|
کدخبر: 133223

بدون شکست تحریم خودرو وارد می‌کنیم!

دبیر انجمن واردکنندگان خودرو می‌گوید: در شرایط فعلی بخش‌خصوصی قادر به واردات خودرو حتی بدون انتقال یک دلار ارز است. با رفع ممنوعیت واردات خودرو حدود ۱۴ هزار نیروی انسانی تعدیل شده به چرخه کار باز خواهند گشت.

اقتصاد بدون شکست تحریم خودرو وارد می‌کنیم!

دبیر واردکنندگان خودرو از ارائه ۹ طرح پیشنهادی به مجلس برای واردات خودرو بدون انتقال ارز خبر داد و اعلام کرد که «حتی بدون انتقال یک دلار، واردکنندگان رسمی امکان واردات خودروهای خارجی را دارند.» این صحبت‌ها در شرایط مطرح می‌شود که مصطفی طاهری، عضو کمیسیون صنایع و معادن علنا چراغ سبز را برای دولت روشن کرد و گفت: «دولت برای واردات خودرو نیازی به طرحی از سوی مجلس ندارد. مجلس واردات خودرو را ممنوع نکرده و دولت هر زمانی که بخواهد می‌توانند واردات آن را آزاد کند.»

از قیمت بالای خودروها عذرخواهی می‌کنیم

همچنین علیرضا رزم حسینی، وزیر صمت پنجشنبه گذشته و برای دومین بار از مردم بابت کیفیت پایین و قیمت بالای خودرو عذرخواهی کرد و گفت که «در حوزه صنعت خودرو دچار عقب افتادگی هستیم و آن طور که باید در ساخت داخل پیش نرفته‌ایم، این رویه نتیجه تحریم‌هاست که نشان داد صنعت خودرو چقدر وابستگی به ارز دارد.»

او در بخش دیگر سخنانش عنوان کرد: «بابت خودروهای بی‌کیفیت از مردم عذرخواهی می‌کنم و شرمنده‌ایم که نتوانستیم برای مردم خودرو باکیفیت تولید کنیم.»

این انتقاد چند باره وزیر صمت از تولید خودرو نشان می‌دهد که شاید دولت در نظر دارد به دنبال کاهش قیمت کاذب خودروها در بازار، واردات خودرو را آزاد کند. موضوعی که سال‌ها پیش بارها توسط واردکنندگان خودرو مطرح شد.

هر چند که واردکنندگان خودرو درباره واردات خودرو بدون انتقال ارز ۹ پیشنهاد را به مجلس ارائه دادند که با این وجود، فرضیه اشتباهی مبنی بر اینکه «در شرایط تحریم با واردات خودرو ارز از کشور خارج می‌شود» را ملغی می‌کند.

۹ پیشنهاد برای واردات خودرو چیست؟

حال حرف واردکنندگان خودرو چیست و این ۹ طرح چگونه قابلیت اجرا دارد؟ آنچه دبیر واردکنندگان خودرو این برنامه را در اختیار قرار داده است، شامل موارد زیر است:

۱-اجازه از سرگیری واردات خودرو با استفاده از سرمایه‌ ایرانیان خارج از کشور (تبدیل تهدید به فرصت) کلیه مسئولیت‌های اجرایی اعم از رایزنی، معرفی حساب و وجوه به سفارت جمهوری اسلامی در کشور مبداء و … را واردکنندگان راسا پذیرا خواهند بود.

۲- اجازه از سرگیری واردات خودرو با استفاده از سرمایه‌های شرکت‌های نمایندگی و مالکان کسب و کار حوزه‌ تجارت خودرو (ورود دارائی‌ها از طریق خودرو به کشور)

۳-اجازه از سرگیری واردات خودرو با استفاده از اعتبار یک تا دو ساله شرکت‌های تولیدکننده اصلی به نمایندگان‌شان بدون خروج هرگونه ارز یا ریال از کشور حداقل در شرایط فعلی.

۴- اجازه از سرگیری واردات خودرو برای خودروهای هیبرید صرفا جهت جایگزینی و به کارگیری در حمل‌ونقل عمومی (این مهم منجر به نوسازی ناوگان حمل‌ونقل عمومی و حداقل کاهش مصرف سوخت به میزان ۴۰ درصد برای این نوع از خودرها ضمن ارتقاء سطح ایمنی و آسایش رانندگان خودورهای عمومی خواهد شد)

۵- اجازه از سرگیری واردات خودرو صرفا برای واردات خودروهای کم مصرف که منجر به کاهش حداقل ۴۰ درصدی مصرف سوخت، این سرمایه جایگزین ناپذیر خواهد شد.(خودورهای زیر ۱۵۰۰ سی سی)

۶- اجازه از سرگیری واردات خودرو صرفا برای واردات خودروهای با ارزش کمتر از ۱۰ هزار یورو

۷- اجازه از سرگیری واردات خودرو با استفاده از بخشی از منابع ارزی بلوکه شده حاصل از فروش نفت.

۸- اجازه از سرگیری واردات خودرو با سهمیه‌بندی خودروهای وارداتی بین فعالان حوزه و تخصیص حجم معینی از واردات به هر یک از فعالان با هدف حفظ کسب و کار این فعالان این حوزه از کسب و کار.

۹- اجازه از سرگیری واردات خودرو به ازا انجام صادرات کالا توسط واردکنندگان خودرو با کارت بازرگانی واردکننده خودرو.

بدون شکست تحریم خودرو وارد می‌کنیم!

به گفته دبیر انجمن واردکنندگان خودرو در شرایط فعلی بدون شکست تحریم بخش‌خصوصی قادر به واردات خودرو حتی بدون انتقال یک دلار ارز است. با رفع ممنوعیت واردات خودرو حدود ۱۴ هزار نیروی انسانی که به سبب اجرای طرح واردات خودرو از سوی نمایندگی‌ها تعدیل شدند دوباره به چرخه فعالیت خود باز خواهند گشت.

برخی افراد با دادن آدرس‌های غلط انواع ترفندها را به کار می‌گیرند تا این انحصار ایجاد شده در حوزه تولید خودرو نشکند. از این‌رو مسئولان را با ترفند خروج ارز از کشور می‌ترسانند تا مبادا واردات خودرو از سر گرفته شود!

با آزادسازی قیمت خودروها شدیدا ارزان می‌شود

مهدی دادفر درباره مزایا آزادسازی واردات خودرو خطاب به دولت اظهار کرد: چنانچه دولت به آزادسازی واردات خودروهای خارجی رضایت دهد، در وهله نخست اجرای این طرح به نفع خودش و نه مردم و واردکنندگان تمام خواهد شد؛ چرا که با واردات خودرو عملا قیمت تمام خودروهای خارجی که حالا به بیش از سه میلیارد تومان رسیده بشدت کاهش خواهد یافت.

او معتقد است: چنانچه با نرخ ارز فعلی واردات خودرو خارجی آزاد شود، قیمت خودروهای سه میلیارد تومانی، به کمتر از یک میلیارد تومان می‌رسد.

دادفر همچنین به میزان واردات خودرو اشاره کرد و گفت: اینکه برخی فکر می‌کنند با آزادسازی واردات خودرو ۱۰۰ خودرو وارد وارد کشور می‌شود، چنین نیست. چنانچه واردات خودرو آزاد شود در وهله نخست تنها ۱۰ تا ۱۵ هزار خودرو وارد می‌شود.

حال باید دید که آیا علیرضا رزم حسینی، وزیر صمت حریف تمام قد برخی مافیای خودرو خواهد شد؟ یا مافیای خودرو همان طرحی را که برای رضا رحمانی، وزیر پیشین صمت پیاده کردند را دوباره برای وزیر فعلی صمت اجرا خواهند کرد؟

منبع: تجارت نیوز

ارسال نظر