|
کدخبر: 133199

آخرین قیمت دلار / واکنش بازار به پیروزی بایدن چه خواهد بود؟

در روزهای اخیر حجم‌های خرید دلار در بازار پایین آمده است و عده بیشتری تمایل پیدا کرده‌اند که ارز خود را به فروش برسانند. این در حالی است که دلار دیروز دو هزار تومان از ارزش خود را از دست داد. اما آخرین قیمت دلار تا پیش از شروع امروز چقدر بود؟

آخرین قیمت دلار تا پیش از شروع بازار امروز و اعلام پیروزی بایدن در انتخابات ۲۰۲۰ امریکا یکشنبه ۱۸ آبان ۹۹ چقدر بوده و چه سیگنال‌هایی از اخبار رسمی برای این بازار قابل مشاهده است؟

دلار روز شنبه ۲ هزار تومان از ارزش خود را از دست داد و با نزول از کانال‌های ۲۶ و ۲۵ هزار تومانی به بهای ۲۴ هزار و ۸۰۰ تومان رسید. در روزهای اخیر حجم‌های خرید دلار در بازار پایین آمده است و عده بیشتری تمایل پیدا کرده‌اند که ارز خود را به فروش برسانند. با این حال‌ عده‌ای هم معتقدند که قیمت‌های کنونی برای خرید مناسب است و در بازار تا حدی فعال شده‌اند.

با این حال تعداد آنها بسیار کمتر از فروشندگان است و هیجان خرید خاصی نیز در بازار وجود نداشت.

این در حالی بود که برخی ازدارندگان دلار از بعدازظهر چهارشنبه از هراس افت بیشتر قیمت‌ ها، مرتب در موقعیت فروش قرار گرفته‌اند. در واقع پیشروی بایدن در ایالت‌های مختلف در انتخابات ریاست جمهوری امریکا، انتظارات ارزی در بازار داخلی را تحت تاثیر قرار می‌داد و موجب می‌شد که دلار کانال‌های قیمتی خود را یک به یک از دست بدهد.

صبح چهارشنبه پیروزی ترامپ در ایالات اوهایو، تگزاس و فلوریدا موجب شده بود که قیمت دلار حتی بالای مرز ۳۰ هزار تومانی معامله ‌شود، ولی از ظهر چهارشنبه تا حدی تردیدها نسبت به نتایج انتخابات ریاست جمهوری امریکا بالا رفت؛ بایدن در ایالت ویسکانسین جلو افتاد و گفته می‌شد که با شمارش آرای پستی در میشیگان هم از ترامپ پیشی خواهد گرفت.

همین اتفاق موجب شد که دلار به کانال ۲۹هزار تومانی بازگردد. واکنش بازار به انتخابات امریکا در روز پنج شنبه و شنبه با شدت بیشتری ادامه یافت. دلار در این بازه زمانی ۵ کانال قیمتی را از دست داد و بیش از ۵ هزار تومان ارزان‌تر شد. با وجود این ریزش، عده‌ای از معامله‌گران اعتقاد دارند که قیمت دلار افت بیشتری را نیز تجربه خواهد کرد؛‌ آنها باور دارند، الگوی ریزش این ارز شبیه به سال ۹۷ خواهد بود. در آن مقطع زمانی، دلار پس از برخورد به محدوده ۱۹ هزار تومانی باریزش سنگینی مواجه شد و به‌تدریج تا مرز ۱۰ هزار تومانی عقب‌نشینی کرد.

ریزش تدریجی در بازار

روز شنبه معامله‌گران دلار تا اواسط روز سعی زیادی کردند که قیمت اسکناس امریکایی را در کانال ۲۵ هزار تومانی نگه دارند. با این حال، به‌تدریج، افزایش فروش‌ها موجب شد که معامله‌گران از موقعیت خرید عقب‌نشینی کنند و بازار آمادگی ورود به کانال پایین‌تر را پیدا کرد.

این اتفاق در حالی رخ داد که بسیاری از فعالان انتظار داشتند که قیمت دلار به یکباره روز شنبه در واکنش به نتایج انتخابات امریکا تا مرز ۲۰ هزار تومان کاهش پیدا کند. با این حال، به نظر می‌رسد بازار با احتیاط بیشتری نسبت به انتظار این گروه از فعالان رفتار کرد. عده‌ای هم اعتقاد دارند، معامله‌گران زیادی دلارهای بالا خرید روز چهارشنبه روی دستشان مانده است و تا جایی که بتوانند در برابر ریزش قیمت‌ها مقاومت خواهند کرد.

منبع: دنیای اقتصاد

ارسال نظر