|
کدخبر: 136832

دلار و سکه ارزان شد + آخرین قیمت ها

دومین روز آذرماه زمانی برای قدرت‌نمایی بازارساز ارزی بود. روز یکشنبه، تمایل زیادی برای خرید ارز در بازار وجود نداشت و بیشتر معامله‌گران گرایش به فروش داشتند. اما آخرین قیمت دلار تا پیش از امروز چقدر بود؟

اقتصاد دلار و سکه ارزان شد + آخرین قیمت ها

روز یکشنبه، تمایل زیادی برای خرید ارز در بازار وجود نداشت و بیشتر معامله‌گران گرایش به فروش داشتند. اما آخرین قیمت دلار تا پیش از شروع بازار امروز دوشنبه ۳ آذر ۹۹ چقدر بوده و چه سیگنال‌هایی از اخبار رسمی برای این بازار قابل مشاهده است؟

دومین روز آذرماه زمانی برای قدرت‌نمایی بازارساز ارزی بود. روز یکشنبه، تمایل زیادی برای خرید ارز در بازار وجود نداشت و بیشتر معامله‌گران گرایش به فروش داشتند. به گفته فعالان، بازارساز از همان ابتدای روز با قدرت ظاهر شد تا نشان دهد که در دوران تعطیلات اجازه نمی‌دهد معامله‌گران کوتاه‌مدت، قیمت‌ها را دچار تغییرات شدید مثبت کنند. روز شنبه بازار با کمک نوسان‌گیران خرد حتی تا بالای ۲۶ هزار و ۵۰۰ تومان هم در مقطعی بالا رفت، ولی بازارساز از ساعت ۱۲ ظهر شنبه حضور فعال‌تری پیدا کرد.

دست بالای بازارساز ارزی

روز یکشنبه هم قدرت‌نمایی بازارساز مشهودتر شد. صرافی‌های بانکی قیمت فروش دلار خود را در همان ابتدای روز ۲۵ هزار و ۸۵۰ تومان درج کردند که ۱۰۰ تومان کمتر از روز شنبه بود. این پایان کار کاهشی صرافی‌ها نبود و در ادامه روز چند بار قیمت فروش دلار خود را پایین‌تر آوردند.

ساعت ۳ بعدازظهر، اسکناس آمریکایی بر تابلوی صرافی‌ها ۲۵ هزار و ۵۵۰ تومان قیمت خورد که ۴۰۰ تومان کمتر از روز شنبه بود. افت پله‌پله قیمت دلار بر تابلوی صرافی‌های بانکی در بازار آزاد هم نمود کاهشی داشت؛ هر قدر از ابتدای روز گذشت، تمایل معامله‌گران برای فروش دلار خود بیشتر شد، به‌طوری که در بازار آزاد ساعت ۳ بعدازظهر، دلار با قیمت ۲۵ هزار و ۵۰۰ تومان به فروش می‌رفت که ۶۰۰ تومان کمتر از روز اول آذرماه بود.

در بازار سکه هم قیمت این فلز گرانبها با ۱۵۰ هزارتومان کاهش به بهای ۱۱ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان رسید. افت دلار عامل اصلی کاهش قیمت سکه بود و در روزی که معاملات طلا در بازارهای جهانی صورت نمی‌گرفت، اسکناس آمریکایی زمینه‌ساز افزایش فروش‌های سکه‌بازان شد.

تغییر انتظارات ارزی

به گفته فعالان، تا قبل از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، سمت و سوی انتظارات در بازار ارز همواره افزایشی بود. در شهریورماه و مهرماه همواره هول و ولعی برای خرید ارز وجود داشت، چرا که معامله‌گران هراس داشتند قیمت رشد بیشتری را تجربه کند. با این حال، پس از انتخابات آمریکا، این متغیر کم‌رنگ‌تر شده است. همین مساله توان بازارساز برای قدرت‌نمایی در بازار ارز را بیشتر کرده است.

با این حال، بیشتر تحلیلگران به بازارساز توصیه می‌کنند به جای اینکه به‌دنبال کاهش شدید قیمت‌ها باشد، در مرحله اول پله‌پله قیمت را پایین ببرد و در مرحله بعد به‌دنبال ایجاد ثبات در بازار باشد. حتی اگر بازارساز قیمت دلار را پایین‌تر نبرد و در همین کانال ۲۵ هزار تومان به ثبات برساند، به تدریج خود نوسان‌گیران خسته خواهند شد و اقدام به فروش ارزهای خود خواهند کرد.

در واقع مساله مهم بازار در شرایط کنونی ثبات بازار است تا اینکه قیمت‌ها در چه نقطه‌ای قرار بگیرند. فعالان اقتصادی نیز نیاز به اطمینان در مورد قیمت‌ها دارند تا بتوانند در مورد رفتار آینده خود با اطمینان بیشتری تصمیم بگیرند. در کنار این، نباید از خاطر برد که ثبات قیمت‌ها موجب می‌شود که برخی از معامله‌گران بزرگ نیز به تدریج در موقعیت فروش قرار بگیرند.

البته با توجه به بالا بودن سرعت رشد نقدینگی، ممکن است معامله‌گران بنیادی همچنان تمایل زیادی به فروش ارز نداشته باشند، ولی در سمت و سوی انتظارات تغییراتی در حال رخ دادن است که می‌تواند حداقل افت موقت قیمت‌ها را به‌دنبال داشته باشد.

بازارساز در صورتی که بخواهد قیمت‌ها در بازار برای مدت طولانی‌تری ثبات داشته باشند، نیاز است که سیاست‌های انقباضی را با قدرت بیشتری در پیش بگیرد. در کنار این، نیاز است که بازارهای جایگزین جذاب‌تری به جای سکه و ارز معرفی شوند که مردم سرمایه خود را در آنها قرار دهند. به نظر می‌رسد در حال حاضر زمان مناسبی فراهم شده که جذابیت سپرده‌گذاری در بانک‌ها برای مردم را بیشتر کرد. با این حال، رشد معقول بورس هم می‌تواند به جذب نقدینگی کمک کند. با این حال، افزایش شدید و حبابی ارزش سهم‌ها می‌تواند خود دوباره به‌عنوان موتور محرک انتظارات تورمی عمل کند.

در کنار این، پایان پاندمی کرونا هم می‌تواند موجب افزایش صادرات کشور شده و از این جهت به بهبود درآمدهای ارزی هم کمک کند.

منبع: دنیای اقتصاد
  • آخوند ارسالی در

    جمع کنید این کاهش قیمتتون برا خودتون خوب ه ، چطور افزایش از یازده هزار یهو پرید ۱ ۵ بعدشم ۳۳ هزار کاهش فقط صد تومن؟؟؟ کاهش ندید بهتره نوبخت اعلام کرده دلار ۱۴۰۰ ۱ ۱۵۰۰ چشمم آب نمیخوره اینطور بشه اینجور گ فتن حقوق کارمندا۲۵ درصد اضافه کنن دلار ۱ ۴۰۰ اگه کمتر از صدهزارتومان بود هرچی شما بگید

  • مهدی حسن نیا حکاک ارسالی در

    مسخره کردی کره خر قیمت دلار نجومی بال ا میرود بعد قطره چکانی پایین میآورید و تیتر میزنید دلار ارزان شد . آخه الاغ این چه جور ارزان شدن است .

  • سعید ارسالی در

    چی باعث شده که به این قیمت بگین ارزون؟؟؟
    یکی میگفتش که برا اینکه قیمت چیز یو تو ایران گرون کنن اول سه برابرش میکنن و بعد به بهونه ارزون شدن دو برابر😂😂
    از وضعیت زندگی مردم خبر ندارن😏

  • مهیار ارسالی در

    خدایی ارزون نکنید این صد تومن دویست تومن ارزش نداره همون گرون کنید خیلی بیشتر به نفعه همس ارزون نکنید تو رو خدا فقط نون مردم آجر میشه

ارسال نظر