|
کدخبر: 143789

سه مانع کاهش قیمت سکه

سکه برای اینکه با سرعت زیادی افزایشی شود، سه مانع را در مقابل خود می‌بیند.

«وضعیت هشدار در بغداد به بالاترین سطح خود رسیده است». خبرهایی مشابه با این عنوان، از اواخر روز جمعه، به میزان زیادی در کانال‌های اطلاع رسانی معامله گران منتشر شد. طبیعتا هدف از انتشار وسیع این اخبار بود که سطح نگرانی معامله گران بالا رود و خریدهای سکه و ارز افزایش پیدا کند.

با این حال، قیمت سکه برای اینکه با سرعت زیادی افزایشی شود، سه مانع را در مقابل خود می‌بیند. نخستین مانع، حباب این فلز گران بهاست؛ فلز گران بهای داخلی در انتهای هفته گذشته حدود ۵۰۰ هزار تومان حباب داشت و در واقع نزدیک به ۵ درصد بالاتر از ارزش ذاتی خود معامله می‌شد.

دومین مانع برای قیمت سکه، افزایش فروش‌ها در نزدیکی محدوده ۱۲ میلیون و ۲۰۰ هزار تومانی است. به عبارت دیگر، ممکن است سکه در واکنش به اخبار و نگرانی‌های سیاسی حتی به بالای ۱۲ میلیون تومان برود، ولی برای عبور از مقاومت ۱۲ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان دشواری‌های زیادی دارد.

سومین مانع سکه، تعطیلی بازار طلای جهانی است؛ این مسئله موجب می‌شود که سکه بیشتر از همیشه به روند دلار متکی باشد. اسکناس امریکایی هم به طور خاص در چهار هفته اخیر، توان عبور از سطح ۲۶ هزار و ۳۰۰ تومان را نداشته است، در نتیجه بازیگران بازار سکه دشوار است که با تکیه بر متغیر دلار بخواهند خریدهای خود را بسیار شدت ببخشند.

به گفته برخی فعالان، ممکن است سکه در واکنش به نگرانی‌های سیاسی تا حدی افزایشی شود، ولی نمی‌توان گفت که این افزایش باعث ثبت رکوردهای جدید در بازار شود. اگر تنش‌ها در عراق ادامه پیدا نکند، حتی احتمال افت سکه نیز وجود خواهد داشت.

تغییر حباب به روز قبل

میزان حباب(درصد)

مقدار حباب(تومان)

قیمت واقعی

 

91695-

۴.۲۳

 ۴۸۵٬۰۵۹

۱۱٬۴۶۴٬۹۴۱

سکه امامی

39154

۹.۸۷

 ۵۶۵٬۷۳۴

۵٬۷۳۴٬۲۶۶

نیم سکه

5123-

۴۶.۳۶

۱٬۳۳۰٬۳۶۷

۲٬۸۶۹٬۶۳۳

ربع سکه

2668-

۶۶.۱۹

۹۳۵٬۹۳۳

۱٬۴۱۴٬۰۶۷

سکه گرمی

منبع: اقتصاد نیوز

ارسال نظر