|
کدخبر: 136071

پیش‌بینی بازار بورس، طلا، ارز و مسکن

آمارها نشان می‌دهد با وجود رشد بی‌سابقه تورم ماهانه در مهر امسال، فعالان ۴بازار سهام، طلا، ارز و مسکن در آبان‌ماه شاهد تخلیه حباب قیمت‌ها بوده‌اند؛ حبابی که در نیمه نخست سال عموما به‌دلیل افزایش ریسک‌های سیستماتیک و تغییر برخی متغیرهای پولی شکل گرفته بود.

اقتصاد پیش‌بینی بازار بورس، طلا، ارز و مسکن

طبق محاسبات، در یک‌ماه گذشته بازده چهار بازار پرمخاطب اقتصاد ایران با نزول همراه بوده و سرمایه‌گذاران در این بازارها بین ۲ تا ۱۷درصد نزول را تجربه کرده‌اند.

البته در این میان کمترین میزان نزول مربوط به بازار مسکن و بورس بوده است. نکته مهم آنکه روند حرکت ۳بازار طلا، ارز و سهام در آبان‌ماه با دو چهره متفاوت روبه‌رو بوده، به‌طوری که بورس در نیمه نخست آبان روندی نزولی را تجربه کرد اما در مقابل بازارهای ارز و طلا به اوج رسیدند و در نیمه دوم این ماه روند کاملا معکوس و با صعود بورس، نزول طلا و ارز آغاز شد.

انتظارات تورمی در نیمه نخست سال به رشد نرخ در بازار‌ها منجر شد. با این حال گویا رسیدن تورم به اوج خود و کاهش ریسک‌های سیستماتیک در یک‌ماه گذشته، همزمان با تحولات بین‌المللی، نوار صعودی رشد بازار‌ها را قطع کرد و به نزول بازار‌ها در آبان‌ماه امسال منجر شد.

به‌زعم تحلیلگران روند صعودی قیمت‌ها در طول امسال عمدتا ناشی از تورم، انتظارات تورمی و افزایش ریسک‌های سیستماتیک بود، طبق آمار میزان تورم ماهانه در مهر‌ماه امسال به رقم بی‌سابقه ۷درصد در طول یک‌ماه رسید که بالاترین میزان تورم ماهانه در ۱۰سال گذشته (به‌جز مهر۹۷) بود.

این میزان تورم نشان می‌دهد هجوم نقدینگی به بازار‌های طلا، سکه، ارز و مسکن بی‌مورد نبوده زیرا سرمایه‌گذاران از قبل پیش‌بینی می‌کردند، نرخ تورم در حال رشد است و از قبل اثر رشد تورم را در محاسبات خود پیش‌خور کردند و برای حفظ ارزش دارایی‌هایشان سراغ تبدیل ریال به دارایی‌های دیگر رفته بودند.

حذف محرک‌ها

هرچند هنوز برخی تحلیل‌های بدبینانه از احتمال تداوم روند رشد تورم در اقتصاد ایران حکایت دارد اما گویا سرمایه‌گذاران معتقدند احتمالا آهنگ رشد از نقطه اوج خود فاصله خواهد گرفت. البته پیش‌بینی‌های بانک جهانی هم نشان می‌دهد، نه در کوتاه‌مدت بلکه در میان‌مدت یعنی تا ۲سال آینده نرخ تورم ایران به ۲۳درصد می‌رسد. این برآورد‌ها گویا در محاسبات تازه سرمایه‌گذاران لحاظ شده و به افت سرمایه‌گذاری در بازار دارایی‌ها منجر شده است.

اما این همه ماجرا نیست به‌نظر می‌رسد، بخش مهم‌تر از دلایل افت بازار‌ها در آبان‌ماه ناشی از کاهش ریسک‌های سیاسی بوده است. از مدت‌ها پیش سایه انتخابات امریکا بر فراز بازار‌های ایران سنگینی می‌کرد، اما حالا که نتایج این انتخابات تقریبا مشخص شده و احتمال پایان سیاست فشار حد اکثری دونالد ترامپ افزایش یافته انتظار می‌رود، آرامش بیشتری بر بازار‌ها حاکم شود. کاهش تنش‌های سیاسی خود به تنهایی می‌تواند نقش زیادی در ایجاد فضای امید‌بخش بر بازار‌ها داشته باشد.

به‌ویژه اینکه می‌تواند به گشایش‌های سیاسی و کاهش تحریم‌ها هم منجر بشود. در آن صورت اثرات این رویداد بر بازار‌ها به‌مراتب عمیق‌تر و اثر گذار‌تر خواهد بود و به افت شدید نرخ دارایی‌ها به‌ویژه طلاو ارز منجر خواهد شد، زیرا کاهش تحریم‌ها و افزایش تجارت خارجی می‌تواند درآمد‌های ارزی ایران و به‌دنبال آن جریان ورود ارز را به کشور افزایش دهد و به افت نرخ طلا و ارز منجر شود. این موضوع ارزش دارایی‌ها را که عموما در ایران با دلار سنجیده می‌شود، کاهش می‌دهد. بورس اما شرایط متفاوتی دارد.

تحلیلگران بر این باورند که درصورت کاهش تحریم‌ها بازار سهام راه خود را از سایر بازار‌ها جدا خواهد کرد و احتمالا با رشد‌های زیادی مواجه خواهد شد، زیرا کاهش تحریم‌ها به‌معنای افزایش درآمد شرکت‌های بورس است که می‌تواند موتور محرکی برای رشد شاخص‌های بورس باشد.

میزان نزول بازارها

آمارها نشان می‌دهد همه بازارهای سرمایه‌گذاری در آبان‌ماه امسال بین ۲ تا ۱۷درصد افت کرده‌اند و در این میان بازار مسکن و سهام با کمترین افت مواجه شده‌اند. این اطلاعات نشان می‌دهد نرخ هر سکه طرح جدید در آبان‌ماه امسال با ۱۸درصد افت معادل ۲میلیون‌و‌۵۶۸هزار تومان افت کرده که در تاریخ معاملات سکه بی‌سابقه بوده و بیشترین افت در میان همه بازار‌ها بوده است.

بعد از سکه نرخ دلار با بیشترین افت مواجه شده و در طول یک‌ماه با ۱۰درصد افت از ۲۹هزارو۲۰۰تومان به ۲۶هزارو۱۵۰تومان رسیده است. برخی کارشناسان معتقدند، درصورتی که سیگنال‌های مثبتی از واشنگتن برای حل تنش‌های سیاسی بعد از انتخابات این کشور صادر شود نرخ دلار با افت بیشتری مواجه می‌شود. این موضوع می‌تواند نرخ طلا و سکه را هم با افت مواجه کند.

در چنین شرایطی گویا بازار ارز نیز منتظر شنیدن چنین اخباری است. اما در آبان‌ماه امسال با وجود اعتراض گسترده سهامداران، کمترین میزان افت مربوط به معاملات سهام بوده است. بررسی‌ها نشان می‌دهد شاخص بورس در این مدت با ۲.۰۹درصد کاهش از یک میلیون و ۳۷۴هزار واحد به یک‌میلیون‌و۳۴۵هزار واحد در آخرین روز آبان‌ماه رسیده است.

بازار مسکن نیز در این مدت وضعیت مشابهی داشته و با وجود آنکه هنوز قیمت‌های دقیق آبان‌ماه مشخص نیست برآورد‌ها و مشاهدات میدانی همشهری نشان می‌دهد در آبان‌ماه امسال میانگین نرخ هر متر آپارتمان در مناطق ۲۲گانه تهران با ۲درصد افت مواجه شده و هم‌اکنون به محدوده ۲۶میلیون‌و۲۰۰هزار تومان رسیده است.

 

منبع: تجارت نیوز
  • ناشناس ارسالی در

    واقعا" خودتون فهمیدید که چی گفتی در مورد آینده ی بورس ، طلا، ارز و مسکن!!!! !!!! همه ش چرت و پرت بود و هیچ کی این چ رندیات رو قبول نداره.

  • محمد ارسالی در

    بله با پیش بینی انتظار تورمی توسط اقتصاد دانان و دلالها و تحمیل ان توسط مافیای ا قتصادی به ملت
    و نابود کردن پس اندا زهای مردمی که به هیچ یک از این گروهها وا بسته نبودند.
    اری همین اقتصاد مریض ، باعث شد دسترنج یک عمر زندگی ام بر فنا رود و به یک دهم تقلیل یابد.
    سرمای ه ای که میرفت سر پناهی برای فرزندم شود .
    به یک باره تبدیل به رهن منزل ش د.
    این است . هدیه روحانی و سایری ن به امسال من
    اری امریکا بد است.ر وابط با امریکا بد است.
    ان زمان که با امریکا ارتباط داشتیم.
    کارخانه ها یکی پس از دیگری ساخته میشد.
    امو ر زراعی از سنتی به ماشینی تبدیل میشد.
    ارتش و سازمانها به مدرنترین ابزار تج هیز میشد.
    در امد نفتی ملی و به بیش ترین میزان خود رسیده بود.
    در امد مردم به علت افزایش اشتغال به وسیله ساخت کارخانه های متعدد در کشور افزایش یافته بود .
    مدارس و دانشگاهها با هزینه د ولت حتی برای دانش اموزان میان وعده های م جانی به دانش اموزان و خوراک به دانشگاهها که اینک اکثراً با پرداخت پول و شهریه ا نجام میشود‌ .
    و ...
    اما انقل اب کردیم با وعده تبدیل شدن ایران به بهشت .
    اما چه شد.
    تورم سر سام او ر ، تعطیلی کارخانه ها به خاطر سوء مدیریت و فساد نابودی منابع زیر زمینی اب به عل ت
    برداشت بیش از حد منابع ابی به ب هانه خود کفایی و...
    تورم به بهانه تحریم خارجی !
    اما تورمی که ۱۰ درصد خارجی و ۹۰ درصد به مافیای اقتصادی وابست ه به مسئولان
    گمرک پر از کالای دپو شده اما مردم از تامین انها محروم
    خودرو سازیها خودرو دپو کردند‌
    ش رکتهای روغن سازی پر از روغن دپو شده
    کارخانه های قند و شکر پر از شکر دپو شده
    آهن به ظاهر در بورس کالا اما ۹۰ درصد در دست دلالان آهن
    و هزارا ن نمونه دیگر
    اینها همه باعث شد. و ضعیت مردم فجیح و مافیای وابسته روز به رو ز ثروتمند تر
    مافیایی که همه بازار ها را با نفوذ در مسئولان رده بالا
    و یا به واسطه وابستگی به انها در دست خود دارد.
    و اجازه نمیدهد بازار آرام گیرد.
    ارز بالا رود گرانی می ا ید.
    پایین بیاید گرانی میآید.
    زیرا قدرت تعیین کننده مافیا است.

  • علمی اجتماعی شمیلا ارسالی در

    ملت یک چیزرا خوب می دانند هرکسی در آمریک ا رئیس جمهور شود تحریم ها برای کشور و مل ت ادامه دارد وقتی آمریکا کشور را تحریم ک ند مسئولان حرصشان در می آید و عصبانی می شوند ودر نتیجه بنزین را گران می کنند و ب ورس را به آتش می کشند و طلا و ارز را به عرش می برند و چون که همه شان نیز تاجر و بازاری اند قیمت گوشت و مرغ و سیب زمینی و پیاز و گوجه فرنگی و رب و برنج و... را ه م که‌ خودشان دردست دارند گران می کنند و هر کس هم که اعتراض کند سینه ی دیوار می گ ذارندشان.
    چه خوب گفته اند : کاش عو ام هم مثل خواص می دانستند که، فرعون خدا نیست!

  • ناشناس ارسالی در

    بهتره بجای تحلیل قیمتهای طلا و میکن و دل ار برید جوک بسازید بهتره .بقولی حرف زدن که بلد نیستید حرف نزدن که بلدید.پدر بیام رز مسکن
    ب فرض مثال تو شهرک غرب ا ز سال ۹۷ تا الان رشد ۸۵۰ درصدی داشته از متری ۷ رسید به ۶۰ یا ۷۰اونوقت حضرتعالی م یفرمایید ارزان شده و ۲ درصد اومده پایین! !!!!!!!

  • ناشناس ارسالی در

    قیمت ارز درعزض یکسال چندبار بالاپایین اس اسی میکنه هیچکس به جز چند نفر عوامل قیمت ارز وطلا را
    نمیتونن تشخیص بدن فقط ذینفعان میدانن وبس
    مسکن داخل شهره ای بزرگ خصوصا تهران قیمت در عرض سه سال ا ز متری ۶ میلیون تومن به متری ۶۵ میلیون ت ومن رسوندن که همش از بی کفایتی دولته
    اسم این گرانی مسکن بیشتر شبیه فلاکت ا ست تا افزایش
    بعد ازعمری زندگی تهرا نیهای عزیز دارن به شهرستانهای کوچک سفر م یکنن تا شرمنده فرزندانشان نشوند
    لع نت خدا بر عاملین گرانی مسکن
    خدایا در این دنیا وآخرت هرکس در گرانی انچنانی مسکن دخیل بوده به شدیدترین عذابت دچارشان کن خیر از زندگیشون نبینن

  • ناشناس ارسالی در

    کاش قیمت گوشت ومرغ هم مثل طلا یه کم پایی ن میومد طلاروهم ارزون کردن دارایمونو مفت از دستمون دربیارن .انقدبردن بالا امثال من حاصل یه عمرنخوردنو نه پوشیدنوببریم بد یم طلا که حالا اونم از دستون رفت

  • ناشناس ارسالی در

    زهی خیال باطل ،مردم عمرشان برباد رفت زند گی نیست زنده بودن است

  • ناشناس ارسالی در

    سلام همه چیز به شدت دارد افت میکند مسکن هم الان ۴۰ درصد افت کرده خود بنگاهها میگ ویند تا سال اینده مسکن ۶۰ درصد افت میکند چون مردم پول ندارند وخریدار پیدا نمیشود وبا امدن بایدن اوضاع سیاسی بهتر میشود

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها