|
کدخبر: 141179 شاپور پشابادی

اختصاصی گسترش‌نیوز:

تب پرورش بز سانن فروکش کرد + قیمت

کارشناس و پرورش‌دهنده بز سانن: نمی‌توان گفت که بازار بز سانن، رونق چند سال گذشته را دارد. تا دو سال قبل، همه از سودآوری بسیار زیاد این نوع بز حرف می‌زدند اما اکنون شرایط تغییر کرده است.

اقتصاد تب پرورش بز سانن فروکش کرد + قیمت

آیا بازار پرورش بز سانن مثل قبل داغ است؟ در حال حاضر قیمت بز سانن چقدر است؟ در دو روش اصلی پرورش بزن سانن، چگونه عمل می‌شود؟ برای یافتن پاسخ این سوالات با گسترش‌نیوز همراه باشید.

اغراق زیاده از حد در تبلیغات

به دست آوردن سودهای آنچنانی و سریع باعث هجوم افراد به بازارهایی می‌شود که قبلاً تجربه زیادی در آن نداشته‌اند. پرورش نژادهای سانن و آلپاین، زمانی طرفداران زیادی داشت اما اکنون از این تب و تاب کاسته شده است. حسین کرمی، پرورش‌دهنده بز سانن به خبرنگار گسترش‌نیوز گفت: «نمی‌توان گفت که بازار بز سانن رونق چند سال گذشته را دارد. تا دو سال قبل، همه از سودآوری زیاد این نوع بز حرف می‌زدند اما شرایط تغییر کرده است. بز سانن نژاد خوبی است اما در تبلیغات، درباره مقدار شیری که تولید می‌کنند اغراق می‌شود. بسیاری از افراد به پشتوانه همین تبلیغات به پرورش این نژاد مشغول شده بودند اما انتظارشان برآورده نشده و اکنون فهمیده‌اند که بخش زیادی از این تبلیغات واقعیت ندارد. در حال حاضر قیمت سانن و آلپاین نر به ترتیب حدود ۱۲ و ۱۴ میلیون تومان است».

دو روش اصلی پرورش

سانن در مقایسه با نژادهای بومی، نرخ بهره‌وری بالایی دارد. سازگاری آن با اقلیم ایران هم باعث شده است که پرورش‌ آن در سال‌های اخیر تشویق شود. سرمایه اولیه کم، تغذیه به مراتب ارزان‌تر، کیفیت بالای شیر و لبنیات تولیدی، امکان پرورش در فضای باز و روستایی و نرخ بالای زاد و ولد تنها تعدادی از مزایای این نژاد است. سانن معمولاً به دو روش پرورش داده می‌شود: خالص و آمیخته‌گری.

در روش اول تمام بزهای گله، سانن خالص هستند. اگر دنبال بالاترین درجه کیفیت هستید از همین روش استفاده کنید چون به این ترتیب خلوص گله حفظ می‌شود، از ورود نژادهای دیگر به گله جلوگیری می‌شود تا کمیت و کیفیت تولید شیر و محصولات پروتئینی دیگر به حداکثر برسد. حسن مهم دیگر این روش آن است که بعد از یک سال می‌توانید حیوان را به‌عنوان مولد به بالاترین قیمت بفروشید. سانن‌ها معمولاً بعد از هشت ماه به سن باروی می‌رسند.

البته استفاده از این روش به آن معنا است که به سرمایه اولیه زیادی نیاز دارید. برای همین است که بیشتر استفاده‌کنندگان این روش، مجتمع‌های پرورش و کارخانجات لبنی هستند. عیب بزرگ دیگر آن است که احتمال بروز همخونی در گله‌ و شیوع مشکلاتی مثل نارسایی‌های قلبی به شدت افزایش می‌یابد. دامداران برای جلوگیری از بروز این مشکل معمولاً هرچند سال یک بار بزهای نر را جایگزین می‌کنند.

گله بعد از چند نسل خالص می‌شود

نه فقط در کشور ما بلکه در بیشتر نقاط جهان از روش آمیخته‌گری استفاده می‌شود. همانطور که از اسم آن پیداست در این روش از ماده‌های بومی استفاده می‌شود که تولید شیر متوسطی دارند. بزهای نر از نژاد خالص انتخاب می‌شوند. ابتدا نرهای سانن به گله منتقل می‌شوند و همه نرهای دیگر خارج می‌شوند. به این ترتیب بزغاله‌های نسل اول ۵۰ درصد از ژنتیک سانن و ۵۰ درصد از ژنتیک نژاد بومی را به ارث می‌برند. این درصد در نسل دوم به ۷۵ درصد خواهد رسید. به این ترتیب گله بعد از چند نسل به سانن خالص تبدیل می‌شود. استفاده از این روش نه تنها سرمایه اول را به حداقل می‌رساند بلکه قابلیت پرورش در فضای باز و کوه‌پیمایی زیاد را به حداکثر می‌رساند. البته در کنار این دو روش می‌توان از تلقیح مصنوعی هم استفاده کرد اما نرخ باروی در این روش به مراتب کمتر از روش طبیعی است. استفاده همزمان از یک نر خالص و تلقیح مصنوعی می‌تواند راه‌حلی بهینه و موثر باشد.

 

  • ناشناس ارسالی در

    بخدا هیچی ارزون نیست از،مرغ تا گوشت گوسف ندی همش الکی گوشت چرخ کرد وقتی میگن ۱۳۰ کجا ارزون شد

  • یوسف ارسالی در

    نه داداش من این تحلیل هاتو بزار در کوزه!!! قیمت خوراک دام بالا شده، هزینه های دامدار چندین برابر شده ولی قیمت گوشت و شیر چی شده؟!؟ مگر مردم مغز خر خوردند که دامداری کنند

  • ناشناس ارسالی در

    خیلی از دامدارها گله هاشون میفروشند عجیب ه ولی خریدوفروش خیلی کنده اگه صادر بشه ح داقل ضرر کنندگان زود میفروشند ضرر زیاد ب الا نمی رود

ارسال نظر