|
کدخبر: 132146

هیجان در بازار ارز به اوج خود رسید

در حالی دلار از هفته گذشته در مسیر کاهشی قرار گرفته بود، مجدد از نیمه دوم معاملات دیروز شاهد افزایش قیمت‌ها در این بازار هستیم. در آخرین روز معاملاتی پیش از انتخابات امریکا هیجان به اوج رسیده و دلار حتی کانال ۲۹ هزار تومان را نیز تجربه کرده است. نرخ‌ها در صرافی ملی نیز بار دیگر به بیش از ۲۸ هزار تومان رسید. سه محرک در تشدید تلاطم بازار ارز موثر بوده است.

اقتصاد هیجان در بازار ارز به اوج خود رسید

یکی از عوامل چرخش نرخ دلار از روز گذشته، آمار نقدینگی دیروز بود. از یک سو رشد سالانه نقدینگی بیش از ۳۶ درصد بود که بالاترین در ۶ سال اخیر محسوب می‌شود. از طرف دیگر و شاید مهم‌تر افزایش سهم پول از کل نقدینگی به ۲۱ درصد است که نشان می‌دهد بخش مذاب نقدینگی در وضعیت نسبتا نگران‌کننده‌ای قرار دارد. همین کافی بود تا نخستین جرقه رشد قیمت دلار فعال شود. با این حال، سایر آمارهای اقتصادی مانند صادرات غیرنفتی و اعلام مقدماتی آمار نقدینگی مهر ماه از سوی رئیس کل می‌تواند بر خلاف هیجان فعلی عمل کنند. در این رابطه بخوانید: سه خبر مهم برای بازار دلار

نگرانی‌های برجامی با طرح مجلس

مسئله دوم که امروز به التهاب دلار افزود به طرح مجلس برای پایان دادن به تعهدات برجامی با هدف وادار کردن امریکا و اروپا برای لغو تحریم‌ها برمی‌گردد. در واقع این موضوع در این ایام حساس باعث شد تا نگرانی‌ها از بهبود روابط سیاسی کشور بیشتر شود و به رشد دلار کمک کند. با این حال، بررسی بورسان از جزییات این طرح نشان می‌دهد احتمالا هیجان به وجود آمده ناشی از آن در شرایط فعلی چندان نتواند پایدار باشد.

البته شایعاتی مبنی بر برنامه مجلس برای استیضاح وزیر اقتصاد نیز به گوش رسید که ممکن است این مورد هم به التهاب بازارها کمک کرده باشد.

هیجان انتخابات امریکا

موضوع سوم قرار گرفتن در آستانه انتخابات امریکا است که به طور کلی هیجان بازارها را افزایش داده است. هرچند عمده نظرسنجی‌های بین‌المللی بایدن را پیروز می‌دانند اما در داخل کشورمان بسیاری از نظرسنجی‌ها ترامپ را بار دیگر برنده ارزیابی می‌کنند. در میان خارجی‌ها نیز نظرسنجی «گروه ترافالگار» که سال ۲۰۱۶ را نیز به درستی ترامپ را برنده اعلام کرده بود و حتی مجلس سنا را درست پیش‌بینی کرده بود گفته امسال نیز ترامپ برنده خواهد بود. هر نامزد برای پیروزی باید حداقل ۲۷۰ رای الکترال کسب کند. در حالی که مثلا نظرسنجی سی‌ان‌ان ۲۹۰ رای الکترال برای بایدن و ۱۶۳ رای الکترال برای ترامپ را قطعی می‌داند (۸۵ رای نامعلوم)، گروه ترافالگار پیش‌بینی می‌کند ۲۷۵ رای برای ترامپ و ۲۱۶ رای برای بایدن وجود خواهد داشت.

رابرت کاهلی از گروه ترافالگار در پاسخ به این سوال سی‌ان‌ان «که روش شما چه فرقی با سایر نظرسنجی‌ها دارد که نتیجه بسیار متفاوتی را پیش‌بینی؟» می‌گوید: مردم در نظرسنجی‌ها حقیقت را نمی‌گویند، اما نظرسنجی ما بی‌نام است و در نتیجه صادقانه‌تر است. همچنین ضعف سایر نظرسنجی‌ها تعداد مشارکت‌کنندگان کم و سوگیری نسبت به یک حزب خاص است.

سی‌ان‌ان می‌پرسد که آیا پیش‌بینی شما به دلیل طرفداری از ترامپ نیست؟ کاهلی پاسخ می‌دهد: ما در سال ۲۰۱۸ نیز گفتیم مجلس نمایندگان به دموکرات‌ها می‌رسد. پس طرفداری من از ترامپ اثری روی نتیجه‌گیری ندارد. توجه ما به مخاطبان است و محل درآمد ما همین شبکه‌های اجتماعی و اعتماد کاربران آنهاست.

 

منبع: بورسان

ارسال نظر