|
کدخبر: 146681

قالیباف: ارز ترجیحی باید حذف شود

مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه برجام برای ما توافقنامه‌ای مقدس نیست، اعلام کرد: بازگشت امریکا به برجام برای ما اهمیتی ندارد بلکه برای ما فقط و فقط رفع عملی و قابل لمس تحریم‌ها موضوعیت دارد.

اقتصاد قالیباف: ارز ترجیحی باید حذف شود

محمد باقر قالیباف در نطق پیش از دستور خود در جلسه علنی صبح امروز(یکشنبه، ۲۱ دی ماه) مجلس گفت:

برای همگان آشکار شد، راهبرد اصلی کشور در مواجهه با دشمن، بی‌اثر کردن تحریم‌ ها است که مقدمه رفع تحریم‌ها نیز محسوب می‌شود و برای رفع تحریم‌ها نیز باید تولید قدرت کرد.

برجام برای ما توافقنامه‌ای مقدس نیست بلکه با شروطی مورد پذیرش جمهوری اسلامی قرار گرفته تا تحریم‌ها را رفع کند، لذا بازگشت امریکا به برجام برای ما اهمیتی ندارد بلکه برای ما فقط و فقط رفع عملی و قابل لمس تحریم‌ها موضوعیت دارد.

ما بدون اینکه بدنبال خروج از برجام باشیم، براساس مواد ۳۶ و ۳۷ برجام حق داریم در برابر اجرا نشدن تعهدات طرف مقابل، تعهدات خودمان را اجرا نکنیم، لذا با قاطعیت اعلام می‌کنیم ایران زمانی تعهدات خود را اجرا می‌کند که آنها نیز تعهدات خود را عمل کنند و همه تحریم‌های برجامی و دستورات اجرایی رئیس‌جمهوری امریکا را رفع کنند.

 امضای بایدن هم برای ما تضمین نیست و تجربه بدعهدی دوره دولت اوباما-بایدن نشان داد که نباید به رفع حقوقی و کاغذی تحریم‌ها دلخوش کرد. از نظر مردم ایران، زمانی تحریم ها، برداشته شده است که بتوانیم نفت خود را بفروشیم و با ارز حاصل از فروش آن از طریق سازوکار رسمی بانکی، نیازهای مردم ایران را تامین کنیم و تولیدکنندگان و بازرگانان ما در دنیا تجارت کنند در این صورت ایران به تعهدات خود در چارچوب برجام عمل می‌کند.

انتقاد از دلار ۴۲۰۰ تومانی

در حالی که مجلس فرصت‌سازی برای رفع تحریم‌ها را در دستور کار خود قرار داده است، ریل‌گذاری برای بی‌اثرکردن تحریم‌ها را راهبرد اصلی خود می‌داند که مهم‌ترین اقدام تاکید بر اصلاح ساختار بودجه بعنوان سند مالی کشور است.

البته لایحۀ بودجه‌ ارائه شده توسط دولت به نحوی تنظیم شده است که بیشترین عواید و منافع نصیب دلال‌ها و سودجویان خواهد شد و ثمره کسری بودجه‌ آن برای مردم چیزی جز تورم سنگین و گرانی افسارگسیخته نیست.

توزیع میلیاردها دلار ارز ترجیحی، نه تنها مانع گران شدن کالاها نشده است که مستقیما جیب و سفرۀ مردم را هدف گرفته بود؛ چرا که منابع ارزی کشور که می‌توانست مستقیماً به بهبود معیشت مردم و پر شدن سفرۀ آنان کمک کند، به نحوی توزیع شد که دلال‌ها و رانت خوارها را چاق‌تر کرد.

مجلس می‌خواهد این رویه نادرست را اصلاح کند و این یارانه کالاهای اساسی را مستقیم در انتهای زنجیره به خود مصرف‌کننده بدهد.

البته دلسوزانی هم ممکن است نگران باشند که به آنها اطمینان خاطر می‌دهم که قیمت ارز روی هیچ کاغذی به‌صورت دستوری تعیین نمی‌شود و اگر قیمت اینچنین بود، مسئولان بانک مرکزی باید به سرعت و سهولت از این امکان استفاده می‌کردند.

منبع: ايسنا

ارسال نظر