|
کدخبر: 120143

آخرین وضعیت استخراج رمزارز در ایران

در شرایطی که برخی کارشناسان معتقدند ایران به دلیل شرایط آب و هوایی و دسترسی راحت به انرژی تجدیدپذیر می‌تواند بهشت استخراج رمزارز باشد، اکنون این صنعت خوابیده است و برخی فعالان آن به فعالیت‌های زیرزمینی روی آورده‌اند.

اقتصاد آخرین وضعیت استخراج رمزارز در ایران

نگاه‌های بخشی و جزیره‌ای باعث شده است که از سال گذشته صنعت ماینینگ، زمین‌گیر شود و دستگاه‌هایی که می‌توانستند برای کشور ارزش افزوده تولید کنند خاموش شوند.

این در حالی است که برخی کارشناسان معتقدند ایران ظرفیت‌های زیادی برای گسترش صنعت استخراج رمزارزها از جمله بیت‌کوین را دارد.

حسین قریب، فعال صنعت رمزارز در این مورد توضیح داد: زمین‌های فرودگاه امام خمینی (ره) فقط بخشی از ظرفیتی است که در ایران برای گسترش ماینینگ وجود دارد. شرایط آب و هوایی و اقلیمی و دسترسی به انرژی‌های تجدیدپذیر، بخش‌های زیادی از کشور را مستعد ایجاد مزارع تولید رمزارز کرده است اما متاسفانه استفاده بهینه‌ای از این امکانات نمی‌شود.

وی افزود: از سوی دیگر، انرژی برق مازادی در کشور تولید می‌شود که به سختی به فروش می‌رسد. شاید تنها سه یا چهار ماه پیک مصرف در ایران وجود دارد اما در در طول سال می‌توان از این ظرفیت برای تولید رمزارز بهره گرفت.

رمزارز؛ محصولی استراتژیک برای ایران

قریب تاکید کرد: برخی کشورهای منطقه از جمله روسیه، قزاقزستان و گرجستان روی صنعت استخراج رمزارز سرمایه‌گذاری کرده‌اند اما در ایران وجود برخی کج‌سلیقگی‌ها و قوانین غیرکارشناسی، مشکلاتی را در این حوزه ایجاد کرده است.

مدیرعامل شرکت سیتکس افزود: این در حالی است که حتی سرمایه‌گذارانی از کشورهای دیگر خواهان سرمایه‌گذاری در صنعت ماینینگ ایران بودند که این مسئله می‌توانست در بحث اشتغال‌زایی تاثیر زیادی داشته باشد.

وی ادامه داد: در صورت گسترش این صنعت، انرژی برق به کالایی به نام رمزارز تبدیل می‌شد که اکنون برای ایران محصولی استراتژیک محسوب می‌شود و می‌تواند در حوزه تبادلات مالی کشور که با چالش‌های زیادی مواجه است، راهگشا باشد.

قریب گفت: شاید رمزارزها برای کشورهای دیگر که توجه بسیار بیشتری به این موضوع دارند، به حد ایران کارایی و مزیت نداشته باشد اما اکنون هر وزارتخانه و سازمانی به دنبال سهم‌خواهی از صنعت استخراج رمزارزهاست؛ در حالی که بهتر است به جای آن، هر کس سهم خود را در بهبود شرایط ایفا کند.

بلاتکلیفی و فرصت‌هایی که از دست رفت

این فعال صنعت رمزارز با اشاره به وجود نوعی بلاتکلیفی در این حوزه گفت: اگر به موقع قانون‌گذاری‌ها و حمایت‌های لازم انجام می‌شد، ماینینگ می‌توانست ارزش‌افزوده بسیاری برای کشور به ارمغان آورد.

به گفته وی، استخراج رمزارزها حتی می‌تواند زیرساخت‌های صنعت برق کشور را نیز بهبود ببخشد و به نیروگاه‌ها برای فعالیت بهتر کمک کند.

قریب تاکید کرد: متاسفانه ارتباط بین بدنه فعال در صنعت رمزارز و دولت در مقطعی قطع بود که به تصمیمات نامناسبی از سوی وزارت نیرو در این زمینه منجر شد. نگرانی‌هایی در مورد میزان مصرف برق صنعت ماینینگ در کشور وجود داشت و رویکرد جمعی مناسبی برای کاهش این نگرانی، شکل نگرفت.

مدیرعامل شرکت سیتکس ادامه داد: وزارت نیرو از متخصصان این صنعت نوپا که در آن مقطع در حال رشد بود و شرایط خوبی داشت، نظرخواهی نکرد؛ در حالی که برنامه‌های زیادی برای جذب سرمایه‌گذاری خارجی، بهره‌گیری از برق مازاد و جلوگیری از هدررفت آن و تولید رمزارز برای استفاده در تبادلات مالی کشور وجود داشت.

بلاک‎چین اجبار است، نه انتخاب

وی حرکت به سمت فناوری بلاک‌چین و رمزارز را نه یک انتخاب که اجباری برای کشورها دانست و افزود: بسیاری از آنها زیرساخت‌های مختلفی را در این زمینه ایجاد کرده‌اند اما در ایران، همه عادت به غافلگیری دارند.

قریب تاکید کرد: در مورد فناوری‌های مختلف شرایط معمول این بوده است که کشوری به آنها دست پیدا می‌کرد و سال‌ها طول می‌کشید که وارد کشورهای دیگر شوند اما به دلیل ماهیت غیرمتمرکز فناوری بلاک‌چین و رمزارزها، برای نخستین بار این امکان وجود دارد که همه کشورها به صورت برابر به آن دسترسی داشته باشند.

این فعال صنعت ماینینگ ادامه داد: فناوری بلاک‌چین در انحصار هیچ کشور خاصی نیست و همه می‌توانند از آن بهره‌مند شوند اما میزان این بهره‌مندی به نوع نگاه کشورها بستگی دارد.

هم سود تجاری و هم منافع ملی

مدیرعامل شرکت سیتکس، با اشاره به وجود متولیان متعدد برای جنبه‌های مختلف رمزارزها در ایران، گفت: این امر بلاتکلیفی زیادی برای فعالان صنعت ایجاد کرده است.

قریب افزود: بعد از اینکه برخی محدودیت‌ها و ممنوعیت‌ها، رشد صنعت استخراج رمزارزها را در کشور متوقف کرد، افراد زیادی از منظر اشتغال و سرمایه‌گذاری آسیب دیدند و کشور هم از ارزش افزوده‌ای که می‌توانست به‌دست آورد محروم شد.

وی تاکید کرد: البته دغدغه دولت را به ویژه در حوزه مصرف برق نمی‌توان نادیده گرفت اما نهادهای سیاست‌گذار نباید در تصمیم‌گیری‌های خود، شرکت‌های خصوصی و انجمن‌های صنفی فعال در این حوزه را نادیده بگیرند.

مدیرعامل شرکت سیتکس افزود: برای کسب‌و‌کارها، مسئله فقط سود تجاری نیست و این موضوع به منافع کشور ارتباط دارد. رشد صنعت استخراج رمزارزها می‌تواند بیش از ۱۰۰ عنوان شغلی را در حوزه‌های مختلف ایجاد کند از جمله تامین زیرساخت‌ها، خنک‌سازی، نگهداری رمزارزها و امور الکترونیک.

قریب تاکید کرد: این رویکردهای اشتباه به این صنعت آسیب زده است؛ از جمله تعیین قیمت برق ویژه برای ماینینگ اقدام عجیبی بود که انجام شد در صورتی که برای دیگر صنعت‌ها چنین رویکردی وجود ندارد.

وی افزود: بیت‌کوین کالایی است مانند دیگر محصولات تولیدی و نباید نگاه متفاوتی نسبت به آن وجود داشته باشد. می‌توان مثل هر صنعت دیگری، بعد از تولید محصول، قوانینی را برای آن مشخص کرد. نگاه موجود هم فرصت‌های شغلی ایجاد شده را از بین برد، هم سرمایه‌هایی را از ایران خارج کرد و هم مانع از ورود سرمایه‌گذاران خارجی به کشور شد.

بخش خصوصی و نگرانی‌های دولت

مدیرعامل شرکت سیتکس گفت: وزارت نیرو نگران مصرف بالای برق و بهره‌گیری ماینرها از انرژی یارانه‌ای بود اما فعالان این صنعت، پروپوزال‌هایی را در این زمینه ارائه کرده بودند و امکان حل مشکل وجود داشت، آنها حتی راه‌حل‌هایی را در نظر داشتند که در ماه‌های پیک مصرف هم با بهره‌گیری از نیروگاه‌های خصوصی، ماینینگ انجام شود.

قریب افزود: با رویکردی که وزارت نیرو در پیش گرفت، اکنون حتی برخی مزارعی که به صورت شفاف در حال فعالیت بودند، به اقدامات زیرزمینی رو آورده‌اند که می‌توانست اینگونه نباشد.

وی تاکید کرد: تعرفه برق ماینینگ به بازنگری جدی نیاز دارد به ویژه اینکه فعالان این صنعت در ۴ ماه پیک مصرف ناچار به خاموش کردن دستگاه‌ها هستند و این موضوع باعث شده است که فعالیت در حوزه استخراج رمزارز به صرفه نباشد.

مدیرعامل شرکت سیتکس گفت: اکنون نیروگاه‌های کشور مشکلات زیادی را برای فروش و صادرات برق و دریافت پول خود دارند، در حالی که می‌توان از انرژی موجود، برای تولید رمزارزی بهره گرفت که به راحتی قابل تبادل است.

قریب تاکید کرد: تحقق این موضوع، تنها به‌ همراهی جمعی همه نهادها و بخش‌های دولتی و خصوصی ذی‌نفع نیازمند است. رمزارزها از نظر قیمتی روند رو به افزایشی دارند و حتی صنعت بانکداری را نیز به چالش کشیده‌اند، به گونه‌ای که باید پذیرفت این فناوری، مدل تراکنش‌های مالی را تغییر می‌دهد؛ در نتیجه بحث فراتر از موضوع استخراج رمزارز است و تاثیرات شگرفی را در پی دارد.

 

منبع: تجارت نیوز

ارسال نظر