|
کدخبر: 151652

بی‌اعتنایی دلار به سه سیگنال برجامی مهم

دلار امروز بین مرز ۲۴ هزار و ۲۰۰ تا ۲۴ هزار و ۴۵۰ تومان در نوسان بود و جهت چندان مشخصی به خود نگرفت. صرافی ملی طبق روند چند روز اخیر تغییر چندانی در نرخ‌های خود ایجاد نکرده، اما در بازار متشکل ارزی بیش از ۳۰۰ تومان کاهش نرخ را شاهد هستیم.

اقتصاد بی‌اعتنایی دلار به سه سیگنال برجامی مهم

امروز از یک سو با خبر مهم رد کلیات بودجه در مجلس مواجه بودیم که ابهام در این خصوص را برای معامله‌گران ارزی افزایش داد. اما باید دید آیا در اصلاحات بودجه از تورم‌زا بودن آن (آنطور که کارشناسان می‌گویند) کاسته خواهد شد یا خیر.

سیگنال سه‌گانه از احیای برجام؟

از سوی دیگر در حوزه برجام نیز اظهارنظرهای قابل توجهی چه از سوی مقامات داخل و چه خارج شنیده شد که سیگنال احیای توافق هسته‌ای را می‌دادند. اما دلار در بازار تهران نسبت به این شنیده‌ها واکنش خاصی نشان نداد.

۱) ظریف گفت ایران و امریکا می‌توانند «همزمان» به تعهدات برجام بازگردند.

ظریف در گفت‌وگو با سی‌ان‌ان گفت طراحی مکانیزمی برای اجرای همزمان تعهدات برجامی از سوی ایران و امریکا امکان‌پذیر بودن است. در روزهای اخیر اختلافات بین طرفین در خصوص آنکه چه کسی باید برای بازگشت به تعهدات مورد توافق پیشقدم شود وجود داشت. مقامات کشور عقیده داشتند چون امریکا از برجام خارج شده است، آنها باید نخستین گام را بردارند. اما امریکایی‌ها می‌گفتند ابتدا ایران باید به تعهدات بازگردد. اما گفته اخیر وزیر خارجه کشورمان از این جهت قابل توجه است که نشان می‌دهد مقامات اندکی از موضع سختگیرانه عقب‌نشینی کرده‌اند و برای آنکه برجام به جایی راه ببرد می‌کوشند.

۲) رابرت مالی، نماینده ویژه دولت امریکا در امور ایران خبر داد بایدن می‌خواهد ابتدا به برجام بازگردد و سپس آن را گسترش دهد.

رابرت مالی فردی است که مخالفت‌های بسیاری برای انتصاب او در دولت جدید وجود داشت، اما بایدن علیرغم این مسئله وی را به این سمت منصوب کرد. از این رو آنچه او می‌گوید می‌تواند موضع بایدن در خصوص برجام را به خوبی آشکار کند. اینکه او می‌گوید بایدن فعلا به دنبال گسترش برجام نیست و ابتدا تصمیم به بازگشت به آن دارد، به این معناست که گام اولیه حصول توافق می‌تواند آسان‌تر و زودتر از انتظار برداشته شود.

۳) یک مقام اتحادیه اروپا اظهار کرد اولویت اول اتحادیه، بازگشت امریکا به برجام است. در سوی دیگر اتحادیه اروپا، سخنان ماکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه درباره حضور عربستان در مذاکرات هسته‌ای با ایران را «موضع شخصی» او دانست و تاکید کرد که اتحادیه اروپا به برجام کنونی پایبند است.

با توجه به آنکه اروپایی‌ها می‌توانند واسطه ایران و امریکا برای حصول توافق شوند، چنین اظهارنظرهایی موضع آنها را به خوبی مشخص می‌کند و می‌تواند سیگنال مثبتی تلقی شود.

نکته معاملاتی: با توجه به آنکه موضع طرف‌های برجام در خصوص آن کمتر سختگیرانه به نظر می‌رسد، ممکن است در روزهای آینده اخباری به گوش برسند که موجب تغییر در نرخ ارز شده و نوسانات آن را افزایش دهند.

منبع: بورسان

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها