|
کدخبر: 133829 شاپور پشابادی

در گفتگوی گسترش ‌نیوز با رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی مطرح شد:

طرح جدید گوشت را ارزان می‌ کند؟

دام بعد از ذبح در کشتارگاه باید به میادین میوه و تره‌بار، حمل شود. کشتار و حمل و نقل، هزینه بالایی دارد. پیشنهاددهندگان طرح جدید اگر می‌توانند این هزینه‌ها را متقبل شوند طرح را اجرا کنند.

اقتصاد طرح جدید گوشت را ارزان می‌ کند؟

چند روز قبل رئیس انجمن گاوداران پیشنهاد کرد که زمینه عرضه گوشت در میادین میوه و تره‌بار فراهم شود تا دام به طور مستقیم از دامداران خریداری شود تا به قول معروف، دست دلالان قطع شود. گفته می‌شود که این تدبیر، قیمت گوشت را کاهش خواهد داد. آیا خرید مستقیم گوشت از دامداران و فروش آن در میادین واقعاً موثر خواهد بود؟ و آیا امکان اجرای کردن این پیشنهاد وجود دارد؟ برای بررسی بیشتر این موضوع با رئیس اتحادیه تهیه و توزیع گوشت گوسفندی به گفتگو نشستیم. با توجه به طولانی بودن این گفتگو آن را در دو نوبت منتشر می‌کنیم. آنچه می‌خوانید بخش اول مصاحبه است.

ملکی

کار به این سادگی‌ها نیست

به اعتقاد علی‌اصغر ملکی این پیشنهاد، فقط زمانی نتیجه مثبت به همراه می‌آورد که بتوان آن را اجرا کرد. رئیس اتحادیه تهیه و توزیع گوشت گوسفندی تهران در تشریح بیشتر این موضوع گفت: دام باید بعد از ذبح در کشتارگاه به میادین، حمل شود. لاشه ذبح‌شده باید به قول ما دامداران جمع شود. باید پوست، سر  و آلایش‌های دیگر فروخته شود. کشتار و حمل‌ونقل، هزینه بالایی دارد. برای حمل یک گاو از دامداری تا مقصد، باید هزینه کرد. کار به این سادگی‌ها نیست. پیشنهاددهندگان اگر می‌توانند این هزینه‌ها را متقبل شوند، کار را کلید بزنند. آیا خود آنها گاو و گوسفند را به گوشت آماده مصرف تبدیل می‌کنند و به میادین می‌رسانند؟

دیگران این هزینه‌ بالا را متقبل نمی‌شوند

انتقال دام به میادین، پرهزینه و پیچیده است و باید به ابعاد مختلف آن فکر کرد ولی به نظر می‌رسد که هدف پشت آن منطقی باشد چون نقش واسطه‌ها را به حداقل می‌رساند. علی‌اصغر ملکی، رئیس اتحادیه تهیه و توزیع گوشت گوسفندی تهران در این باره به خبرنگار گسترش‌نیوز گفت: «درباره نقش دلالان در بازار گوشت اغراق شده است. دام‌ها هم، کیفیت متفاوتی دارند. به قول ما گوساله، زشت و زیبا دارد. همه دام‌ها تهران‌پسند نیستند. قیمت گاو نر و ماده هم یکسان نیست. باید به همه این موضوعات مهم فکر شود. شخصی که دام را به تهران می‌آورد می‌داند چه نوع دامی بخرد که نتیجه بگیرد. خیلی‌ها در این تجارت، متضرر و ورشکسته می‌شوند. دام اگر به فروش نرسد باید به گوشت منجمد تبدیل شود که قطعا به معنی ضرر است. پیشنهاددهندگان طرح قطعا از این مسائل، آگاه هستند پس پیشقدم شوند و گوشت آماده را به دست مصرف‌کننده برسانند. آنها دام و کشتارگاه دارند و از عهده کار برمی‌آیند. اگر کار به اشخاص دیگری سپرده شود کار به سرانجام نمی‌رسد چون هیچ‌کس متقبل این‌همه هزینه نخواهد شد».

از گذشته درس بگیریم

آیا در شرایط کنونی صادرات گوشت، منطقی است؟ علی‌اصغر ملکی در پاسخ این سوال به خبرنگار گسترش‌نیوز گفت: «صادرات اکنون به‌هیچ‌عنوان کار درستی نیست چون گرانی شدید به همراه می‌آورد. تجربه سال‌های ۹۳ و ۹۷ را فراموش نکنیم. در آن سال‌ها مشکل و چالش بزرگی به وجود آمد. گوشت مرغوب گوسفندی از ایران خارج شد و از آسیای میانه، گوشت بی‌کیفیت وارد کردند. مردم برای دریافت گوشت واردشده با ارز ۴۲۰۰ تومانی مجبور شدند در صف‌های طولانی بایستند. گوشت ۴۰ هزار تومانی را به غرفه‌داران میادین تره‌بار دادند و آنها هم به قیمت ۹۰ هزار تومان به مردم فروختند».

بهانه‌ای برای صادرات

برای توجیه صادرات معمولاً گفته می‌شود که شاهد انباشت دام هستیم و چاره‌ای جز صادرات نیست. علی‌اصغر ملکی دراین‌باره به خبرنگار گسترش‌نیوز گفت: «این موضوع صحت ندارد. در سازمان صمت اعلام کردیم که دام‌ زیر ۵۰ کیلو را می‌خریم. دام انباشته شده از نوع سنگین است. در واقع وزن دام پرواربندی‌شده را به ۷۰ کیلو رسانده‌اند. طبیعی است که این دام در تهران مشتری ندارد. آنها برای رسیدن به سود بیشتر دام را بیشتر از حد متعارف، پرواربندی می‌کنند. دام زیر ۵۰ کیلو بعد از کشتار ممکن است دو یا سه کیلو کسری داشته باشد اما دام ۷۰ کیلویی این مشکل را ندارد. به این ترتیب قیمت ران به بالای یک میلیون می‌رسد و مردم نمی‌خرند. آنها هم همین را بهانه می‌کنند و خواستار صدور مجوز صادرات می‌شوند. در این حین بره‌ ماده‌های مولد هم صادر می‌شود! اعراب شیفته این بره‌ها هستند. به این ترتیب به سود بسیار خوبی می‌رسند. اکنون قیمت هر کیلو دام زنده در شهرستان‌ها ۴۸ هزار تومان است اما در عراق ۱۲۰ هزار تومان است. از مرزبان که نمی‌توان انتظار داشت وزن گوسفندها را کنترل کند. افرادی که دام را صادر می‌کنند چم‌وخم کار را بلد هستند. از مجوزی که برای صادرات یک گله ۵۰۰۰ تایی گرفته شده است سه بار استفاده می‌شود».

 

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها