|
کدخبر: 132398

قیمت دلار امروز چه می‌شود؟ (۹۹/۰۸/۱۴) / اثر انتخابات آمریکا بر بازار ارز

به‌نظر می‌رسد در کوتاه‌مدت همچنان انتخابات امریکا و نتایج آن مهم‌ترین نقش را در نوسانات آتی بازار داشته باشد. به گفته فعالان، هر نتیجه‌ای که امروز از انتخابات امریکا مبنی بر برد ترامپ منتشر شود، می‌تواند زمینه‌ساز رشد قیمت دلار شود.

اقتصاد قیمت دلار امروز چه می‌شود؟ (۹۹/۰۸/۱۴) / اثر انتخابات آمریکا بر بازار ارز

در نخستین روز پس از برگزاری انتخابات امریکا بازار ارز چه واکنشی نشان خواهد داد؟

ادامه سیاست تزریق دلار توسط بانک مرکزی، کاهش قیمت دلار نیمایی، وعده ثبات در بازارها توسط رئیس‌جمهوری و پیش‌بینی نزولی شدن قیمت دلار توسط رئیس کل بانک مرکزی چهار سیگنال مهم ارزی برای بازار فردا است. با این حال باید دید قیمت دلار چه واکنشی نشان خواهد داد؟

به‌نظر می‌رسد در کوتاه‌مدت همچنان انتخابات امریکا و نتایج آن مهم‌ترین نقش را در نوسانات آتی بازار داشته باشد. به گفته فعالان، هر نتیجه‌ای که امروز از انتخابات امریکا مبنی بر برد ترامپ منتشر شود، می‌تواند زمینه‌ساز رشد قیمت سکه و دلار شود. با این حال، خبرهای مربوط به پیروزی بایدن می‌تواند قیمت‌ها را بار دیگر در جهت نزولی قرار دهد.

طبیعی است که در شرایط نااطمینانی که نتایج انتخابات امریکا به‌صورت قطعی منتشر نشده است، بخشی از معامله‌گران بزرگ ترجیح دهند که اقدام به معامله خاصی نکنند.

در واقع انتظار می‌رود که بازار امروز نوسان رفت و برگشتی زیادی را بر اساس اخبار دریافتی از انتخابات امریکا تجربه کند، ولی هم زمان عده زیادی از معامله‌گران تمایلی به خرید و فروش نداشته باشند. در بازار سکه هم چنین حکایتی وجود دارد. افزایش گمانه‌زنی‌ها مبنی‌بر برد ترامپ، می‌تواند شانس سکه برای فتح مقاومت ۱۵ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان را بالا ببرد، این در حالی است که افزایش شانس بایدن، سکه را می‌تواند به‌راحتی به سوی کانال ۱۳ میلیون تومانی رهسپار کند.

نقض یک الگو

بازار ارز تا قبل از ۱۲ آبان ماه، در واکنش به هر افزایش قیمتی دچار یک ریزش می‌شد. با این حال، این اتفاق روز دوشنبه رخ نداد. در حالی که دلار روز یکشنبه ۷۰۰ تومان افزایش پیدا کرده بود و برخی از معامله‌گران در انتظار کاهش قیمت دلار، طبق الگوی قبلی بودند، دلار روز دوشنبه هزار و ۵۰۰ تومان رشد دیگر را تجربه کرد. به گفته فعالان، الگوی نوسانی حدودا ۲۰ روزه دلار تنها به یک دلیل نقض شد: تغییر انتظارات معامله‌گران پیش از برگزاری انتخابات امریکا. اگر قرار بود دلار مطابق دفعات پیش حرکت کند، باید پس از افزایش روز یکشنبه در مسیر کاهشی قرار می‌گرفت.

درست است که معامله‌گران دلار روزهای یکشنبه و دوشنبه، در موقعیت خرید قرار می‌گرفتند؛ ولی این میزان رشد در بازه زمانی کوتاهی به ثبت رسید و نمی‌توان از آن نتیجه گرفت که روند فکری معامله‌گران دچار تغییرات بلندمدتی شده است. کافی است همین امروز خبری اعلام شود که بایدن به احتمال زیاد برنده انتخابات ریاست جمهوری امریکا خواهد بود. این خبر به تنهایی می‌تواند زمینه‌ساز افت دلار به کانال‌های پایین‌تر شود. البته برد ترامپ هم می‌تواند انتظارات افزایشی‌های بازار را تقویت کند.

 

منبع: دنیای اقتصاد

ارسال نظر