|
کدخبر: 153732

چرا آب دلار نیما و آزاد توی یک جوب نمی‌رود؟

دلار که در معاملات پشت‌خطی آخر هفته قبل تا اوج ۲۶ هزار و ۳۰۰ تومان صعود کرد، امروز حول مرز ۲۶ نوسان تومان نوسانات نسبتا زیادی داشت. در شرایطی که ایران و امریکا بر سر آغاز فرآیند احیای توافق هسته‌ای به مشکل خورده‌اند، انتظارات در بازار ارز صعودی شده‌اند. اما ثبات نسبی نرخ‌های نیما می‌تواند متقاضیان ارز را مردد کند.

اقتصاد چرا آب دلار نیما و آزاد توی یک جوب نمی‌رود؟

از ابتدای هفته قبل امیدها به احیای برجام در آینده نزدیک به‌تدریج کمرنگ و کمرنگ‌تر شد. به طوری که کانال‌های ۲۴ و ۲۵ هزار تومان با سرعتی که کمتر کسی انتظار آن را داشت طی شدند. البته بورسان در مطالبی اشاره کرده بود که با توجه به حساسیت بسیار بالای بازار ارز به اخبار برجامی، در صورتی که انتظارات برآورده نشوند، امکان صعود بسیار سریع نرخ‌ها وجود خواهد داشت.

اما یک عاملی که می‌تواند موجب تردید خریداران دلار در روزهای آینده شود آن است که نرخ‌های نیمایی هنوز تکان چندانی نخورده‌اند و حتی به سطوح پایین ۲۳ هزار تومان نزول کرده‌اند. همین موجب شده اختلاف نرخ دلار نیما از آزاد به ۳ هزار تومان برسد. یک برداشت آن است که انتظار بازیگران اصلی بازار ارز یعنی صادرکنندگان و واردکنندگان متفاوت است و چشم‌انداز دلار را صعودی نمی‌بینند.

این روند در اواخر دی‌ماه برعکس بود. یعنی دلار نیما بالاتر از آزاد قرار داشت. در واقع در مسیر کاهشی نرخ‌های حواله‌ای به علت عقب‌نشینی واردکنندگان چسبندگی زیادی داشتند و دیرتر از نرخ‌های آزاد بر مدار نزولی قرار گرفتند. به طوری که فاصله این دو نرخ در اواخر دی ماه نزدیک به ۴ هزار تومان بود. علت این عنوان می‌شد که چون واردکنندگان انتظار کاهش بیشتر نرخ‌ها را داشتند، به نظر از خرید ارز خودداری می‌کردند. اما به طور کلی مشاهده می‌شود حرکت نرخ‌های حواله و اسکناس در هفته‌های اخیر چندان همگام و هماهنگ نبوده است که احتمالا محصول نااطمینانی‌های موجود در حوزه سیاست خارجه باشد.

دیگر موانع تداوم رالی صعودی بازار ارز را می‌توان به افزایش درآمدهای نفتی، امکان حل اختلافات برجامی در شرایط غیرمنتظره و انگیزه‌های سیاسی دولت فعلی در آستانه انتخابات ریاست‌جمهوری عنوان کرد.

منبع: بورسان
  • ناشناس ارسالی در

    اگردولت برای یک ماه صرافی هاوطلافروشیهار اپلمپ کنددلاربه زیر۱۰ هزارتومان میرسدوقت ی صرافی دولتی دلاررا۲۴ هزارتومان می خردم شخص است که دلال راتحریک به احتکاروجابجای ی دلارازسلیمانیه وهرات می کنددرواقع صراف یهای دولتی هستندکه ارزش ریال وجایگاه ریا ل رانزولی میکنند

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها