|
کدخبر: 133860

پیش‌بینی عجیب از آینده قیمت دلار!

بانک مرکزی با کاهش نرخ ارز در سامانه نیما چه پیامی به تجار می‌دهد؟ آیا روند کاهشی نرخ ارز، خواسته صادرکنندگان است؟ پیش‌بینی از آینده نرخ ارز در بازار چیست؟ عضو کمیسیون توسعه صادرات غیرنفتی اتاق بازرگانی ایران در این باره پاسخ می‌دهد.

اقتصاد پیش‌بینی عجیب از آینده قیمت دلار!

عضو کمیسیون توسعه صادرات غیرنفتی اتاق بازرگانی ایران با بیان اینکه کاهش نرخ ارز پس از اعلام نتیجه انتخابات امریکا، هیجانی بود می‌گوید: «اثر انتخابات امریکا بر ایران پس از مذاکرات مشخص می‌شود که فکر نمی‌کنم زمان‌بندی آن زودتر از یکسال آینده باشد. بنابراین نباید پیش از آن، انتظار کاهش نرخ ارز را داشته باشیم، زیرا منطق اقتصادی ندارد. علاوه بر اینکه نرخ ارز متأثر از متغیرهای داخلی اقتصاد همچون تورم و رشد نقدینگی است. آیا این دو تغییری کرده‌اند یا تابع استراتژی مشخص برای تغییر هستند که امیدوار به ثبات قیمت‌ها و استمرار روند کاهشی نرخ ارز باشیم؟ تا ارز تک‌نرخی نشود، همین چندنرخی بودن و رانت حاصل از آن، یک عامل مهم در بی‌ثباتی متغیرهای داخلی اقتصاد است و تنها عامل بیرونی که بیشترین اثر را روی اقتصاد ایران دارد، تحریم‌‌هاست.»

دلار در سیالیت و عدم ثبات باقی می‌ماند

سیدرضی حاجی آقامیری در ادامه می‌افزاید: «وقتی متغیرها بی‌شمارند و خارج از کنترل کسانی که ایجادکننده این متغیرها هستند، افرادی که تسلطی بر کنترل نرخ ارز ندارند، نمی‌توانند کاری کنند که این متغیرها به حداقل برسد. بنابراین ثبات وجود نخواهد داشت و هرچه هست، سیالیت است. در شرایط بی‌ثباتی نیز هرگز نمی‌توان حرف از ثبات نرخ ارز به زبان آورد.»

عضو هیات نمایندگان اتاق تهران «به همین خاطر شاهد هستیم که یکباره نرخ ارز از دلار ۲۲هزار تومان به ۳۲هزار تومان می‌رسد و دوباره متأثر از یک خبر صرفا بیرونی و نه اثبات‌شده، از آن نرخ به محدوده ۲۴هزار تومان کاهش می‌یابد. چه شواهدی وجود دارد که با تغییر رئیس‌جمهور امریکا، ثبات اقتصادی به جایی خواهد رسید که این میزان نرخ ارز، کاهش یابد؟ آیا حل مسئله تحریم‌ها برای امریکا یک اولویت است؟ قطعا خیر. بنابراین نمی‌توان انتظار این میزان اثرگذاری را داشت.»

بازگشت ارز به ۳۰هزار تومان؟

عضو کمیسیون توسعه صادرات غیرنفتی اتاق بازرگانی ایران در ادامه نتیجه می‌گیرد: «بر همین اساس هم می‌توان انتظار داشت که روند هیجانی دلار قطعا متعادل شده و به محدوده ۳۰هزار تومانی بازخواهد گشت، زیرا هیچ تغییری در اقتصاد حادث نشده است.»

نقش بانک مرکزی در بی‌ثباتی تجارت

حاجی‌آقامیری در انتقاد به سیاست بانک مرکزی می‌گوید: «چه منطقی وجود داشت که نرخ ارز نیمایی را به موازت کاهش نرخ بازار از ۳۰هزار تومان به ۲۴هزار تومان کاهش دهند؟ تاجری که با ارز ۳۰هزار تومانی معامله کرده، اکنون چگونه خود را با دلار ۲۴هزار تومانی هماهنگ کند که متضرر نشود؟»

او با تأکید بر اینکه قطعا صادرکنندگان در این زمینه با بانک مرکزی وارد رایزنی خواهند شد، ادامه می‌دهد: «بانک مرکزی با این اقدام خود، سیگنال بی‌ثباتی در تجارت را به بخش خصوصی صادر کرد. این اقدام تنها تأکیدی است بر آنکه برای دولت و بانک مرکزی، اصولا صادرات غیرنفتی اهمیتی ندارد.»

 

منبع: بورسان

ارسال نظر