|
کدخبر: 142112

دلار به زیر ۲۶ هزارتومان رسید

دلار امروز بخش مهمی از رشد دیروز را از دست داد و به زیر مرز ۲۶ هزار تومان برگشت. به عقیده برخی فعالان بازار ارز، دیروز دلار بیشتر حول برخی جوسازی‌ها صعود کرد و به سیگنال‌های مثبت از امکان گشایش اقتصادی بی‌توجه بود. بر این مبنا باید بازگشت دلار به زیر مرز روانی ۲۶ هزار تومان را به نوعی بازگشت دلار به مدار انتظارات دانست.

اقتصاد دلار به زیر ۲۶ هزارتومان رسید

 در سوی مقابل اما دیدگاه افزایشی‌های بازار ارز متفاوت است. همانطور که در مطلب «راز بی‌محلی دلار و نفت به احیای برجام» بررسی کردیم، گروهی سیگنال‌های برجامی اخیر را پیشرفتی در مسیر مذاکرات هسته‌ای ندانسته و عقیده دارند اولا هنوز ابهامات بسیاری در این خصوص وجود دارد و ثانیا حتی احیای توافق، بیشتر روند صعودی دلار را کند می‌کند و نمی‌تواند جلوی آن را بگیرد.

چراکه اقتصاد تورمی ایران همچنان نرخ‌های بالاتر ارزی را توجیه می‌کند. از این رو بر اساس این دیدگاه، صرفا برخی خوشبینی‌ها موجب می‌شود نرخ ارز در محدوده ۲۵ هزار تومان باقی بماند و صرفا رشد قابل توجهی نداشته باشد.

اما نکته جالب معاملات امروز بازار ارز آن بود که ظهر امروز نرخ فروش دلار صرافی ملی ۲۵ هزار و ۹۰۰ تومان اعلام شد که نسبت به نرخ ۲۵ هزار و ۸۵۰ تومانی بازار آزاد بیشتر بود. چنین اتفاقی را به ندرت در بازار ارز شاهد هستیم و حتی در دوره اخیر که بانک مرکزی فاصله نرخ‌های رسمی و آزاد را به حداقل رسانده، کمتر مشاهده می‌شود که نرخ صرافی در سطحی پایین‌تر از بازار تهران باشد. عدم واکنش عجولانه بازارساز به کاهش قیمت‌ها، می‌تواند در ایجاد ثبات در بازار ارز موثر باشد و همین مسئله زمینه افت بیشتر نرخ را فراهم سازد.

منبع: بورسان

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها