|
کدخبر: 117484 شاپور پشابادی

در گفت‌وگوی گسترش‌نیوز با رئیس اتحادیه سازندگان فلزات رنگین مطرح شد:

علاقه‌ مند شدن مردم به یک فلز سرمایه‌ ای + قیمت

عبدالله اقبالی: متاسفانه گرانی باعث شده است که امکان خرید ظروف مس برای همه اقشار وجود نداشته باشد. مس به کالایی بسیار لوکس تبدیل شده است.

اقتصاد علاقه‌ مند شدن مردم به یک فلز سرمایه‌ ای + قیمت

مس، آلومینیوم، قلع، روی، سرب و چند فلز ارزشمند دیگر؛ فلز رنگین به شمار می‌آیند. کسب‌وکارهای زیادی پیرامون فلزات رنگین شکل گرفته است. نظر به اهمیت این اقتصاد گسترده با رئیس اتحادیه سازندگان مصنوعات و فروشندگان فلزات رنگین به گفت‌وگو نشستیم. با گسترش‌نیوز همراه باشید.

اقبالی

بازار امیدوارکننده ظروف مسی

بازار مس و ظرف و ظروف مسی تاحدی رونق گرفته است. عبدالله اقبالی، رئیس اتحادیه سازندگان مصنوعات و فروشندگان فلزات رنگین در این باره گفت: «افزایش آگاهی از فواید ظروف مسی، باعث اقبال مردم به این کالاها شده است. البته ظروف مسی زمانی از نظر پزشکی مفید هستند و به خوش‌طعم شدن مواد غذایی کمک می‌کنند که به درستی، قلع‌اندود شده باشند و گرنه خود مس به تنهایی مضر است. به اعتقاد خود من مزه غذای طبخ شده در ظروف مسی واقعا فرق دارد. بسیاری از رستوران‌ها از ظروف مسی استفاده می‌کند. به هر حال نمی‌توان با اطمینان گفت که دلیل علاقه‌مند شدن مردم، آگاهی از فواید پزشکی است چون ممکن است صرفا به خاطر چشم‌وهمچشمی باشد. از طرف دیگر این ظروف زیبایی خاصی دارند».

سرمایه‌ای ماندگار

به موازات افزایش قیمت جهانی فلزات، قیمت مس به خصوص در چند روز اخیر افزایش یافته است. رئیس اتحادیه سازندگان مصنوعات و فروشندگان فلزات رنگین ضمن بیان این موضوع اظهار کرد: «متاسفانه گرانی باعث شده است که امکان خرید مس برای همه اقشار وجود نداشته باشد. مس به کالایی بسیار لوکس تبدیل شده است. مس یک سرمایه خرد محسوب می‌شود. برخلاف ظروف دیگر، ظروفی قیمت مس هیچ وقت افت پیدا می‌کنند، از بین نمی‌رود و هر زمان بفروشید ارزشمند خواهد بود».

به روز نیستیم

وی در ادامه یکی از مصادیق حمایت نکردن از فعالان بازار مس را بی‌توجهی به آموزش و به روز نکردن دانش و مهارت‌های آنان دانست و گفت: «ظروف مسی که در خارج از کشور استفاده می‌شود به شدت مرغوب است. به عنوان مثال از داخل، استیل و از بیرون مسی هستند. این ظروف در نهایت زیبایی، طراحی می‌شوند. مس به‌کاررفته را هم حتی‌الامکان، براق می‌کنند. به ظروف، طرح می‌دهند. صنعت مس، صنعتی بزرگ به حساب می‌آید اما در زمینه به‌روزرسانی، به‌خوبی عمل نشده است. یزد، کرمان، اصفهان و زنجان از حمله استان‌هایی فعال در حوزه مس هستند. ظروف ساخته شده در اصفهان معمولا کار دست هستند اما در زنجان از نوع ماشینی است. عدم حمایت باعث شده است که در زمینه صادرات هم چندان موفق نباشیم. درحال‌حاضر کشورهایی مثل هند و ترکیه به مراتب بهتر از ما عمل کرده‌اند».

قیمت هر کیلو ظرف مسی

محدوده زیر پل ری، راسته مسگران تهران به شمار می‌آید. آنهایی که در بازار تهران فعالیت می‌کنند عمدتا فروشنده هستند تا سازنده. اقبالی ضمن بیان این موضوع گفت: «قیمت ظروف مسی براساس وزن محاسبه می‌شود. البته این زمانی است که کار دستی چندانی روی کالا انجام نشده باشد. وقتی از اقلام غیرمسی استفاده می‌شود (مثلا درهای شیشه‌ای قابلمه) قیمت کمتر است. درحال‌حاضر قیمت عمده‌فروشی ظروف مسی حدود ۲۰۰ هزار تومان است. هنگام خرید ظروف مسی باید به فاکتورهایی مثل ضخامت هم توجه داشت. وقتی ضخامت اندک باشد استحکام لازم را هنگام حرارت دیدن نخواهد داشت و ظرف سیاه می‌شود».

برای خرید قابلمه مسی یک کیلو و ۸۰۰ گرمی سایز ۶ نفره باید ۴۰۰ هزار تومان هزینه کنید. قیمت لیوان مسی ۱۷۰ گرمی اندود شده از داخل حدود ۵۰ هزار تومان است. سینی مسی ۳۶۰ گرمی حکاکی شده ساخت هنرمندان زنجانی حدود ۳۵۰ هزار تومان قیمت دارد. برای خرید سماور مسی قلع‌اندود شده یک کیلو و نیمی باید حدود ۶۵۰ هزار تومان اختصاص داد.

وی در پایان گفت: «مس، سرب، روی، قلع، نیکل، برنز از جمله رسته‌های دیگر این اتحادیه هستند. فعالان این حوزه‌ها، عمدتا فلز خام را به تولیدکنندگان صنعتی می‌فروشند. به این ترتیب با تولیدکنندگان لوازم‌خانگی، دارویی و بهداشتی و پتروشیمی، آبکاری ریخته‌گری در ارتباط هستیم. در مجموع اتحادیه ما عمدتا با صنعت و صنعتگر سروکار دارد. فقط در بخش ظروف با مصرف‌کنندگان خرد و خانواده‌ها سروکار داریم».

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها