|
کدخبر: 134081

سناریوهایی درباره آینده قیمت دلار

هر چه روزها به سمت هوای سرد پیش می‌روند، نوسان در بازار ارز شدت می‌گیرد. دیروز نرخ ارز در بازار آزاد از ۲۸ هزار تومان هم گذشت، هر چند نتوانست در این کانال دوام آورد.

اقتصاد سناریوهایی درباره آینده قیمت دلار

بازارساز ارزی نرخ رسمی را بی‌پروا تا نرخ بازار بالا برد تا هیچ انگیزه‌ای برای شلوغی در بازار ارز وجود نداشته باشد. اگر نرخ صرافی در کانال ۲۴ هزار تومان می‌ماند، به زودی باید شاهد صف‌های طویل مقابل صرافی‌ها می‌بودیم. مسئله‌ای که خود بر جو منفی بازار می‌افزود.

سناریوهای موجود

برخی معتقدند که یورش قیمت صرافی به قیمت بازار موجب شد تا برخی خریداران دست به احتیاط بزنند و به همین دلیل، پیشروی دیروز دلار متوقف شد. عده دیگری بر این باورند که بازارساز در نرخ‌های پایین ابتدای هفته، دست به خرید سنگین زده و اکنون با دست پر از بالای قیمت آزاد، مشغول آبشار زدن به بازار است. اگر این فرضیه درست باشد، بانک مرکزی توانسته ریال قابل توجهی را در این هفته جمع آوری کند و با دست پر در بازار حضور داشته باشد.

اما دسته سوم هم وجود دارند که روند بازار ارز را صعودی می‌بینند. از نظر آنها وقتی خبر مهم انتخاب بایدن به راحتی با چند شایعه و تحریم جدید از سوی امریکا خنثی می‌شود، به این معنی است که انتظار فعالان اقتصادی نسبت به آینده به شدت منفی است و حتی انتخاب بایدن هم نتوانسته انتظارات آنها را تعدیل کند. ضمن اینکه شاید اظهارنظر برخی از تصمیم‌گیران داخلی، اثر انتخاب بایدن را نیز بر انتظارات خنثی کرده و به همین دلیل بازار ارز به سرعت به روند قبلی بازگشته است. در چنین شرایطی، نیاز به یک خبر واقعی است، منظور از خبر واقعی یک گشایش اقتصادی برای ایران است تا بار دیگر اننظارات در مسیر افول قرار گیرد. این خبر می‌تواند آزادسازی منابع منابع بلوکه شده ایران در کشورهایی مانند عراق و کره جنوبی باشد. اگر طی روزهای آینده چنین اخباری منتشر شود، خریداران دلار در سطوح فعلی قیمت باید کمربند‌های خود را محکم ببندند. این مسئله امروز از سوی روزنامه رسمی دولت هم به آن اشاره شده است. امروز عصر ایران هم خبر داد که منابع ایران در عراق در حال آزادسازی است.

باند قیمتی امروز

با توجه به اینکه نرخ درهم زیر نقطه حساس قرار گرفته، نشانه‌های روند کاهشی بروز کرده است. فعلا بر اساس نرخ درهم، دلار ۲۷ هزار و ۵۰۰ تومانی توجیه دارد، در مسیر کاهشی هدف اول دلار ۲۷ هزار و ۱۵۰ تومان است. در مسیر افزایش نیز فعلا مقاومت ۲۸ هزار تومانی مهم است. هر کدام از این سطوح به سمت پایین یا بالا شکسته شوند، روند امروز بازار را مشخص خواهند کرد.

منبع: اقتصاد نیوز
  • cbi ارسالی در

    روزهای و هفته های آتی بهترین زمان برای ن وسانگیری و کاهش دارایی ارزی میباشد چون ب الاخره اون چیزی که باید اتفاق می افته

ارسال نظر