|
کدخبر: 153051

قیمت برنج افزایشی خواهد شد

در سال ۲۰۲۰ دنیا با مشکلات زیادی روبرو شد که تورم قیمت محصولات کشاورزی و غذایی یکی از این مشکلات بود ولی به نظر می رسد با توجه به تداوم تاثیرات این بحران روی اقتصاد دنیا، در سال جدید هم چالش تامین مواد غذایی و افزایش قیمت محصولات غذایی ادامه خواهد داشت.

اقتصاد قیمت برنج افزایشی خواهد شد

همه گیری کرونا تمامی بخش های اقتصادی دنیا را تحت تاثیر قرار داده است و افزایش قیمت محصولات کشاورزی و غذایی در سال گذشته هم یکی از تاثیرات این بحران بود. در نتیجه افزایش قیمت مواد غذایی بود که نرخ فقر در دنیا افزایش پیدا کرد و بر شمار افرادی که به غذای کافی و مناسب دسترسی نداشتند افزوده شد.

به گزارش بانک جهانی از جولای سال قبل سیر افزایش قیمت محصولات غذایی شروع شد و تا انتهای سال ادامه پیدا کرد. پیش بینی می شود در سال جاری میلادی هم ما شاهد افزایش ۱ تا ۲ درصدی قیمت محصولات غذایی در دنیا باشیم.

البته در کشورهای فقیر و در اقتصادهای آسیب دیده، نرخ افزایش قیمت محصولات غذایی و کشاورزی بیشتر بود به عنوان مثال در کشور یمن قیمت محصولات غذایی در سال قبل ۳۵ درصد و در سوریه بالغ بر ۲۹ درصد رشد کرد ولی در کشورهای صنعتی نرخ افزایش قیمت چندان چشمگیر نبود.

فایو پیش بینی می کند با توجه به تداوم تاثیرات ناشی از همه گیری کرونا روی اقتصاد دنیا به خصوص کشورهای در حال توسعه و با توجه به این مساله که در جریان بحران کرونا نرخ فقر و بیکاری در کشورهای در حال توسعه افزایش چشمگیری پیدا کرد و این مساله در توان تامین محصولات غذایی توسط مردم تاثیر منفی داشت، در سال ۲۰۲۱ ساکنان کشورهای فقیر دنیا با بحران تامین غذا روبرو خواهند شد و قیمت مواد غذایی در این کشورها افزایش چشمگیری خواهد یافت ولی در کشورهای صنعتی به دلیل طرح های حمایتی دولتها و شروع تزریق واکسن در سطح وسیع، مشکل کمی از نظر تورم قیمت مواد غذایی مشاهده خواهد شد.

به گزارش سازمان خوار و بار و کشاورزی جهانی کاهش تولید محصولات کشاورزی و باغی ارزشمند در سال ۲۰۲۱ بسیار محتمل است که دلیل آن محدودیتهای کرونایی و عدم کشت محصول و حتی برداشت میوه در برخی از کشورهای جهان در سال ۲۰۲۰ و در سال جاری است.

پیش بینی رشد بازار برنج تا سال ۲۰۲۷

برنج یکی از مهمترین محصولات کشاورزی است که منبع اصلی غذای شمار زیادی از مردم جهان است. اهمیت این محصول در تامین غذای دنیا به اندازه ای است که حتی در سال ۲۰۲۰ که دنیا با همه گیری کرونا روبرو بود و چالشهای اقتصادی زیادی را تجربه کرد بازهم تقاضای برنج کاهش پیدا نکرد.

حتی آمارهای موجود در مورد میزان تقاضای برنج در کشورهای مختلف دنیا نشان می دهد تقاضای برنج در سال قبل با افزایش هم روبرو بود و بستر برای افزایش قیمت آن در سال قبل فراهم شد.

باید در نظر داشت در اولین ماه های پاندمی ممانعت برخی از کشورهای تولید کننده از صادرات برنج باعث اوج گیری قیمت برنج در بازار شد ولی در نیمه دوم سال این بحران برطرف شد و میزان تجارت برنج به خصوص توسط تولیدکنندگان اسیایی به وضعیت عادی بازگشت. اهمیت برنج در تامین غذای مردم و نقش آن در تامین امنیت غذایی جامعه سبب شد که بسیاری از بازار برنج به عنوان یک بازار استراتژیک نام ببرند.

گزارش ارایه شده توسط مرکز مطالعات بازار محصولات کشاورزی نشان می دهد تا انتهای سال ۲۰۲۷ میلادی ارزش بازار برنج در دنیا به ۲۷۴ میلیارد دلار می رسد که نسبت به سال ۲۰۱۷ با افزایش ۲۹ درصدی همراه خواهد بود.

ولی نکات مهمی در این بازار وجود دارد که می تواند بستر را برای رشد درآمد برنج کاران فراهم کند از جمله این نکات رشد تقاضا برای غذاهای گیاهی در دنیا است. مساله دیگر افزایش جمعیت درکشورهای آسیایی است که از برنج به عنوان اصلی ترین غذای مردم استفاده می کنند.

بازار برنج، بازاری استراتژیک است

نکته مهم دیگر این است که بازار مصرف برنج مجزا از کشورهای تولید کننده آن است. به این معنا که برنج اصلی ترین ماده غذایی مورد استفاده در کشورهای در حال توسعه و آسیایی است در حالیکه کشورهای امریکای شمالی حجم زیادی از برنج دنیا را تولید می کنند و کمترین مصرف سرانه برنج را به خود اختصاص می دهند.

اما سوال این است که دلیل قرار گرفتن برنج در رده کالاهای استراتژیک چیست و این رده بندی چه تاثیری روی میزان عرضه دارد؟در این گزارش آمده است: «برنج در رده کالاهای استراتژیک قرار دارد به همین دلیل است که دولتها در این بازار مداخله می کنند و کنترل های دولتی در بازار مشهود است. در کشورهایی که دولتها از برنج کاران حمایت بیشتری می کنند ، تکنولوژی ها و ماشین آلات پیشرفته تری در این صنعت به کار گرفته می شود و کیفیت محصولات تولیدی مد نظر قرار می گیرد، توان تولید برنج بیشتر است.»

منبع: بازار
  • ناشناس ارسالی در

    چرا ایران نگفتی که 300الی500درصدگرون شد

ارسال نظر