|
کدخبر: 120360

سوددهی کدام بازارها در مرداد بیشتر بود؟

اتاق بازرگانی تهران در جدیدترین گزارش خود به بررسی وضعیت بازارهای اقتصادی در مرداد ماه امسال پرداخته و میزان سوددهی آنها را با اسفند ۱۳۹۸ مقایسه کرده است.

اقتصاد سوددهی کدام بازارها در مرداد بیشتر بود؟

بر اساس آمارهای ارائه شده از سوی این اتاق میانگین قیمت سکه طرح امام در مرداد ماه امسال ۱۰ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان بوده است که این عدد در قیاس با اسفند ماه سال ۹۸، افزایش قیمت ۷۹ درصدی را نشان می‌دهد.

همچنین میانگین قیمت دلار (اسکناس در بازار سنا) در مرداد امسال به ۲۲ هزار و ۴۰۰ تومان رسیده که نسبت به اسفند سال گذشته، افزایشی ۵۱ درصدی را نشان می‌دهد.

به این ترتیب به نظر می‌رسد با وجود برنامه‌ریزی بانک مرکزی برای کنترل تقاضای ارز و مدیریت نرخ آن در بازار، در این مدت پنج ماهه بار دیگر، قیمت‌ دلار در بازار افزایشی شده است. البته قیمت دلار در پایان مرداد ماه و همزمان با ورود به شهریور، بار دیگر به ثباتی نسبی رسیده است. تداوم تحریم‌های امریکا و کاهش صادرات غیرنفتی تحت تاثیر شیوع ویروس کرونا، اصلی‌ترین عوامل تاثیر‌گذار در کاهش دسترسی دولت به ارزهای خارجی بوده است.

گزارش اتاق بازرگانی تهران نشان می‌دهد که میانگین شاخص بورس اوراق بهادار تهران در مرداد ماه امسال، به یک میلیون و ۷۵۷ هزار واحد رسیده که این عدد در قیاس با اسفند سال گذشته، رشد ۲۴۳ درصدی را نشان می‌دهد. به این ترتیب مانند ماه‌های گذشته، همچنان بازار بورس، سود آورترین بازار برای سرمایه‌گذاران بوده است.

بررسی بازار مسکن تهران نیز نشان می‌دهد که میانگین قیمت هر متر مربع واحد مسکونی در تهران در مرداد ماه امسال به بیش از ۲۳ میلیون تومان رسیده که این عدد نیز در قیاس با اسفند ماه سال گذشته، رشدی ۴۸ درصدی را نشان می‌دهد.

منبع: ايسنا

ارسال نظر