|
کدخبر: 127977

تصمیم دلاری بانک مرکزی اعلام شد

بانک مرکزی سقف خرید بانک ها و صرافی ها در بازار متشکل ارزی را به ۵۰۰ هزار دلار افزایش داد و اعلام کرد: روزانه ۵۰ میلیون دلار در بازار مزبور به صورت اسکناس عرضه خواهد کرد.

اقتصاد تصمیم دلاری بانک مرکزی اعلام شد

با هدف مدیریت و تنظیم بازار ارز کشور مقرر شد سقف خرید کارگزاران ( بانک ها و صرافی ها) در بازار متشکل ارزی از روز کاری دوشنبه ۲۱ مهر به ۵۰۰ هزار دلار افزایش یابد. همچنین بر این اساس بانک مرکزی، روزانه از طریق بازار ساز ۵۰ میلیون دلار در بازار یاد شده به صورت اسکناس عرضه خواهد کرد.

 بیانیه بانک مرکزی

بیانیه بانک مرکزی از دو زوایه دارای اهمیت است، اول اینکه به بازار سیگنال قوی ارسال کرد که با استفاده از اهرم های خود به دنبال مدیریت نوسان است و در وضعیت انفعالی به تماشای نوسان قیمت نخواهد نشست. دومی اقدام بانک مرکزی در مقام بازار ساز ارزی اعلام حجم مداخله روزانه است. این اتفاق تاکنون سابقه نداشته است که بازار ساز حجم مداخله روزانه خود را افشا کند. افشای این رقم علاوه بر شفافیت در سیاست گذاری نشان دهنده این است که بانک مرکزی هر روز تا یک کف مشخص فقط به صورت نقدی ارز به بازار  تزریق می کند.

میزان مداخله ارزی بانک مرکزی؛ هفته ای ۳۰۳ میلیون دلار

با تصمیم امروز بانک مرکزی از دو جناح به بازار حمله می کند، جناح اول از مسیر اسکناس است، بانک مرکزی قصد دارد هفته ای ۳۰۳ میلیون به بازار تزریق کند سه میلیون از این رقم در طول هفته از بازار متشکل انجام خواهد شد. مسیر دوم نیز بازار حواله است بازار ساز در روزهای آتی از کانال نیما اقدام به عرضه حواله کرده بود شنیده های حکایت از این دارد که در روزهای آتی تامین حواله سرعت می گیرد تا امکان مدیریت نوسان قیمت بیشتر شود. با این حساب از امروز بازار ساز با در پیش گرفتن سیاست تقویت عرضه ارز به نبرد با نوسان قیمت ها در بازار ارز رفته است. باید دید واکنش معامله گران چیست؟

احتمال اصلاح قیمت دلار به سمت پایین

پس از اعلام این خبر کانال های معاملاتی ارز و سکه اعتقاد داشتند اعلام این خبر می تواند به اصلاح قیمت ها در این دو بازار منجر شود و در صورتی که از فردا نتایج عملی این سیاست مشاهده شود احتمال عقب نشینی نیز وجود دارد. برخی تحلیل گران فنی نیز تصور می کنند ابازار دلار وارد فاز اصلاحی می شود آنها به معامله گران پیشنهاد می کنند در این ساعات برای خود حد ضرر در نظر بگیرند. منظور از حد ضرر دامنه قیمتی است که معامله گران باید ارز خود را در ان نقطه بفروشد و از بازار موقتا خارج شود زیرا ادامه نگه داری ارزی که با قیمت بالا خریداری شده می تواند موجب زیان بیشتر شود.

 

منبع: اقتصاد نیوز

ارسال نظر