|
کدخبر: 131481

قیمت دلار و سکه بعد از انتخابات امریکا چه می‌شود؟

بازارها هفته گذشته، دو روند متفاوت را طی کردند؛ روزهای ابتدایی هفته، وقت ریزش قیمت‌ها بود و روزهای انتهایی، بیشتر صحنه آرامش و کاهش نوسان؛ در واقع هر چقدر به انتخابات امریکا نزدیک‌تر می‌شویم، آرامشی بر فضای بازار ارز و سکه حاکم شده که نشان‌دهنده تردید معامله‌گران در مورد برنده این انتخابات است.

اقتصاد قیمت دلار و سکه بعد از انتخابات امریکا چه می‌شود؟

چنین کاهش نوسانی نشان می‌دهد نظر معامله‌گران نسبت به برنده انتخابات امریکا به حالت میانه رسیده یا حداقل کمتر کسی حاضر است به خاطر پیش‌بینی‌‌اش از نتیجه انتخابات، خرید و فروش شدیدی انجام دهد.

معامله و خرید و فروش در بازاری که خبری مهم پیش روی خود دارد، دشوارتر می‌شود و به نظر می‌رسد برخی معامله‌گران در روزهای انتهایی هفته گذشته تصمیم گرفتند بیشتر تماشاچی وقایع و روند بازار باشند. در واقع، سخت شدن پیش‌بینی پیروزی ترامپ یا بایدن موجب شده به راحتی نتوان موقعیت خرید و فروش گرفت. البته بازار در دو هفته اخیر تا حدی پیروزی بایدن را پیشخور کرده است و گروهی از معامله‌گران تحت‌تاثیر نظرسنجی‌ها و شانس بالاتر این نامزد دموکرات در موقعیت فروش قرار گرفتند ولی با نزدیک شدن به انتخابات و افزایش تحریم‌های امریکا در هفته گذشته، میزان تمایل به فروش هم تا حدی کاهش یافت.

 البته فروش‌های سنگین ابتدای هفته به اندازه‌ای بود که روند هفته قبل بازارها را منفی نگه دارد. در واقع دلار با اینکه روز پنج‌شنبه ۱۰۰ تومان رشد کرد و به کانال ۲۸ هزار تومان برگشت، در مجموع در هفته گذشته ۷/ ۵ درصد از ارزش خود را از دست داد. در بازار سکه هم این فلز گرانبها روز پنج‌شنبه را با ۱۰۰ هزار تومان افزایش و قرار گرفتن بر سطح ۱۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تومانی به پایان برد ولی به واسطه ریزش‌های سنگین شنبه، دوشنبه و چهارشنبه بیش از ۱۰ درصد افت قیمت را تجربه کرد. سکه دو کانال مهم ۱۵ و ۱۴ میلیونی را در نخستین هفته کامل آبان ماهی از دست داد.

با وجود افت شدید سکه در هفته گذشته، وضعیت بازار از اواخر روز چهارشنبه تا حد زیادی آرام‌تر شد و این امر می‌تواند نشان‌دهنده بالا رفتن احتیاط در بازار ارز و سکه باشد. البته سکه‌بازان و دلاری‌ها در پشت خط تا حدی خریدار شده بودند و این امر می‌تواند روند روز شنبه را تحت‌تاثیر قرار دهد. با این حال، با توجه به اینکه، بازار در هفته‌های اخیر بسیار به انتخابات امریکا حساس شده، می‌توان حدس زد که این مسئله نقش مهمی در نوسانات هفته جاری بازارها هم داشته باشد. احتمال دارد که در سه روز ابتدایی هفته بازارها در همان دامنه‌ای نوسان کنند که هفته گذشته در آنها قرار داشتند ولی اعلام نتایج انتخابات می‌تواند روند نوسانی سکه و دلار را در روز چهارشنبه شدت بخشد. برخی از معامله‌گران به‌دنبال آن هستند که با انتخاب بایدن با سرعت در مسیر فروش قرار بگیرند و عده دیگری اعتقاد دارند، با پیروزی ترامپ باید با قدرت در موقعیت خرید قرار گرفت.

در این میان، عده‌ای هم اعتقاد دارند در هفته‌های اخیر تحریم‌های امریکا شدت گرفته و این مسئله می‌تواند روند بازار در آینده نزدیک را تحت‌تاثیر قرار دهد. در آخرین خبرها عنوان شده بود که چند شرکت پتروشیمی ایرانی یا مشکوک به ارتباط با ایران تحریم شده‌اند. در مقابل عده‌ای باور دارند، افزایش دلار از شهریورماه تنها تحت‌تاثیر جو روانی نوسان‌گیران بود. از نگاه این گروه، پس از انتخابات امریکا، دلار افت بیشتری را تجربه خواهد کرد، چرا که با متغیرهای کلان اقتصادی هماهنگ‌تر می‌شود.

منبع: دنیای اقتصاد
  • ناشناس ارسالی در

    تازه گرون تر میشه

  • ناشناس ارسالی در

    قیمت ارز به خاطر دلال بازی و پول بیشتر مردم را بدبخت میکنن از این طرف هم مردم نفرین میکنن این چه نونی هست که میخورن خدا وکیلی دلال هارو باید بگیرن مفسد فی الارض اعدام کنن دوتاش اعدام شد نفر سومی پیدا نمیشه

ارسال نظر