|
کدخبر: 153708

تحریم کالاهای صادراتی ایران در چه وضعیتی است؟

ادیب گفت: به اظهار رئیس بانک مرکزی روزانه ۱۵۰ میلیون دلار ارز نیمایی در بازار عرضه می‌شود.

اقتصاد تحریم کالاهای صادراتی ایران در چه وضعیتی است؟

یک پژوهشگر ریسک گفت: نرخ نفت دو برابر سه ماهه اول سال است لذا ورود ارز ناشی از صادرات به اقتصاد دو برابر بهار امسال است.

محمدحسین ادیب معتقد است که هزینه جابه‌جایی پول برای انتقال درآمد ناشی از صادرات به صفر نزدیک شده یعنی در عمل محدودیت برای انتقال منابع ناشی از صادرات در کمترین حد ممکن است انتقال پول کاملا با دو ماه قبل متفاوت است.

مشروح نظرات وی را در خصوص وضعیت ارز، بی‌تاثیری تحریم‌ها، کارآیی دولت و… دردر ادامه در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی تسنیم می‌خوانید.

ورود ارز ناشی از صادرات به اقتصاد دو برابر بهار امسال است

وضعیت ارزی کشور را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

ادیب: نود درصد صادرات غیر نفتی ایران در واقع صادرات مشتقات انرژی است که با نفت قیمت‌گذاری می‌شود و نرخ نفت دو برابر سه ماهه اول سال است لذا ورود ارز ناشی از صادرات به اقتصاد دو برابر بهار امسال است.

هزینه جابه‌جایی پول برای انتقال درآمد ناشی از صادرات به صفر نزدیک شده است

تحریم‌های بانکی در چه وضعیتی است؟

ادیب: هزینه جابه‌جایی پول برای انتقال درآمد ناشی از صادرات به صفر نزدیک شده یعنی در عمل محدودیت برای انتقال منابع ناشی از صادرات در کمترین حد ممکن است انتقال پول کاملا با دو ماه قبل متفاوت است.

مگر می‌شود ایران تحریم باشد و روزانه ۱۵۰ میلیون دلار ارز نیمایی به بازار عرضه شود

تحریم کالاهای صادراتی ایران در چه وضعیتی است؟

ادیب: به اظهار رئیس بانک مرکزی روزانه ۱۵۰ میلیون دلار ارز نیمایی در بازار عرضه می‌شود. عرضه ۱۵۰ میلیون دلار ارز نیمایی وقتی نفت بشکه‌ای ۶۰ است گواه این است که اگر نرخ نفت مثل دوران احمدی نژاد ۱۰۵ دلار بود روزانه ۳۰۰ میلیون دلار ارز نیمایی به بازار عرضه می‌شد عرضه ۱۵۰ میلیون دلار ارز نیمایی گواه آن است که تحریم‌ها در عمل بی‌اثر است مگر می‌شود ایران تحریم باشد و روزانه ۱۵۰ میلیون دلار ارز نیمایی به بازار عرضه شود.

عادی بودن صادرات یک شرکت با همه گونه تحریم

تحریم بخش‌ها مثل فولاد و پتروشیمی چگونه است؟

ادیب: یک کارخانه که اسم نمی‌برم همه انواع تحریم‌ها علیه آن وضع شده و صادرات آن عادی است و نرخ سهام آن در بورس هم در اوج است بقیه هم کم و بیش همین گونه است

دولت با کسر بودجه مواجه نیست

کسر بودجه دولت را چگونه می‌بینید؟

ادیب: بانک‌ها موظف شدند سه درصد از سپرده‌های خود را اوراق بخرند و صندوق‌ها هم موظف شدند پنجاه درصد منابع خود را به صورت اوراق نگه داری کنند و صندوق‌ها ۴۵۰ هزار میلیارد تومان منابع دارند. دولت با کسر بودجه مواجه نیست.

کارآمدی دولت را چگونه می‌بینید؟

ادیب: سخن بر سر ناکارآمدی یا کارامدی دولت نیست. دولت در عمل به یک دستگاه خودپرداز تبدیل شده که از بانک‌ها و صندوق‌ها قرض می‌کند و خرج می‌کند که از این میان ۷۵ درصد بودجه را حقوق می‌دهد. ۲۵ درصد باقی مانده نیز به درستی مدیریت نمی‌شود.

منبع: تسنیم

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها