|
کدخبر: 118236 شاپور پشابادی

در گفت‌وگوی گسترش‌نیوز با رئیس اتحادیه قنادان تهران مطرح شد:

قنادی بزنیم؟

رئیس اتحادیه قنادان و شیرینی‌فروشان تهران: کارخانجات به طور مستقیم به ما روغن نمی‌فروشند، بنابراین همکاران مجبورند روغن موردنیاز خود را از بازار آزاد تهیه کنند. درحال‌حاضر سرمایه‌گذاری در بازار شیرینی را توصیه نمی‌کنم.

اقتصاد قنادی بزنیم؟

صنف قنادان مثل بیشتر صنوفی که در حوزه مواد غذایی فعالیت می‌کنند به واسطه کرونا، آسیب زیادی دید. رئیس اتحادیه مربوطه چندی پیش اظهارکرده بود که این صنف در معرض نابودی قرار دارد. آیا بازار این صنف، رونق گرفته است؟ برای بررسی بیشتر این موضوع با رئیس اتحادیه قنادان و شیرینی‌فروشان تهران به گفت‌وگو نشستیم. با گسترش‌نیوز همراه باشید.

بهرهمند

تهیه روغن از بازار آزاد

علی بهره‌مند، رئیس اتحادیه قنادان و شیرینی‌فروشان تهران اظهارکرد: «متاسفانه کارخانجات به طور مستقیم به ما روغن نمی‌فروشند بنابراین همکاران مجبورند روغن موردنیاز خود را از بازار آزاد تهیه کنند. روغن، قیمت مصوب دولتی ندارد اما به قیمت کارخانه هم نمی‌توانیم خرید داشته باشیم. در این باره نامه‌نگاری با اتاق اصناف، سازمان صنعت، معدن و تجارت کرده‌ایم و دلیل را جویا شده‌ایم ولی جوابی داده نشده است. مشکل بزرگی به حساب می‌آید».

افزایش ده برابری قیمت

وی در ادامه افزود: «از طرف دیگر تهیه روغن هم بسیار سخت شده است. روغن در بازار، کم است. فقط روغن نیست که گران شده است. این در حالی است که قیمت محصولات ما همچنان ثابت مانده است. آیا معقول است که قیمت مواد اولیه بیش از ۱۰ برابر شود ولی قیمت‌ها هیچ تغییری نداشته باشند؟ به عنوان مثال سال گذشته قیمت هر کیلو هل حدود ۱۸۰ هزار تومان بود اما این رقم اکنون به یک میلیون و ۱۸۰ هزار تومان رسید است. این در حالی است که هل نقش مهمی در صنف ما دارد».

لازم به ذکر است که گرانی شکر هم موجب نارضایتی بسیاری از صنوفی شده است که این ماده، جز مواد اولیه آنها به شمار می‌آید. گفت‌وگوی گسترش‌نیوز با این اصناف نشان می‌دهد که قیمت شکر دولتی و آزاد برابر شده است.

افزایش مالیاتی به جای تخفیف مالیاتی

رئیس اتحادیه قنادان و شیرینی‌فروشان تهران در ادامه به خبرنگار گسترش‌نیوز گفت: «معضل کرونا به همه مشاغل ضربه زد اما صنف ما از جمله اصنافی بود که سرمایه خود را هم از دست داد. سرمایه ما عملا از میان رفت چون، شب عید را از دست دادیم. طبیعی است که در این شرایط توقع داشتیم که وضعیت پرداخت مالیات، متفاوت از سال‌های قبل باشد و تخفیف مالیاتی قائل شوند اما نه تنها این گونه نشد بلکه متاسفانه مالیات‌ها را هم افزایش دادند. مقدار مالیات‌ها در مقایسه با سال قبل بین ۴ تا ۱۲ درصد افزایش داشته است. تا به امروز از تسهیلات مربوط به کرونا خبری نبوده است. پرداخت این تسهیلات می‌تواند یاری‌گر باشد اما جز معدودی از همکاران، بیشتر اعضا نتوانسته‌اند این تسهیلات را دریافت کنند».

بازار کمی بهتر شده است

وی در ارتباط با وضعیت بازار شیرینی گفت: «مردم همچنان وسواس و احتیاط به خرج می‌دهد و از خرید شیرینی، امتناع می‌کنند. مردم همچنان بی‌رغبت هستند اما در مجموع وضعیت در مقایسه با چند ماه قبل اندکی بهتر شده است. بازار کم‌کم رونق می‌گیرد اما هنوز زود است که بگوییم به وضعیت سابق بازگشته است».

سرمایه‌گذاری را توصیه نمی‌کنم

اتحادیه قنادان و شیرینی‌فروشان در زمینه آموزش قنادی هم کلاس‌ها و دوره‌هایی دایر می‌کند اما فقط اعضا می‌توانند از این خدمات استفاده کنند. رئیس اتحادیه ضمن بیان این مطلب گفت: «همچنان به آینده امیدوار هستیم اما شرایط کار فعلا سخت، مبهم و نامشخص است بنابراین نمی‌توان علاقه‌مندان را به سرمایه‌گذاری در حوزه تولید و فروش شیرینی توصیه کرد. گرانی به روغن محدود نمی‌شود، همه مواد اولیه گران شده است. در این شرایط بسیار دشوار، همکاران برای بقا تلاش می‌کنند».

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها