|
کدخبر: 146909

پیش بینی قیمت دلار در ۲ ماه آینده

یک اقتصاددان معتقد است که سه عامل در ثبات نسبی بازار ارز تاثیرگذار بوده است.

بانک مرکزی به تازگی برخی آمارهایی را منتشر کرده که همگی نشان از کاهش التهابات بازار ارز و کاهش انتظارات تورمی دارد. اما کارشناسان در این رابطه چه می گویند و این گزارش را تا چه حد درست می‌دانند. کامران ندری اقتصاددان در این رابطه می‌گوید: به نظر می‌رسد این گزارش درست باشد. من خود گزارش را ندیده‌ام اما کلیت آن درست به نظر می‌رسد چرا که انتظارات تورمی تعدیل و کاهش یافته است. نشانه‌های آن را می‌توان در توقف رشد پول مشاهده کرد. آرامشی که در بازار ارز و خودرو شاهد آن هستیم، نشان دهنده این است که انتظارات تورمی نسبت به ماه‌های قبل کاهش داشته است.

وی در خصوص کاهش قیمت دلار و پیش‌بینی برخی کارشناسان در خصوص بازگشت آن به قیمت‌های فزاینده می‌گوید: به نظر نمی‌رسد در کوتاه مدت این اتفاق بیافتد چون کاهش انتظارات تورمی هم چند دلیل داشته که مهم‌ترین آن انتخابات آمریکا بوده و تحت تاثیر تحولات آنجا صورت گرفته است. دومین مساله این است که نرخ بهره در بازار بین بانکی افزایش داشته که این مساله بسیار اثرگذار است. سومین نکته هم این است که بانک مرکزی برنامه‌هایی را برای کنترل رشد نقدینگی در پیش گرفته است؛ مثل محدودیت‌هایی که در ترازنامه بانک‌ها اعمال شده است.

عضو سابق پژوهشکده پولی و بانکی تاکید می‌کند: اگر بخواهیم این عوامل را به ترتیب اولویت بیان کنیم، اولویت اول از نظر من انتخابات آمریکاست چون اصلی‌ترین عامل انتظارات تورمی در اقتصاد بوده است. دومین اولویت هم تعدیل نرخ بهره در بازار بین بانکی است که نسبت به ابتدای سال در موقعیت مناسب‌تری قرار دارد. اولویت سوم، برنامه‌های بانک مرکزی برای کنترل نقدینگی است که البته باید قدری منتظر بود تا تاثیر این برنامه‌ها را مشاهده کرد. اما خود اعلام این برنامه‌ها هم می‌تواند تا حدودی در کاهش انتظارات تورمی موثر باشد.

ندری می گوید: این نوسانات ممکن است هر لحظه بازگردد. مثلا اگر بایدن قدرت را در دست بگیرد و مشخص شود که در عمل کار خاصی نمی‌کند، ممکن است دوباره باعث تشدید انتظارات تورمی در اقتصاد شود. به همین خاطر فکر می‌کنم بازارها در کوتاه مدت تحت تاثیر این عوامل سه گانه قرار می‌گیرند و آرامشی را به همراه خواهند داشت. افزایش قیمت‌های شدید که برخی می‌گویند در یکی دوماه آینده احتمالا نخواهد بود.

 

منبع: برنا
  • دلار ارزان ارسالی در

    فروش دلار 800 تومان زیر قیمت بازار و 200 0 دلار به ازای هر کارت ملی
    ارسال د رخواست همراه مبلغ و شماره تلفن به ایمیل زیر
    arzan-dollar@protonmail.com
    محل دریافت = تهران - میدان فردوسی

  • ناشناس ارسالی در

    به نظرمن دلارواقتصادبازاررکودی خواهدبود

  • مجید رهنما ارسالی در

    به نظر من دلار شب و روز عید خیلی ارزان خواهد شد

    • ناشناس ارسالی در

      به نظر من گفته استاد مجید رهنما کاملا درست میباشد

ارسال نظر