|
کدخبر: 151142

چرا ۲۵ هزار تومان مرز حساس دلار است؟

بازار ارز با مرز ۲۵ هزار تومان خاطره زیادی دارد. چراکه پس از انتخابات امریکا و تا زمان ورود رسمی بایدن به کاخ سفید، دلار برای مدتی نسبتا طولانی بین محدوده ۲۵ تا ۲۶ هزار تومان حبس بود. اکنون هم دلار در نیمه کانال ۲۴ هزار تومان قرار دارد و دیروز در مقاطعی به مرز حساس ۲۵ هزار تومان نزدیک شد.

اقتصاد چرا ۲۵ هزار تومان مرز حساس دلار است؟

تکنیکالیست‌ها می‌گویند زمانی که یک مرز حمایتی با قدرت شکسته شود، آن مرز تبدیل به مقاومت می‌شود. در واقع چون انتظار می‌رود فرضا دلار در مرز ۲۵ هزار تومان با حمایت همراه شود، بسیاری نزدیک به این مرز دست به خرید آن می‌زنند. اما اگر نرخ به پایین این مرز نزول کند، به این معناست که فرضا انتظارات به طور محسوسی نزولی شده و توانسته بر این حمایت غلبه کند. می‌توان تصور کرد که سطح ۲۵ هزار تومان برای بازار ارز هم چنین داستانی دارد و اکنون می‌تواند یک مرز مقاومتی مهم باشد.

در نیمه آبان پس از پیروزی جو بایدن در انتخابات، دلار کانال ۲۵ آرام گرفت. تا زمانی که ترامپ بالاخره در دی‌ماه و در آستانه مراسم تحلیف رئیس‌جمهور جدید شکست خود را پذیرفت و دلار این مرز را به سمت پایین شکست و حتی تا ۲۱ هزار تومان نزول کرد.

اما در روزهای اخیر با تردید و بدبینی فعالان اقتصادی به احتمال توافق ایران و امریکا در کوتاه‌مدت، بازار ارز روند صعودی گرفته است. این در حالی است که مقامات کشور اصرار بر افزایش درآمدهای ارزی کشور طی ماه‌های گذشته دارند، که انتظار می‌رود بر دلار اثر کاهشی داشته باشد.

روند بازار ارز در سه ماه گذشته / دلار مدتی طولانی در کانال ۲۵ هزار تومان محبوس بود

انطباق دو خط روانی بازار ارز

مرز ۲۵ هزار تومان علاوه بر اینکه به نوعی میانه دامنه نوسان دلار در سال ۹۹ محسوب می‌شود و از این رو ممکن است معامله‌گران نوعی لنگر ذهنی در خصوص آن داشته باشند، منطبق بر مرز روانی ۷ هزار تومانی درهم امارات نیز هست (با توجه به ثابت بودن نرخ درهم به دلار در سطح ۳.۶۷، می‌توان با ضرب نرخ حواله درهم در این عدد، معادل ریالی دلار درهم را حساب کرد). حواله درهم اکنون حدود ۶۸۰۰ تومان است و در صورتی که بالای ۷ هزار تومان تثبیت شود، دلار ۲۵ هزار تومانی پشتوانه محکم‌تری پیدا می‌کند.

پیش‌بینی دلار

برخی فعالان بازار ارز انتظار دارند در بازه‌ای که نااطمینانی‌ها از برجام ادامه دارد، دلار بین مرز ۲۲ تا ۲۵ هزار تومان در نوسان باشد. در واقع انتظار دارند مرز ۲۵ هزار تومانی به عنوان سد و مانعی در برابر ادامه مسیر صعودی عمل کند. چراکه همچنان در هر صورت انتظار احیای توافق در دولت بایدن وجود دارد و انتظار نمی‌رود نیروهای افزایشی در این بازار قوت خاصی بگیرند.

منبع: بورسان

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها