|
کدخبر: 133900

قیمت دلار رو چه عددی می‌ایستد؟

بخش واقعی اقتصاد که به‌صورت مستقیم اثرگذار بر نرخ ارز است، به دور از سفته‌بازی چه نرخی را برای دلار مطلوب ارزیابی می‌کند؟

اقتصاد قیمت دلار رو چه عددی می‌ایستد؟

اختلاف نظر در این باره بین تجار اعم از واردکننده و صادرکننده وجود دارد. در اینجا این سوال را از محمدرضا نجفی‌منش، عضو هیئت نمایندگان اتاق تهران می‌پرسیم. او با نگاهی رو به کاهش به نرخ ارز می‌نگرد و معتقد است که باید تناسبی بین نرخ دلار و نقدینگی قائل شد.

عضو هیئت‌نمایندگان اتاق تهران با بیان اینکه باتوجه به حجم نقدینگی، پیش‌بینی بر ثبات نرخ ارز در محدوده ۲۰هزار تومان است، می‌گوید: «از ابتدای سال ۱۳۹۲ تا امروز حجم نقدینگی هفت برابر شده و قیمت اغلب کالاها نیز در همین حدود افزایش داشته است، بنابراین انتظار می‌رود نرخ ارز نیز در همین محدوده افزایش یابد، درحالی‌که نرخ ارز از سال ۹۲ که ۳۲۰۰تومان بود حتی تا ۱۰برابر نیز افزایش داشت و به ۳۲هزار تومان نیز رسید.»

نجفی‌منش در ادامه با اشاره به زمان‌بندی کاهش نرخ دلار می‌افزاید: «کاهش نرخ دلار و تعدیل آن تا ۲۰هزار تومان، بستگی به اقدامات بانک مرکزی دارد که آیا رشد نقدینگی را افزایش خواهد داد یا خیر. اگر نقدینگی ثابت بماند، این ارقام تغییر چندانی نمی‌کند، اما با هربار افزایش نقدینگی باید در انتظار افزایش نرخ دلار نیز باشیم.»

قیمت خودرو تعدیل می‌شود

عضو هیات مدیره انجمن قطعه‌سازان همچنین با نگاهی به آینده بازار خودرو می‌گوید: «قیمت خودرو در بازار آزاد کاهش یافته و در کارخانه منطقی شده و به سمت بالا، تعدیل می‌شود. افزایش قیمت کارخانه موجب می‌شود تا با افزایش تولید روبرو شویم.»

محمدرضا نجفی منش در این باره می‌افزاید: «براساس پیش‌بینی تولیدکنندگان خودرو و قطعه، اکنون تولید با زیان همراه است و باید در انتظار سوددهی در این بخش باشیم که با افزایش قیمت کارخانه امکان‌پذیر خواهد بود.»

عضو هیات مدیره انجمن قطعه‌سازان با اشاره به افزایش قیمت قطعات تحویلی به تولیدکنندگان می‌گوید: «پیشنهاد ما به خودروسازان، افزایش ۶۵درصدی قیمت قطعات بود.»

نجفی‌منش در ادامه با اشاره به تولید قطعه در کارخانه‌ها، می‌افزاید: «در حال حاضر تولید قطعات خودرو در حال انجام است، اما به خاطر رسوب قطعات کالا در بنادر، برخی خودروها ناقص تولید می‌شوند. حال اگر دستورالعمل‌های جدید برای ترخیص کالا عملی شود، شاهد آن خواهیم بود که خودروها به صورت کامل تولید شده و روانه بازار شوند. در حال حاضر حدود یک میلیارد دلار در گمرک و بنادر وجود دارند که هنوز ترخیص نشده‌اند.»

منبع: بورسان
  • ناشناس ارسالی در

    تاپایان امسال.۵۰۰۰۰تومان قیمت دلار میشه.
    سال بعد تا۱۵۰۰۰۰تومان میرسه.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها