخ ۱۱ میلیون و ۹۶۰ هزار تومان به فروش می‌رفت که ۱۰هزار تومان کمتر از روز شنبه بود. سکه در تاریخ ۱۶ بهمن ماه در محدوده ۱۰ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان قرار داشت و طی ۱۰ روز توانست بالای یک میلیون و ۳۰۰ هزار تومان افزایش نرخ را به ثبت برساند. روز یکشنبه برخی از معامله‌گران از خریدهای خود سودگیری کردند. در کنار این حباب قیمتی سکه به اندازه‌ای زیاد است که بدون کمک اونس طلا و دلار دشوار است که یک تنه راه افزایشی را طی کند.

با وجود تمام این دشواری‌ها گفته می‌شد که سکه پس از ساعت چهار بعدازظهر دیروز خود را در معاملات غیررسمی به بالای مرز ۱۲ میلیون تومانی رساند. سکه در صورتی که بالای مرز ۱۲میلیون و ۲۰۰ هزار تومان تثبیت شود، می‌تواند خریداران تازه‌ای برای ورود به بازار خود ترغیب کند. به نظر می‌رسد، تقاضای احتیاطی در هفته جاری تا حدی سعی کند که اثر کاهشی تعطیلات چینی را کاهش دهد. دلار هم گفته می‌شد که پس از ساعت چهار بعدازظهر کمی صعودی شد. ممکن است تقاضا پس از استراحت یک‌روزه در روز دوشنبه بار دیگر فعال‌تر شود. بیشتر فعالان باور دارند بازار تا سوم اسفندماه آبستن اتفاقات زیادی خواهد بود.

 

منبع: دنیای اقتصاد

ارسال نظر