|
کدخبر: 120361 شاپور پشابادی

اختصاصی گسترش‌ نیوز:

درآمد هفت میلیونی با جوجه کشی بوقلمون + جزییات کار و هزینه ها

در حال حاضر قیمت جوجه بوقلمون یک روزه، بالای ۱۴ هزار تومان است. اگر نرخ نطفه‌داری تخم‌ها ۹۰ و ضریب هچ حدود ۹۰ درصد باشد با خرید ۱۵۰۰ تخم نطفه‌دار می‌توان ماهانه هفت میلیون درآمد داشت.

اقتصاد درآمد هفت میلیونی با جوجه کشی بوقلمون + جزییات کار و هزینه ها

چگونه می‌توان با جوجه کشی بوقلمون ماهانه ۷ میلیون تومان درآمد داشت؟ اگر دانش لازم را داشته باشید رسیدن به این هدف کار چندان سختی نیست. ممکن است برای شما سوال باشد که برای رسیدن به این نقطه درآمدی به چه مقدار سرمایه نیاز است؟ برای یافتن پاسخ سوال خود با گسترش‌نیوز همراه باشید.

فعالیت در هیچ یک از رشته‌های پرورش طیور آسان نیست و تمامی آنها، مشکلات و مخاطرات خاص خود را دارند اما پیچیدگی جوجه‌کشی به مراتب کمتر از پرورش نوع گوشتی یا تخم‌‌گذار است و تخصص کمتری را طلب می‌کند. از طرف دیگر بازه زمانی این فعالیت تولیدی بسیار کوتاه‌تر است و اگر جوجه‌ها را همان ابتدا، راهی بازار فروش کنید چندان درگیر موضوعاتی مثل کمبود و گرانی نهاده و خوراک یا انباشت پرنده‌ها نخواهید شد. در میان انواع پرندگان، جوجه‌کشی از بوقلمون می‌تواند مزایای زیادی به همراه داشته باشد؛ از همه مهم‌تر بازار رقابت در این حوزه به مراتب کمتر است و برخلاف مرغ هنوز به مرحله اشباع نرسیده است.

گفتگوی گسترش‌نیوز با یکی از کارشناسان و متخصصان پرورش بوقلمون نشان می‌دهد که درآمد ماهانه هفت میلیونی برای پرورش‌دهنده تازه‌کار، یک هدف‌گذاری معقول و شدنی است. در ادامه سعی می‌کنیم با تکیه بر اطلاعات تهیه شده از این منبع متخصص، اصول کار را به اختصار شرح دهیم.

هزینه خرید هفت میلیون و ۵۰۰ هزار تومان

قبل از هر چیز باید گفت که سرمایه‌گذاری در کسب و کار جوجه‌کشی بوقلمون از دو حالت خارج نیست: دستگاه جوجه‌کشی یا استفاده از تخم نطفه‌دار. این مطلب برای کسی تنظیم شده که به قول معروف، تازه‌کار است و بیشتر به دنبال شروع آزمایشی کسب و کار جوجه‌کشی بوقلمون است بنابراین فرض را بر این قرار می‌‌دهیم که شما راه دوم را انتخاب می‌کنید. در این صورت باید ۱۵۰۰ تخم نطفه‌دار خریداری کنید تا به درآمد گفته شده دست یابید. در حال حاضر قیمت هر تخم نطفه‌دار بوقلمون حدود ۵ هزار تومان است بنابراین باید ۷ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان اختصاص داد.

باید حداقل ۱۱۰۰جوجه تولید کنید

وقتی ۷ تا ۱۰ روز از زمان قرار گرفتن تخم‌های نطفه‌دار در دستگاه مولد گذشت به مرحله کندلینگ یا نطفه‌سنجی می‌رسید. در این مرحله از کار می‌توانید سود و زیان خالص خود را محاسبه کنید. این امکان درباره جوجه‌کشی از همه پرندگان صادق است. اگر میانگین نرخ نطفه‌داری حدود ۹۰ درصد باشد به آن معناست که ۱۳۰۰ عدد تخم نطفه‌دار دارید. از طرف دیگر اگر میانگین درصد هچ هم ۸۵ درصد باشد به آن معناست که ۱۱۰۰ عدد جوجه تولید خواهید کرد. در حال حاضر قیمت تقریبی جوجه یک روزه بوقلمون حدود ۱۴ هزار تومان است. اکنون زمان فروش و عرضه به بازار است. با یک حساب سرانگشتی به این نتیجه می‌رسید که ۱۵ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان فروش خواهید داشت.

۲۰ درصد از سود را صرف توسعه کار کنید

بعد از کسر سرمایه اولیه مربوط به تخم نطفه‌دار (هفت و میلیون و ۵۰۰ هزار تومان) به عدد هفت میلیون و ۹۰۰ هزار تومان می‌رسید. باید توجه داشت که این عدد، سود ناخالص شماست چون در هر دوره جوجه‌کشی باید هزینه‌های مربوط به آب، برق، حمل و نقل، استهلاک و یک سری هزینه‌های جزئی دیگر را هم لحاظ کنید (هزینه دوره). به این ترتیب سود خالص شما، هفت میلیون تومان است. دوره جوجه‌کشی بوقلمون ۳۰ روز است (خود جوجه کشی ۲۸ روز طول می‌کشد).

محاسبات مربوط به هر پرنده متفاوت است اما با همین روش ساده می‌توان سود خالص و ناخالص را محاسبه کرد. پرورش‌دهندگان باتجربه معمولاً ۲۰ درصد از سود خالص خود را ذخیره و صرف توسعه تعداد اولیه تخم‌ها می‌کنند. بعد از چند ماه می‌توانید ظرفیت جوجه‌کشی را دو برابر کنید. بدیهی است اگر سالن و دستگاه جوجه‌کشی داشته باشید از سرمایه اولیه بی‌نیاز می‌شوید و به سود خالص شما افزود می‌شود.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها