|
کدخبر: 146604

چند علت برای افزایش قیمت ارز و طلا

یوسف کاووسی- مدیر کل پیشین بازرسی بانک مرکزی

معمولاً در اواخر سال میلادی و حول‌وحوش آن و نزدیک شدن به پایان سال شمسی تقاضای ارز برای مبادلات و تسویه معاملات زیاد می‌شود.

اتفاقات مطرح‌شده در بودجه ۱۴۰۰ نشان از اختلاف شدید دولت و مجلس خصوصاً در خصوص نرخ ارز دارد و می‌تواند منشا نگرانی مضاعف در بین فعالان اقتصادی شود و انتظارات تورمی که می‌تواند در بین مردم و فعالان اقتصادی شکل بگیرد. با تصویب نرخ ۱۷۵۰۰ می‌توان انتظار رشد پایه پولی و رشد نقدینگی و بالطبع رشد تورم را داشت چراکه علاوه بر نرخ تسعیر نرخ پایه گمرک هم از ۴۲۰۰ به ۱۷۵۰۰ یعنی ۴ برابر اضافه تغییر می‌کند.

کاووسی

تصویب قانون راهبردی مجلس برای رفع تحریم‌ها که مورد اختلاف دولت و مجلس بود می‌تواند نسبت به تشدید تنش در سطح جهانی و نزدیکی اروپا با امریکا منجر شود.

در خصوص آغاز غنی‌سازی ۲۰ درصد در اجرای قانون مجلس تمام دنیا نسبت به آن موضع منفی داشتند. حتی روسیه و چین هشدار دادند که نسبت به این سیاست تجدیدنظر کنید تا با آغاز به کار دولت بایدن موانع گفت‌وگو وبازگشت به برجام کمتر شود.

پیش‌نویس طرحی در مجلس که با درز اطلاعات آن معلوم شد حذف اسراییل تا سال ۱۴۲۰ باید در دستور کار دولت قرارگیرد ونسبت به اجرایی شدن آن اقدام کند!

کاری مشابه مانور آقای احمدی‌نژاد در خصوص هولوکاست که نتیجه آن بعداز ۱۲ سال ب رهمه مشهود شد که ائتلاف عربی عبری غربی رشد پیدا کرد و جان گرفت.

تصویب قوانین کارشناسی نشده و ضدتوسعه در مجلس مشابه قانون مالیات بر خانه‌های خالی و خانه و خودروهای لوکس که گروهی از برخورداران جامعه را هدف قرارداده که به جای توسعه سرمایه‌گذاری در بخش مسکن که ۱۵۰ صنعت را زیرشاخه خود دارد نتیجه آن ناامنی و خروج سرمایه‌ها از کشور و سرمایه‌گذاری در کشورهای مجاور و غربی است.

تصویب قوانین مالیاتی و افزایش مالیات برپایه‌های موجود جهت تأمین کسری بودجه دولت که ناامنی فعالان اقتصادی را به دنبال دارد و در پی آن خروج از تولید و تبدیل سرمایه به ارز وخروج از کشور خواهد بود.

زمزمه وضع مالیات بر سود سپرده‌های بانکی و سود سهام و افزایش کارمزد معاملات سهام

دست‌کاری در شاخص‌های بورس با انواع روش‌ها و نتیجه آن ریزش شاخص از ۲۲۰۰ به زیر۱۳۰۰ وخروج پول از بازار سرمایه و ناامنی و بی‌اعتمادی به دولت و بازار بورس و ورود به بازار ارز و طلا و نهایتاً خروج ارز از کشور

اختلاف‌نظر تیم اقتصادی دولت با استقرار وزیر صمت جدید و اضافه کردن ارز اشخاص و ارز متقاضی به سامانه جامع تجارت و سامانه نیما و در نتیجه کنار گذاشتن بانک مرکزی از چرخه تصمیم‌گیری و ورود تقاضا به بازار آزاد

این‌ها نمونه‌هایی از مواردی است که بازار ارز را در روزها و هفته‌های آتی تحت تأثیر قرار می‌دهد و می‌توان انتظار افزایش قیمت را داشت هرچند که با اتفاقات امریکا ارزش جهانی دلار موقتاً با کاهش روبه‌رو شده است.

نویسنده: یوسف کاووسی

ارسال نظر