|
کدخبر: 120488

موانع ورود یک پالایشگاه به بورس

مدیرعامل فرابورس ایران از انجام فرآیند پذیرش شرکت نفت ستاره خلیج‌فارس در بازار فرابورس خبر داد و گفت: بخشی از سهام این شرکت با انجام فرآیندهای لازم برای پذیرش و درج، در بازار فرابورس عرضه اولیه می‌شود.

اقتصاد موانع ورود یک پالایشگاه به بورس

پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس در مسیر ورود به بورس است. گفته می‌شود به‌‌رغم مشکلات مالی این شرکت و بدهی‌های ارزی سنگینی که دارد، ممکن است سهام این شرکت در همین تابستان در بورس عرضه شود.

اما این شرکت آخرین بار در سال ۱۳۹۶ اطلاعات مالی خود را در سامانه کدال بارگذاری کرده است، ضمن آنکه بدهی‌های سنگین ارزی شرایط این شرکت را پیچیده کرده است.

بنابراین باید دید در فرصت باقی مانده از تابستان امسال، اطلاعات مالی سال‌های قبل این شرکت شفاف‌سازی خواهد شد یا خیر. اما و اگرها از ورود ستاره خلیج‌فارس به بورس از حدود دو سال قبل آغاز شده و هنوز ادامه دارد، اما آن‌طور که مدیرعامل فرابورس ایران خبر داده، قرار است امسال به تمام این اما و اگرها پایان داده شود.

بر همین اساس «فرآیندهای لازم برای عرضه اولیه بخشی از سهام بزرگ‌ترین پالایشگاه میعانات گازی جهان در فرابورس ایران انجام شده و پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس آماده پذیرش در بورس می‌شود.»

ستاره خلیج‌فارس در آسمان بورس؟

بر اساس این گزارش، پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس که بزرگ‌ترین پالایشگاه میعانات گازی جهان و نخستین در خاورمیانه است، در دولت تدبیر و امید افتتاح شد. با بهره‌برداری از این پالایشگاه، ایران نه تنها از واردات بنزین بی‌نیاز شد، بلکه با تولید سوخت با کیفیت به جمع صادرکنندگان پیوست. اگرچه میزان صادرات بنزین ستاره خلیج‌فارس مشخص نیست، اما با ورود بنزین تولید شده در این پالایشگاه بود که ایران فرصت صادرات بنزین پیدا کرد.

وزارت نفت و شرکت ملی پالایش و پخش مسئول صادرات بنزین هستند و مشخص نیست چه میزان از مجموع بنزین صادراتی ایران در ستاره خلیج‌فارس تولید شده است. بر اساس آخرین آمارهای موجود، ایران در ماه جولای ۱۵۰ هزار بشکه در روز بنزین صادر کرده که احتمالا بخشی از این بنزین در ستاره خلیج‌فارس تولید شده است.

به گزارش «ایرنا»‌، «حالا این پالایشگاه در مسیر ورود و پذیرش در فرابورس است تا با عرضه اولیه آن تعداد بیشتری از مردم از سود فعالیت‌های اقتصادی آن بهره‌مند شوند.»

موانع ورود ستاره خلیج‌فارس به بورس

در این زمینه مدیرعامل فرابورس ایران از انجام فرآیند پذیرش شرکت نفت ستاره خلیج‌فارس در بازار فرابورس خبر داد و گفت: بخشی از سهام این شرکت با انجام فرآیندهای لازم برای پذیرش و درج، در بازار فرابورس عرضه اولیه می‌شود.

امیر هامونی گفت: با تلاش‌های صورت‌گرفته و قول‌های مساعدی که مبنی بر تبدیل بدهی ارزی این شرکت به بدهی ریالی داده شده، فرآیند پذیرش آن بار دیگر به جریان افتاده است تا بخشی از سهام این شرکت بزرگ پالایشی بتواند با انجام فرآیندهای لازم برای پذیرش و درج، در بازار فرابورس ایران عرضه اولیه شود.

وی اظهار کرد: پیش‌تر مسئله پذیرش شرکت نفت ستاره خلیج‌فارس در فرابورس مطرح شده بود که به دلیل مسائلی در بدهی ارزی این شرکت فرآیند آن با توقف مواجه شد.

مختصات بزرگ‌ترین تولیدکننده بنزین ایران

پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس که مطالعات اولیه آن در ابتدای دهه ۸۰ آغاز شد، در ۳ فاز تعریف شده است. مجموع توان پالایش این سه فاز روزانه ۳۶۰ هزار بشکه میعانات است، اما با اصلاح ساختار و فرآیند تولید در ستاره خلیج‌فارس و بدون ایجاد فاز جدیدی در این پالایشگاه، ‌۱۲۰ هزار بشکه دیگر به ظرفیت آن افزوده شد تا مجموع توان پالایش آن به ۴۸۰هزار بشکه در روز برسد. ساخت فاز مجازی در پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس صرفه‌جویی ۹۰میلیون دلاری را به همراه داشته است.

درحال‌حاضر بزرگ‌ترین پالایشگاه میعانات گازی جهان، روزانه ۴۵ میلیون لیتر بنزین باکیفیت یورو تولید می‌کند که معادل حدود نیمی از کل بنزین تولید شده در کشور است. با وارد مدار شدن تولیدات ستاره خلیج‌فارس، سقف تولید بنزین کشور به روزانه ۱۰۵ میلیون لیتر رسید و کشور توانست با وجود تحریم‌ها در کنار خودکفایی در تولید بنزین، در ردیف صادرکنندگان این کالای استراتژیک قرار گیرد.

مدیر نظارت بر تولید شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی پیش از این با اعلام جزییاتی از سهم ۱۰ پالایشگاه بورسی و فرابورسی در خودکفایی بنزین، در رابطه با میزان تولید روزانه آنها گفته بود: سهم پالایشگاه اراک ۱۶‌تا‌۱۷ میلیون لیتر، پالایشگاه آبادان ۱۰‌تا‌۱۲ میلیون لیتر، اصفهان ۱۰‌تا‌۱۲ میلیون لیتر، پالایشگاه بندرعباس ۱۰‌تا‌۱۲ میلیون لیتر، پالایشگاه تهران ۶‌تا‌۵/ ۶ میلیون لیتر، پالایشگاه تبریز ۳‌تا‌۵/ ۳ میلیون لیتر، سهم پالایشگاه شیراز ۳/ ۱‌تا‌۵/ ۱ میلیون لیتر، سهم پالایشگاه لاوان ۹/ ۱ میلیون لیتر و سهم پالایشگاه کرمانشاه حدود ۷/ ۰ میلیون لیتر در روز است. عملیات احداث پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس در زمینی به مساحت ۷۳۰ هکتار در سال ۸۵ در ۲۵ کیلومتری غرب بندرعباس در جوار پالایشگاه بندرعباس آغاز شد. این پالایشگاه بعد از گذشت ۱۰ سال و تجربه افت و خیزهای فراوان، سرانجام در سال ۹۸ به بهره‌برداری کامل رسید.

منبع: تجارت نیوز

ارسال نظر