|
کدخبر: 146412

خداحافظی ترامپ و ریزش قیمت دلار / آینده نرخ ها چه می‌شود؟

دلار با سنگین‌ترین افت از ۱۲آذرماه به قعر قیمتی ماه دی رفت.

اقتصاد خداحافظی ترامپ و ریزش قیمت دلار / آینده نرخ ها چه می‌شود؟

چنین رکوردی به معنای آن است که یکبار دیگر فروشندگان قدرت را در بازار ارز به‌دست گرفته‌اند. ادامه افزایش فعالیت فروشندگان می‌تواند زمینه‌ساز ایجاد کف‌های قیمتی جدید برای دلار شود. با این حال، برخی نوسان‌گیران به‌دنبال آن هستند که کف جدید بازار را در کانال ۲۵ هزار تومانی تعریف کنند. دلار در صورتی می‌تواند به‌سوی کانال ۲۴ هزار تومانی برود که بازیگران حواله‌ای، حداقل زمینه‌ساز نزول درهم به زیر مرز ۷ هزار تومان شوند.

اعلام رسمی پیروزی بایدن، قیمت سکه و دلار را در بازار داخل با سرعت بیشتری پایین برد. روز پنج‌شنبه، اسکناس امریکایی ۴۰۰ تومان از ارزش خود را از دست داد و با نزول به زیر سطح ۲۵ هزار و ۵۰۰ تومانی در محدوده ۲۵ هزار و ۴۵۰ تومان قرار گرفت. این سنگین‌ترین افت اسکناس امریکایی از ۱۲ آذرماه بود و زمینه‌ساز ثبت کمترین قیمت دی ماه این ارز شد. در بازار سکه هم این فلز گرانبها نه تنها نتوانست مرز ۱۲میلیونی را حفظ کند که تا محدوده ۱۱‌میلیون و ۷۵۰ هزار تومان پایین رفت. سکه مدت‌ها بود که طی یک روز ۳۵۰ هزار تومان از ارزش خود را از دست نداده بود. آخرین بار این اتفاق در اوایل آذرماه رخ داده بود. برخی فعالان عنوان می‌کنند، بازار از روز چهارشنبه که اطمینان بیشتری نسبت به پایان کار ترامپ پیدا کرد، فروشنده شد؛ افزون بر این، پیروزی دموکرات‌ها در مجلس سنا نیز شماری از معامله‌گران را نسبت به برداشته شدن تحریم‌ها خوش‌بین‌تر کرد. در چنین شرایطی، گروهی در بازار باور دارند که با توجه به تغییر بیشتر سمت و سوی انتظارات، فروش‌های بیشتری در ابتدای هفته جاری صورت خواهد گرفت و در نتیجه کف‌های جدید قیمتی برای سکه و دلار به ثبت خواهد رسید.

دو نگاه متناقض به آینده دلار

گروهی از فعالان معتقدند، کف قیمت اسکناس امریکایی در همین هفته مشخص خواهد شد و پس از آن، بازیگران ارزی با آرامش بیشتری خریدهای خود را از سر خواهند گرفت. در واقع این گروه، باور دارند اگر این هفته افتی رخ دهد، موقت است و به‌دنبال آن، خریدهای ارزی بیشتر خواهد شد. به اعتقاد آنها، بسیاری از خریداران منتظر مشخص شدن تکلیف ترامپ بودند و پس از یک نزول قیمتی، از آن جا که احتمال زیادی نمی‌دهند، در امسال اتفاق خاص دیگری رخ دهد، خریدهای خود را انجام خواهند داد.

در مقابل این گروه، افرادی حضور دارند که اعتقاد دارند، موج دوم نزول دلار شروع شده است. این گروه باور دارند که موج سومی نیز در راه خواهد بود. موج سوم از نگاه آنها زمانی شروع خواهد شد که گمانه‌زنی‌ها پیرامون مذاکره ایران و امریکا در دوران بایدن افزایش پیدا کند. از زاویه دید این دسته، دلار دیگر مکان امنی برای سرمایه‌گذاری نیست و به واسطه کاهش ریسک‌های سیاسی، معامله‌گران بزرگ به‌تدریج از این بازار خارج خواهند شد.

تلاش برای نگهداری مرز حمایتی دلار

گروهی از معامله‌گران از همان آغاز بحث اعلام رسمی بایدن به‌عنوان پیروز انتخابات امریکا و برد دموکرات‌ها در انتخابات مجلس سنا، سعی می‌کردند، این دیدگاه را برجسته کنند که بازار برد بایدن را پیشخور کرده است و دیگر این مسئله نمی‌تواند، موقعیت خرید و فروش معامله‌گران را تحت‌تاثیر قرار دهد. آنها اعتقاد داشتند از این پس بازار به دو اتفاق واکنش نشان خواهد داد: اخبار مربوط به مذاکره یا عدم‌مذاکره ایران و امریکا و تعیین‌تکلیف FATF در مجمع تشخیص مصلحت نظام. این گروه تلاش می‌کردند این پیام را به بازار منتقل کنند که خبری از افت بیشتر قیمت دلار در هفته جاری نخواهد بود و قیمت در کانال ۲۵ هزار تومانی حفظ خواهد شد. با این حال، حداقل وضعیت بازار در دو روز انتهایی هفته نظر این گروه را تایید کرد، مخصوصا اینکه ممکن است روند نزولی در ابتدای هفته جاری نیز ادامه پیدا کند.

در کنار این، به‌نظر می‌رسد وضعیت بازار ارز در هفته‌های آتی پیچیده‌تر از گمانه‌زنی‌ها و بیشتر تحت‌تاثیر گشایش‌های آتی باشد. به‌عنوان مثال، اگر ایران به بخشی از منابع ارزی بلوکه‌شده خود در عراق یا کره دسترسی پیدا کند، به راحتی می‌تواند سمت عرضه بازار را بسیار تقویت کند و در نتیجه قیمت‌ها دچار افت سنگین شوند. البته عده‌ای از معامله‌گران اعتقاد دارند، بازارساز برای حمایت از بازار سهام، تن به افت شدید قیمت‌ها نخواهد داد و عده‌ای هم باور دارند، اساسا ارزش ذاتی دلار در محدوده ۲۲ تا ۲۴ هزار تومان است. با این حال، آزادسازی منابع بلوکه شده می‌تواند معادلات بسیاری از معامله‌گران را تغییر دهد.

در چنین شرایطی، به‌نظر می‌رسد برخی از معامله‌گران ارزی ترجیح دهند که تا زمان مشخص شدن وضعیت تحریم‌ها، حداقل با احتیاط اقدام به خرید کنند. به این نکته نیز باید اشاره کرد که بازار طی روزهای بعد به‌تدریج از فاز برد بایدن و عبور از فشار حداکثری خارج خواهد شد. از آن زمان به بعد، به‌نظر می‌رسد شرایط عرضه و تقاضای واقعی تا مدتی جهت قیمت را تعیین کند و بنابراین در هفته جاری دامنه نوسانات قیمت دلار کمی بیشتر از هفته گذشته باشد. برنده این وضعیت، احتمالا معامله‌گرانی هستند که با حد ضرر و سود مشخص، اقدام به خرید و فروش ارز خواهند کرد.

منبع: دنیای اقتصاد

ارسال نظر