|
کدخبر: 137089

آخرین قیمت دلار پیش از شروع به کار بازار (۹۹/۰۹/۰۴)

دیروز قیمت دلار روند کاهشی خاصی نداشت و سعی می‌کرد خود را به کانال ۲۶ هزار تومانی نزدیک کند. اما آخرین قیمت دلار تا پیش از امروز ۴ آذر ۹۹ چقدر بود؟

اقتصاد آخرین قیمت دلار پیش از شروع به کار بازار (۹۹/۰۹/۰۴)

دیروز قیمت دلار روند کاهشی خاصی نداشت و سعی می‌کرد خود را به کانال ۲۶ هزار تومانی نزدیک کند. روز دوشنبه، دلار حدود ساعت ۳ بعدازظهر در بازار آزاد با قیمت ۲۵ هزار و ۸۰۰ تومان به فروش می‌رفت که ۳۰۰ تومان بالاتر از روز دوم هفته بود.

به گفته فعالان، معامله‌گران در بازار تلاش زیادی کردند که سطح ۲۵ هزار و ۵۰۰ تومانی را برای دلار حفظ کنند. گفته می‌شود دلار تا زمانی که زیر سطح ۲۶ هزار تومانی قرار دارد، در معرض نزول بیشتر است، ولی درصورتی که سطح ۲۵ هزار و ۵۰۰ تومانی را از دست بدهد، حتی می‌تواند با سرعت بیشتری نزولی شود و به سوی ابتدای کانال ۲۴ هزار تومانی حرکت کند.

بازارساز هم به‌نظر می‌رسید دیروز بیشتر تمایل داشت که قیمت را در همان کانال ۲۵ هزار تومان نگه دارد و اجازه بازگشت به بالای ۲۶ هزار تومان را ندهد. حدود ساعت ۳ بعدازظهر صرافی‌های بانکی نرخ فروش دلار را ۲۵ هزار و ۵۰۰ تومان درج کرده بودند که فاصله ۳۰۰ تومانی با قیمت بازار داشت.

به گفته فعالان، معامله‌گران غیررسمی از انتشار خبرهای منفی برای مقابله با افت قیمت دلار استفاده می‌کردند؛ عده‌ای حمله یمن به عربستان را برجسته و گروهی سعی می‌کردند روی احتمال حمله نظامی به تاسیسات اتمی ایران مانور دهند.

با این حال، بازار هر دو خبر را چندان جدی نگرفت و واکنش زیادی نشان نداد. این مساله نشان می‌داد که شاید اخبار هم دیگر مانند گذشته بر انتظارات افراد اثر ندارد. معامله‌گران به‌نظر می‌رسید در انتظار خروج ترامپ از کاخ سفید و آمدن بایدن هستند و تا آن زمان تا اتفاق خاصی رخ ندهد، به راحتی موقعیت خرید درازمدت نخواهند گرفت. در این میان، عده‌ای باور دارند، معامله‌گران افزایشی روی افزایش تقاضا در آستانه ماه ژانویه حساب کرده‌اند.

به طور سنتی در آستانه سال نوی میلادی تقاضا برای دلار توسط شرکت‌های تجاری و افراد عادی بالا می‌رود. با این حال، به‌نظر می‌رسد با توجه به شیوع ویروس کرونا این بار خبری از سفرهای افراد عادی نباشد و حداقل از این ناحیه به بازار فشار زیادی وارد نشود. گروهی از افزایشی‌ها هم اعتقاد دارند که قیمت دلار به ارزش بنیادی خود نزدیک شده و در صورتی که نقدینگی با همین سطح از سرعت به رشد خود ادامه دهد، دلار را هم با خود به سوی سطوح بالاتر خواهد برد. امید بازیگران کاهشی البته به کاهش تحریم‌ها و آغاز دوباره فروش نفت در شرایط عادی است. آنها اعتقاد دارند، جنس شوک دلار در سال ۹۹ از سمت عرضه ارز و تضعیف آن بوده و در صورتی که صادرات نفت و دسترسی به درآمدهای نفتی آسان‌تر شود، قیمت دلار حتی به سوی سطوح پایین‌تر هم حرکت خواهد کرد.

منبع: دنیای اقتصاد

ارسال نظر