|
کدخبر: 144206

قیمت‌‌ های کلیدی در بازار سکه

در بازار امروز سکه سه قیمت کلیدی وجود دارد که شکست هر کدام از آنها می‌تواند روند بازار را تعیین کند.

اقتصاد قیمت‌‌ های کلیدی در بازار سکه

سکه بازان با هر حربه‌ای بود، اجازه ندادند این فلز گران‌بها سطح حمایتی ۱۱ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان را از دست بدهد؛ آنها به حفاظت از سطح حمایتی اکتفا نکردند و در معاملات پشت خطی روز یک‌شنبه، سعی کردند قیمت را بالای محدوده ۱۱ میلیون و ۹۰۰ هزارتومانی نگه‌دارند. افزایش خریدها در معاملات پشت خطی نشان‌گر آن بود که سکه بازان می‌خواهند یک‌بار دیگر مرز ۱۲ میلیون تومانی را مورد آزمون قرار بدهند و در صورت توان حتی به ورای آن صعود کنند. بااین‌حال، برخی از معامله گران اشاره می‌کردند که انتظار رشد زیادی برای سکه را ندارند و تلویحاً اشاره می‌کردند که به دنبال خالی کردن سکه‌های خود بالای مرز ۱۲ میلیون تومان هستند.

حباب سکه خبر از خروج تقاضا می‌دهد

این هفته بازار جهانی طلای جهانی تعطیل است و درنتیجه سکه بازان نمی‌توانند روی حمایت این متغیر حساب کنند. در بازار ارز داخلی هم معامله گران قدرت زیادی نشان نداده‌اند که دلار را دچار افزایشی خاصی کنند. صحبت‌های بازیگران باتجربه بازار نشان می‌دهد که سکه پشتوانه محکمی برای افزایش قیمت ندارد، ولی دارندگان این فلز گران‌بها حاضر نیستند به‌راحتی در موقعیت فروش قرار بگیرند. وضعیت حباب سکه هم به‌گونه‌ای نیست که از افزایش قیمت این فلز گران حمایت خاصی بکند. ارزش بازاری سکه هم چنان بیش از ۴ درصد از ارزش ذاتی آن است و رفتار حبابی این فلز گران‌بها خبر از ورود تقاضای جدید نمی‌دهد. حباب سکه در یک ماه گذشته به‌طور مرتب در حال کاهش بوده است، مسئله‌ای که بیشتر نشان از خروج تقاضا از بازار دارد. در بازار نیم‌سکه نیز چنین روندی وجود دارد، به‌طوری‌که حباب آن به زیر ۹ درصد رفت و ممکن است حتی بیشتر نیز کاهش پیدا کند.

سکه۱

قیمت‌های کلیدی در بازار سکه

در بازار سکه برخی معامله گران از عدد تراز سخن می‌گویند عدد تراز عددی است که روند معاملات بالا و پایین آن می‌تواند جهت بازار را از دید این گروه تعیین کند.

در بازار امروز عدد تراز ۱۱ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان عنوان می‌شود اگر قیمت سکه بالای این عدد تراز بماند ابتدا با مقاومت ۱۱ میلیون و ۹۰۰ هزار و در صورت شکست آن به بالای مرز ۱۲ میلیون تومان می‌تواند برسد. قیمت سکه در معاملات پشت خطی مرز نخست مقاومت را شکست اما باید دید هیجان معاملات مجازی به بازار واقعی سرایت می‌کند.

زیر عدد تراز ۱۱ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان نیز عدد مهم ۱۱ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان قرار دارد. از دید معامله گران حفظ این خط به معنی برگشت بازار به مسیر صعود است اما نگاه معامله گران بنیادی از این دیدگاه پشتیبانی نمی‌کند. این گروه عقیده دارد در بازار دارایی چشم‌انداز رشد در میان با حمایت‌های محکمی روبه‌رو نیست. کاهش قیمت مسکن در ماه آذر سیگنال مهمی برای این گروه تلقی می‌شود. این روند نشان داد تعدیل در بازارهای دارایی شروع‌شده و تقاضای پناهگاهی در حال خروج از بخش دارایی‌ها است. حداقل اگر خروج به‌طور کامل اتفاق نیفتاده ورودی بازار به دلیل انتظار بهتر شدن اوضاع کم شده است. ازاین‌رو گروه دوم تأکید دارد نوسان بازار سکه روزانه شده و شاهد موج‌های بلند چند وقت پیش نخواهیم بود.

منبع: اقتصاد نیوز

ارسال نظر