|
کدخبر: 120764 شاپور پشابادی

در گفت‌وگوی گسترش نیوز با رئیس اتحادیه فروشندگان پیچ و مهره مطرح شد:

خطر لوکس شدن یک کالای مهم / سایه سنگین یک ممنوعیت جدید

رئیس اتحادیه فروشندگان پیچ و مهره: کمبود پیچ و مهره در بخش پیچ و مهره‌های ساختمانی هم محسوس است. موجودی انبارها هم رو به پایان است. کاری کرده‌اند که پیچ و مهره از این به بعد ممکن است به کالایی لوکس تبدیل شود.

اقتصاد خطر لوکس شدن یک کالای مهم / سایه سنگین یک ممنوعیت جدید

موج ممنوعیت‌های وارداتی، شتاب بی‌سابقه‌ای گرفته است. روزی نیست که شاهد اعلام یک ممنوعیت جدید نباشیم. بدون شک باید از تولید داخل حمایت جدی و عملی کرد اما آیا ممنوعیت اقلامی که تولید داخل ندارند یا حجم تولید، تکاپوی نیاز بازار را نمی‌دهد منطقی است؟ تاثیرات این ممنوعیت‌ها اکنون دامن بخش پیچ و مهره را گرفته است. فروشندگان از گرانی شدید انواع مختلف پیچ و مهره سخن می‌‌گویند. تغییرات قیمتی این کالای مهم بر وضعیت همه صنایع کشور و البته قیمت‌ها تاثیر می‌گذارد. برای بررسی بیشتر این موضوع با رئیس اتحادیه فروشندگان پیچ و مهره تهران به گفت‌وگو نشستیم. با گسترش‌نیوز همراه باشید.

مهری

پایان ثبت سفارش

واردات پیچ و مهره حدود ۸ ماه است که ممنوع شده است. نورالدین مهری، رئیس اتحادیه فروشندگان پیچ و مهره تهران ضمن بیان این موضوع اظهارکرد: «وزارت صنعت، معدن و تجارت جلوی واردات و ثبت سفارش پیچ و مهره‌ها را گرفته است. از طرف دیگر تولیدکنندگان، بنا به دلایلی مثل نداشتن مفتول از ارائه پیچ و مهره به فروشندگان خودداری می‌کنند. به اعتقاد من مقصر اصلی صمت است. یا باید موجودی پیچ و مهره داخلی، کافی باشد یا آنکه جلوی واردات گرفته نشود. ۵۰ هزار تن از پیچ و مهره مصرفی کشور (۱۰۰ هزار تن) وارداتی است. تنوع پیچ و مهره به حدی زیاد است که حتی بزرگ‌ترین تولیدکنندگان دنیا واردات دارند. در این شرایط ممنوعیت واردات چنین کالایی، غیرمنطقی است. تولید داخلی بعضی پیچ و مهره‌ها اصلاً مقرون‌به‌صرفه نیست. به‌عنوان‌مثال تولید پیچ و مهره عینک از آن جمله است. متاسفانه به این واقعیت ساده توجه نشده است. حداقل نظر فعالان بازار و اتحادیه‌ها را جویا می‌شدند تا با تکیه بر اطلاعات درست، تصمیم‌گیری کنند».

نیاز بازار باید تامین شود و نمی‌توان منتظر ماند تا تولیدکنندگان داخلی، تمام نیاز بازار را در آینده تامین کنند. کمبود به گرانی شدید پیچ و مهره منجر شده است. نورالدین مهری ضمن بیان این مطلب گفت: «خرید و تهیه پیچ و مهره برای فروشندگان بسیار سخت شده است؛ به زور می‌توانند ۱۰ کارتن پیدا کنند. نباید فروشندگان را مقصر دانست. فروشندگان قطعا به دنبال فروش بیشتر هستند. رقابت در بخش فروش پیچ، بسیار سنگین است و اصلاً امکان گرانفروشی وجود ندارد. فروشنده زمانی مقصر است که حاشیه سودش بیشتر از نرخ مصوب و مشخص‌شده باشد. پیچ و مهره‌ای که در راسته‌های این کالا به فروش می‌رسد همگی برچسب قیمت دارند».

نیاز بازار را چگونه تامین کنیم؟

وی در ادامه گفت: «تنوع پیچ و مهره بسیار زیاد است (حدود ۷ هزار نوع). امکان تولید بعضی پیچ‌‌ها (مثلاً پیچ‌های استند استیل) در داخل وجود ندارد و از تایوان وارد می‌شدند. به عنوان یک مثال دیگر مصرف پیچ تیتانیوم به حدی کم است که تولید آن در داخل اصلاً مقرون‌به‌صرفه نیست. وقتی واردات پیچ و مهره کاملاً ممنوع می‌شود این نوع اقلام را چگونه باید تامین کرد؟ متاسفانه بدون کارشناسی، واردات را ممنوع کردند. نباید از باتجربه‌های این حوزه سوال می‌شد که آیا امکان تولید فلان نوع پیچ و مهره در کشور وجود دارد یا نه؟ پیچ و مهره یک اسم کلی است اما واقعیت این است که با دنیایی گسترده و بسیار متنوع سروکار داریم».

وی در ادامه افزود: «وقتی به ما گفته می‌شود که کل تولید باید به خودروسازان داده شود؛ فروشندگان چگونه می‌توانند نیاز بازار را تامین کنند؟ کمبود پیچ و مهره در بخش پیچ و مهره‌های ساختمانی هم محسوس است. موجودی انبارها هم رو به پایان است. کاری کرده‌اند که پیچ و مهره از این به بعد ممکن است به کالایی لوکس تبدیل شود».

 

 

  • ناشناس ارسالی در

    حکومتی که بعد از چهل سال توانایی خودکفا شدن در تامین پیچ و مهره خود را نداشته با شد
    باید مسعولین آنرا را به غل و زن جیر بست

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها