|
کدخبر: 132908

افت قیمت دلار تا کانال ۲۰ هزارتومان

اگرچه مهدی سوری باور دارد که فقط با حضور یک نفر در یک مقام، ناگهانی و بدون تغییر در مدیریت داخل اتفاقات بنیادینی در اقتصاد نخواهد افتاد و کاهش قیمت‌های فعلی هم صرفا در اثر یک فضای روانی است ولی همچنان در صورت انتخاب بایدن به کاهش قیمت دلار تا بازه ۲۰ تا ۲۲ هزار تومان امید دارد.

اقتصاد افت قیمت دلار تا کانال ۲۰ هزارتومان

دو روز است که با افزایش احتمال پیروزی بایدن در انتخابات، بازار ارز عقب نشسته و طبق معمول تحت تاثیر جو خبری در بازار، نرخ درهم و دلار همچنان با توجه به فضا روندی نزولی در پیش دارد.

قیمت حواله درهم امارات تا میانه روز جمعه در معاملات پشت خطی به زیرهفت هزار تومان رسیده است. در واقع حواله درهم در این معاملات حدود ۵۳۰ تومان نسبت به قیمت بسته شده افت داشته است.

در حال حاضر قیمت حواله درهم ۶ هزار و ۸۷۰ تومان اعلام می‌شود. با توجه به نرخ برابری درهم و دلار، خروجی نرخ کنونی حواله می‌تواند دلاری با قیمت ۲۵ هزار و ۷۰۰ تومان باشد.

این نرخ همان قیمتی است که در حال حاضر برای معاملات فردایی در سبزه‌میدان هم اعلام می‌شود. بنابراین ادامه یافتن کاهش قیمت دلار در روزهای آتی دور از انتظار نیست.

البته این را هم باید در نظر داشت که نتیجه نهایی انتخابات هنوز اعلام نشده و هر لحظه برگشتن ورق آرا می‌تواند مسیر قیمت دلار را به کلی تغییر دهد؛ همان طور که روز چهارشنبه شاهد این اتفاق بودیم.

با وجود این در حال حاضر کدام سناریو می‌تواند پیش پای بازار ما باشد؟

مهدی سوری، کارشناس بازارهای مالی، در گفتگو با تجارت‌نیوز به این پرسش، پاسخ می‌دهد.

رئیس جمهور جدید معجزه نمی‌کند

به اعتقاد او بازارها از چند روز قبل به استقبال انتخاب مجدد ترامپ و افزایش فشارها رفتند از جمله بازار ارز که درحال پیش‌خور کردن بحران‌های احتمالی آینده بود.

برای توضیح وضعیت، سوری به روند بلندمدت بازار ارز اشاره می‌کند و معادلات نرخ ارز و ارزش پول ملی را یادآور می‌شود.

او می‌گوید: وقتی ما در کشورمان تولید نقدینگی روزافزون داریم و خلق پول بیشتر از تولید است، میزان اضافه نقدینگی خود را به صورت کاهش ارزش ریال نشان می‌دهد که نمود بیرونی آن را مردم به صورت افزایش قیمت دلار می‌شناسند. این روال وجود دارد فارغ از این که چه کسی رئیس جمهور آمریکا یا هر کشور دیگری شود.

سوری تاکید می‌کند که ریشه مشکلات ما داخلی است؛ از نبودن تولید تا خلق نقدینگی که بخش اعظم آن به سیستم بانکی و اقتصاد بانک‌محور ما بازمی‌گردد. پس انتخاب رئیس جمهور آمریکا در یک روز نمی‌تواند تاثیر داشته باشد. این چیزی است که مردم باید در نظر بگیرند.

آمدن بایدن بدون تغییر در داخل بی‌فایده است

این کارشناس اظهار می‌کند که امیدوار است بایدن رئیس جمهور شود اما این به آن معنا نیست که با آمدن بایدن مشکلات ما حل می‌شود.

او توضیح می‌دهد: مشکل ما سوءمدیریت است و تا زمانی که مدیریت سیستم اقتصادی ما اصلاح نشود مشکلات حل نخواهدشد. اگر تمام دنیا افرادی باشند که دلسوز ما و رشد کشورمان هستند، تا وقتی خودمان نخواهیم رشدی اتفاق نخواهد افتاد. کشورهای دیگر فقط فرصت‌ها و چالش‌هایی ایجاد می‌کنند و این رویکرد داخلی ما است که نشان می‌دهد چه میزان می‌خواهیم از این فرصت‌ها و تهدیدها به نفع یا ضرر خودمان استفاده کنیم.

او ادامه می‌دهد: من انتظار ندارم که با آمدن بایدن گشایش فوق‌العاده اتفاق بیفتد اما اگر در موضع‌گیری‌های سیاست خارجه و مدیریت اقتصاد در داخل درست عمل کنیم، با حضور بایدن شرایط کمی مساعدتر است و ممکن است در میان‌مدت و بلندمدت اتفاقات مثبت‌تری بیفتد.

