|
کدخبر: 103306 شاپور پشابادی

در گفت‌وگوی گسترش ‌نیوز با دبیر کانون پرورش دهندگان مرغ تخم‌گذار مطرح شد:

چرا تولید ماشین جوجه‌کشی نمی‌صرفد؟

دبیر کانون پرورش‌دهندگان مرغ تخم‌گذار: «دلیل اصلی تولید نشدن ماشین جوجه کشی آن است که در داخل کشور، تقاضای زیادی برای آن وجود ندارد. در این شرایط تولید ماشین جوجه کشی توجیه اقتصادی ندارد. کشورهایی مثل هلند و دانمارک بازار جهانی را در انحصار و کنترل دارند».

کسب و کار چرا تولید ماشین جوجه‌کشی نمی‌صرفد؟

آمارها نشان می‌دهد که ایران یکی از قدرت‌های مهم در عرصه تولید طیور است. وضعیت تولید تجهیزات و ماشین‌آلات که اهالی این صنعت استفاده می‌کنند چگونه است و آیا صنعت تجهیزات جانبی توانسته است نیازهای صنعت طیور را تامین ‌کند؟ بیشتر اقلام موردنیاز، تولید داخل است یا وارد می‌شود؟ برای بررسی بیشتر این موضوع با دبیر کانون پرورش دهندگان مرغ تخم‌گذار به گفت‌وگو نشستیم. با گسترش ‌نیوز همراه باشید.

سیدفرزادطلاکش

بازار به ثبات رسیده است

درحال‌حاضر حاضر صادرات مرغ برقرار است و مشکل خاصی وجود ندارد. فرزاد طلاکش، دبیر کانون پرورش دهندگان مرغ تخم‌گذار ضمن بیان این مطلب گفت: « افزایش تقاضا و در نتیجه آن، از سرگیری صادرات باعث شد که در ۱۰ روز گذشته شاهد افزایش جزئی قیمت تخم‌مرغ باشیم اما بازار اکنون به ثبات رسیده است».

علت به صرفه‌ نبودن تولید ماشین جوجه ‌کشی

وی در ارتباط با مهم‌ترین تجهیزات استفاده شده در صنعت طیور به خبرنگار گسترش ‌نیوز گفت: «یکی از تجهیزات مهم در صنف ما قفس تغذیه طیور است. حوزه مرتبط دیگر به بخش بسته‌بندی و تجهیزات لازم برای انجام این کار مربوط می‌شود. بیشتر اقلام مورداستفاده، تولید داخل است. در این میان فقط ماشین جوجه‌کشی است که وارد می‌شود. ماشین جوجه کشی در سطح صنعتی تولید نمی‌شود. تولیدات داخلی از نوع دستگاه‌های کوچک و خانگی هستند. بیش از ۹۰ درصد ماشین‌های جوجه‌کشی بزرگ وارداتی هستند. کشورهایی مثل هلند و دانمارک از جمله سازندگان مطرح این ماشین‌آلات هستند».

تقاضای کم بازار داخلی

وی در تشریح عدم تولید ماشین جوجه‌کشی در داخل کشور گفت: «ظرافت ماشین جوجه‌کشی زیاد است اما فناوری به کار رفته در تولید آن چندان پیچیده نیست. کاری که این دستگاه انجام می‌دهد بسیار ساده است. در واقع تخم‌مرغ را برای مدت زمان مشخصی در معرض یک دمای معین قرار می‌دهد و به چپ و راست می‌چرخاند. دلیل اصلی تولید نشدن ماشین جوجه کشی آن است که در داخل تقاضای زیادی برای آن وجود ندارد. در این شرایط تولید ماشین جوجه کشی توجیه اقتصادی ندارد. کشورهایی مثل هلند و دانمارک بازار جهانی را در انحصار و کنترل دارند».

وی در تشریح بیشتر این موضوع گفت: «بازار داخل کوچک نیست اما اشباع شده است. تعداد واحدهای جوجه‌کشی که سالانه دایر می‌شوند به زحمت از یک مورد فراتر می‌رود. به عنوان مثال تعداد جوجه‌کشی‌های گوشتی به ۱۵۰ مورد رسیده بنابراین بازار به طور کامل، اشباع است. از طرف دیگر بیشتر واحدهای جدید هم ترجیح می‌دهند ماشین خارجی را خریداری کنند».

تامین نیاز کشورهای همسایه

دبیر کانون پرورش دهندگان مرغ تخم‌گذار در پاسخ سوال خبرنگار گسترش ‌نیوز گفت: «خوشبختانه اقلام اساسی که بخش مرغ تخم‌گذار نیاز دارد تولید داخل است. علاوه بر قفسه‌های تغذیه طیور و کنترل‌گرهای خودکار روی آنها و نیز تجهیزات لازم برای جمع‌آوری تخم‌مرغ و کود، سنسورهای کنترل دما و رطوبت؛ همه تولید واحدهای تولیدکننده داخلی هستند. جای شرکت‌های معتبری که در این زمینه فعالیت می‌کنند علاوه بر تامین نیاز بازار، محصولات خود را به کشورهایی مثل عراق و افغانستان صادر می‌کنند. در واقع این قبیل کشورها فناوری موردنیاز این بخش را از طریق شرکت‌های ایرانی تامین می‌کنند. خوشبختانه کشور ما از این نظر کمبود خاصی ندارد و به خودکفایی رسیده‌ایم. اینکه بعضی افراد ترجیح می‌دهند تجهیزات خود را از کشورهایی مثل ترکیه یا کشورهای اروپایی تامین کنند یک امر سلیقه‌ای است. البته با قیمت ‌های کنونی ارز خرید از این بازارهای توجیه چندانی ندارد».

ارسال نظر