البته سوری تاکید می‌کند که فقط اگر این اتفاقات موجب رشد تولید شود و البته در داخل دست از تولید نقدینگی برای کسری بودجه دست بردارند می‌توانیم آینده مثبتی در پیش داشته باشیم.

بازار ارز تحت تاثیر فضای روانی

با آغاز نظرسنجی‌ها آمریکا در لحظه بازار با خبر پیشتازی یک کاندیدا متزلزل شده و بهم می‌ریزد. از زمان شمارش آرا این وضعیت بدتر هم شده؛ تا جایی که روز چهارشنبه تا نیمه روز با خبر پیشتازی ترامپ برخی معاملات متوقف و دلار افزایشی شد ولی از میانه روز با جلو افتادن بایدن ناگهان قیمت‌ها پایین آمد. در واقع این فضا ریسک معامله را از هر زمانی بیشتر کرده است.

این کارشناس مقصر فضای فعلی بازار ارز و جوهای آنی فضای خبری در  آن را اول سیاست‌گذاران و در پله دوم تحلیل‌گرانی می‌داند که همه‌چیز را به موضوع انتخابات آمریکا گره زدند. از نظر او این طبیعی است که مردم تحت هیجان بازار قرار گیرند و آ‌ن‌ها مقصر رفتاهای هیجانی و آنی بازارنیستند، چرا که مستاصل‌اند.

سوری می‌گوید: توجه کنید که با آمدن یک فرد در مقام ریاست‌جمهوری ابتدا باید سیاستی اتخاذ شود و بعد آن سیاست در میان مدت تاثیر خود را نشان دهد. این طور نیست که با حضور یک نفر یک دفعه اتفاقات بنیادینی در اقتصاد بیفتد. تا زمانی که این فضای روانی ادامه داشته باشد هر لحظه بازار می‌تواند به سمت بالا یا پایین متشنج شود.

او یادآور می‌شود که درگیرودار همین تنش‌های همیشگی بازار، برخی در گذشته دلار را در نرخ ۲۰ تا ۲۲ تومان هم فروختند و در ادامه عنوان می‌کند: باز هم من با آمدن بایدن انتظار چنین فضایی را دارم. این اتفاق صرفا در اساس جو روانی جامعه می‌افتد.

سوری در پایان می‌گوید: من امیدوارم که غیر دلار بین ۲۰ تا ۲۲ هزار تومان پایین بیاید. کمتر از این قیمت به نوع دیگری می‌تواند به اقتصاد لطمه بزند چون کارخانه‌هایی که مواد اولیه با قیمت بالاتر خریده‌اند دیگر توجیه اقتصادی تولید پیدا نخواهند کرد.

به باور او همان طور که افزایش شدید دلار می‌تواند لطمه بزند متاسفانه کاهش شدید آن هم می‌تواند آسیب بزند اما در بلندمدت هر چه قیمت پایین بیاید به نفع ما است. بهرحال از نگاه او فعلا بین ۲۰ تا ۲۲ هزارتومان محدوده خوبی برای قرار گرفتن دلار است.

 

منبع: تجارت نیوز
  • لبزط ارسالی در

    دلال اشغال سیف اشغال هم میگفت قیمت خونه وطلا وکالا بیاد پایین

  • علی ارسالی در

    کارخود دولت تدبیر وامید.تدبیر به فنادادن ملت وامید به امریکاییها برای نابودی ایر ان

  • علی ارسالی در

    مملکتی که با نتایج آرای یک رئیس جمهور کش وردیگه پنج هزار قیمت دلار رو بیاره پایین فاتحه اش خونده اس

  • حسین ارسالی در

    قیمت دلار باید با نگاه به وضعیت صادرات و واردات و نیاز ارزی کشور، توسط بانک مرکزی، مدیریت و در صورت نیاز، هدايت شود. قیمت دلار همچنين باید با نگاهی به وضعیت ارزهای همسایه گان و کشورهایی که روابط اقتصادی با ما دارند، در نظر گرفته شود.همینطور قیمت دلار باید بر حسب توانمندی و ترسیم پیش بینی ما از تولید و ارتقاء ان، صورت گیرد. در ارتقاء تولید داخلی، سطح نیاز ما به مواد اولیه و قیمت ان باید
    مد نظر باشد. کاهش یا افزایش قیمت ارز یا دلار هم باید در یک پروسه تدریجی فراهم شود نه ناگهانی که عواقب مخرب متفاوتی ببار اورد.

  • ح ج ارسالی در

    آقای محدوده خوب.....دولارچهارهزاربودمردم را بخاطر منافع خود فریب ندهید

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها